اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۲۵:۲۶
کد خبر: ۱۴۵۴۱۰

اینترنت5G  در راه است

دستیابی به اینترنت 5G یکی از مسوولیت‌ها و دغدغه‌هایی است که از سوی وزارت ارتباطات پیگیری می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در توئیتر خود از راه‌اندازی اینترنت 5G خبر داد. محمدجواد آذری‌جهرمی نوشت: جلسات خوبی درباره‌ زیرساخت‌های 5G  داشتیم. جهش بزرگی برای کشور خواهد بود. وزیر ارتباطات افزود: اگرچه تحریم‌های امریکا سرعت ما را کم می‌کند، اما همان‌گونه که در یک سال گذشته بطور میانگین هر روز به ۲۰ روستا دسترسی دادیم و ۸۰ درصد تکالیف شبکه ملی محقق شد، 5G  را هم راه می‌اندازیم. 5G  یا نسل پنجم اینترنت، به نسل بعدی از اینترنت موبایل گفته می‌شود که قرار ست بعد از 4G عرضه شود. سرعت اتصال این سرویس به اینترنت بطور غیر‌قابل باوری زیاد است و از فرکانس‌های بالاتری نسبت به 4G استفاده می‌کند. این نوع از اینترنت، محدودیت‌های بسیار کمتری دارد که برای تکنولوژی‌هایی مانند «اینترنت اشیا» ایده‌آل است. یکی از مهم‌ترین برتری‌های اینترنت 5G نسبت به 4G به استثنای تفاوت در سرعت (که قاعدتا باید بین10Gbps  تا 100Gbps  باشد)، مساله «تاخیر» است. اینترنت 4G مجهز به تاخیر 40ms تا 60ms است که با وجود اینکه بسیار پایین است اما برای پاسخ لحظه‌ای کافی نیست درحالی که اینترنت 5G قادر است با تاخیر «فوق‌العاده پایین» (چیزی حدود تا 10 میلی‌ثانیه) اطلاعات را ارسال کند.

پول مجازی، حاکمیت ملی را تضعیف می‌کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در دیدار با سداد بر ضرورت شکل‌گیری پلتفرم‌های پولی و بانکی در کشور تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی پلتفرم‌های پولی و بانکی در کشور هم با نظام جهانی ارتباط برقرار کرده و هم با خلق قدرت اجازه ندهیم تا حوزه‌های پولی و بانکی حاکمیت ملی را تضعیف کنند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی- دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در دیدار از مرکز سداد گفت: با شکل‌گیری پلتفرم‌های پولی و بانکی در کنار فین تک‌ها در دنیا، ما شاهد شکل‌گیری بازارهای بزرگ جهانی و تضعیف حاکمیت ملی خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، وی با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی تاکید ویژه بر حوزه اقتصاد فضای مجازی دارد، افزود: اولین تهدید رمز ارز و بلاکچین برای بانک‌ها است و بعد نظام کسب و کار و مالیات که در نهایت این زنجیره باعث می‌شود تا اقتصاد کشور از حوزه حاکمیت ملی خارج شده و در حوزه حاکمیت مالکان پلتفرم‌های بزرگ قرار گیرد.

دکتر فیروزآبادی درخصوص شکل‌گیری پلتفرم‌های پولی جهانی و راه‌اندازی کسب و کارها بر روی این پلتفرم‌ها تصریح کرد: فعالان حوزه پولی و بانکی در کشور باید نگاه پلتفرمی داشته باشند و در این مسیر با تقویت استارت‌آپ‌ها و فین تک‌ها کمک کنند تا در کنار هم بتوانیم این حوزه را ساماندهی کنیم. وی با بیان اینکه پلت فرم‌ها سکویی مناسب برای تجمیع اهداف و منافع هستند، تاکید کرد: در قرن 21 با پدیده اجتماعی شدن تمامی حوزه‌ها و مباحث جدیدی همچون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی روبرو هستیم. او عنوان کرد: در واقع انسان در کنار تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا و بات‌ها بازارهای بزرگ جهانی، تحولات بسیار و رشد اقتصادی شکل می‌دهد. اگر همگام با این تحولات در نظام پلتفرمی دنیا باشیم، قدرتی نخواهیم داشت و در یک رقابت نابرابر علاوه بر از دست دادن نقش در بازار بزرگ جهانی، بازار داخل را هم واگذار خواهیم کرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: پول مجازی بین‌المللی به راحتی می‌تواند بخش قابل توجهی از نظام پولی و بانکی کشورها را به تصرف خود درآورد، بنابراین باید با راه‌اندازی پلتفرم‌های پولی و بانکی در کشور هم با نظام جهانی ارتباط برقرار کرده و هم با خلق قدرت اجازه ندهیم تا حوزه‌های پولی و بانکی حاکمیت ملی را تضعیف کنند.

قیمت خدمات پستی دستور جلسه چهار معاون وزیر

مدل قیمت تمام شده خدمات پستی و نحوه محاسبه آن در جلسه روز یکشنبه معاونین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد.

در جلسه‌ای که با حضور معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعضای هیات‌مدیره پست، معاونین فنی و بازرگانی و فناوری مدیرعامل و تنی چند از مدیران حوزه برنامه‌ریزی برگزار شد، مدل قیمت تمام شده خدمات پست و تسهیم هزینه‌ها بر مبنای چهار دسته فعالیت‌های اصلی و بر اساس زمان و وزن مرسولات پستی تشریح و تبادل نظر شد. در این جلسه حسین نعمتی - معاون وزیر ارتباطات، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل پست- با اشاره به آمار موجود گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود، شفاف‌سازی در این زمینه صورت گرفته و درصددیم تا در همه بخش‌ها، قیمت تمام شده خدمات را محاسبه و بر مبنای آن فعالیت کنیم.نعمتی تاکید کرد: در هر صورت باید ضمن برآورده ساختن انتظارات حاکمیت و دولت در ارایه خدمات پایه پستی، موافقت وزیر و مجمع صاحبان سهام را نیز در محاسبه بهای تمام شده خدمات کسب کرد.

در ادامه سیروس موثقی- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات- با اشاره به ساختار شرکتی پست گفت: برای اداره بهینه یک شرکت به ابزارهای مختلفی نیاز است و نظام شرکتی ایجاب می‌کند با تکیه بر بهای تمام شده خدمات و نگاه اقتصادی اداره شود.

وی همچنین از پست به سبب جمع‌آوری اطلاعات با وجود سختی‌ها و محدودیت‌های موجود نیز قدردانی کرد.

 

ارسال نظر