دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۶۹

اندروید 10 منتشر شد

سیستم عامل اندروید ۱۰ منتشر شده و اکنون در موبایل‌های شرکت گوگل عرضه می‌شود. البته برخی ویژگی‌های آن هم‌اکنون فعال نیستند.

به گزارش مهر به نقل از ورج، پس از چندماه انتظار گوگل بالاخره اندروید ۱۰ را منتشر کرد که اکنون در موبایل‌های این شرکت عرضه می‌شود. در همین راستا گوگل قول داده با تعدادی از شرکت‌ها همکاری کند تا ارتقای دستگاه‌ها به سیستم عامل اندروید ۱۰ در سال جاری انجام شود. این موضوع نشانه امیدوارکننده‌ای از ارایه سریع‌تر نسخه جدید اندروید در موبایل‌هاست. علاوه بر ویژگی جدید کنترل دستگاه با حرکات دست که در اندروید ۱۰ عرضه می‌شود، قابلیت «Focus Mode»  نیز برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ها، کنترل راحت‌تر نوتیفیکیشن‌ها و حالت تیره در این نسخه وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید برای بیشتر کاربران نامرئی است و «Project Mainline» نام دارد که به گوگل اجازه می‌دهد برخی وصله‌های امنیتی را به‌طور مستقیم از طریق «پلی استور» ارایه کند. به این ترتیب برای عرضه وصله نیازی به انتظار برای تولیدکنندگان موبایل‌ها و کریرهای مخابراتی نیست. البته تمام ویژگی‌های اندروید ۱۰ به‌طور کامل عرضه نمی‌شوند. ویژگی Focus Mode به‌طور آزمایشی عرضه می‌شود. یک ویژگی دیگر به نام Live Caption نیز به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور واقعی به زیرنویس هر صوت یا ویدیویی در موبایل‌هایشان دسترسی یابند. اما متاسفانه این ویژگی در اواخر سال جاری عرضه می‌شود و برای مدتی فقط در گوشی‌های پیکسل وجود خواهد داشت. به گفته گوگل تمام اپلیکیشن‌های این شرکت از حالت تیره یا  Dark Mode پشتیبانی خواهند کرد اما زمان عرضه نسخه سازگار آنها به‌طور یکسان و همزمان با عرضه اندروید ۱۰ نخواهد بود. به عنوان مثال اپلیکیشن جیمیل هنوز در حال توسعه برای پشتیبانی از دارک مود است و تا یک ماه دیگر از آن پشتیبانی نخواهد کرد.

متروی نیویورک و معضلی به‌نام ایرپادهای گم‌شده

رها شدن تعداد زیادی ایرپاد در مسیر رفت‌و‌آمد قطارهای متروی شهر نیویورک سبب تاخیر در رسیدن قطارها شده و مسوولان این شهر را وادار به انتشار اعلامیه کرده است. به گزارش دیجیاتو، قطارهای خطوط 4 و 5 و 6 متروی شهر نیویورک اخیراً با تاخیر به ایستگاه‌ها می‌رسند. علت دیر رسیدن قطارها رها شدن تعداد زیادی ایرپاد در اطراف ریل قطار و تلاش کارکنان برای جمع‌آوری آنهاست. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش می‌دهد آنقدر تعداد ایرپادهای گم شده زیاد بوده که مقامات شهر مجبور شدند به شهروندان با انتشار بیانیه اخطار دهند. بیانیه مذکور دارندگان ایرپاد را خطاب قرار داده و از آنها درخواست کرده تا حین سوار شدن و پیاده شدن از قطار ایرپاد همراه نداشته باشند. مقامات شهر نیویورک امیدوارند با این کار تاخیر قطارها کاهش پیدا کرده و نظم به متروی شهر بازگردد. یکی از مسوولان تعمیرات و نگهداری حمل و نقل عمومی شهر نیویورک می‌گوید با عرضه نسل دوم ایرپاد در فروردین ماه امسال، مشکل گم شدن ایرپاد به بالاترین حد خود رسید. گرم و شرجی بودن هوا در فصل تابستان نیز گم شدن ایرپادها را بیش از پیش افزایش داده است. او می‌گوید در یک روز و پیش از ظهر بیش از 18 درخواست برای پیدا کردن وسایل گم‌شده به مترو گزارش شده که شش مورد از آنها برای ایرپاد بوده است. او می‌گوید کوچک بودن این گجت پیدا کردن آن را بسیار سخت می‌کند. یکی از کاربران توییتر برای حل مشکل پیشنهاد کرده دارندگان ایرپاد پیش از استفاده از مترو ایرپادها را با چسب نواری روی گوش خود بچسبانند.  اپل می‌تواند با تغییر در طراحی ایرپاد این مشکل را حل کرده و کاری کند تا هم کاربران دچار ضرر 200 دلاری نشوند و هم کارکنان مترو به زحمت نیفتند. مشکل ایرپاد تک سایز بودن آن است و کاربر نمی‌تواند سایز گوشی‌ها را با توجه به اندازه گوش خود تغییر دهد. البته نمی‌توان انتظار داشت این شرکت به این زودی‌ها طراحی هدفونش را تغییر دهد.

سرقت 243 هزاردلاری با فناوری دیپ‌فیک

یک کلاهبردار با استفاده از فناوری «دیپ فیک» و نرم‌افزار هوش مصنوعی، صدای مدیر یک شرکت آلمانی را تقلید و از زیرمجموعه آن در انگلیس ۲۴۳ هزار دلار سرقت کرد. به گزارش مهر به نقل از فیوچریسم، این فرد با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تولید صوت، صدای مدیر ارشد اجرایی شرکت مادر این موسسه را تقلید کرده است. کلاهبردار از مدیر زیرمجموعه در انگلیس خواسته تا طی یک ساعت مبلغی را به یک شرکت تهیه‌کننده بلغارستانی انتقال دهد و همچنین تضمین کرده بود این مبلغ بازپرداخت می‌شود. مدیر زیرمجموعه انگلیسی که با لهجه آلمانی و ویژگی‌های سخن گفتن رییس خود آشنا بوده نیز درباره این تماس تردید نمی‌کند. اما نه‌تنها مبلغ ارسالی بازگشت داده نشد، بلکه کلاهبردار خواهان انتقال مبلغ دیگری نیز شد اما این‌بار مدیر انگلیسی از انجام آن سرباز زد. در نهایت مشخص شد مبلغی که به بلغارستان منتقل شده، در نهایت به مکزیک و نقاط دیگر ارسال شده است. مقامات قضایی هنوز مشغول بررسی این عملیات کلاهبرداری سایبری هستند. البته این زیرمجموعه انگلیسی بیمه است و شرکت بیمه نیز تمام مبلغ سرقت‌شده را بازپرداخت می‌کند. طبق نوشته وال‌استریت‌ژورنال این حادثه در ماه مارس اتفاق افتاده و نام شرکت و اطلاعات دیگر نیز فاش نشده است. اکنون به نظر می‌رسد فناوری دیپ فیک مجالی جدید برای گسترش فعالیت‌های مجرمانه سایبری فراهم کرده است.

 

 

ارسال نظر