مدل قیمت‌گذاری اینترنت تغییر می‌کند

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۰۶
مدل قیمت‌گذاری اینترنت تغییر می‌کند

گروه دانش و فن   

 معاون وزیر ارتباطات از بررسی طرحی برای قیمت‌گذاری اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد که برمبنای آن سقف تعرفه حذف و قیمت‌گذاری اتصال اولیه مشترک به اپراتورها سپرده می‌شود. حسین فلاح جوشقانی از بررسی طرح آزادسازی تعرفه‌گذاری در حوزه اینترنت خبر داد و گفت: مدل «آزادسازی تعرفه‌های اینترنت» در صورت تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و جمع‌بندی آن تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مصوبه نرخ‌گذاری اینترنت (مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات) که در سال گذشته عملیاتی شد اظهار داشت: در این مصوبه مدل تعرفه‌گذاری اینترنت بر مبنای اتصال محوری درنظر گرفته شد. به این معنی که در این مدل تعرفه‌گذاری، یک آستانه مصرف برای مشترک تعریف شد تا با توجه به مبلغی که ماهیانه برای اتصال پرداخت کرده، در چارچوب همان آستانه مصرف، از سرویس اینترنت استفاده کند و درصورتی که مصرف وی بالاتر از حد آستانه مصرف بود، مجددا نسبت به خرید حجم اینترنت اقدام کند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به نارضایتی اولیه اپراتورهای اینترنت از اجرای این تغییر مدل به دلیل کاهش درآمد به ازای هر مشترک (آرپو) توضیح داد: در ابتدای این مصوبه، مقدار آستانه مصرف به صورت مقطعی برای اپراتورها درنظر گرفته شد، اما پس از آنکه به یک پایداری در این بخش رسیدیم و مدل نرخ‌گذاری جا افتاد، آستانه مصرف قابل تغییر شد.

فلاح جوشقانی گفت: هم‌اکنون اپراتورهای اینترنت می‌توانند برای مشترکان کم مصرف خواهان سرعت بالا، آستانه مصرف کم و برای مشترکان با مصرف بالا، آستانه بالاتری تعریف کنند و رقابت در این بازار شکل گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه هم‌اکنون بازار رقابتی در آستانه مصرفی که از سوی اپراتورها برای مشترکان تعریف می‌شود، شکل گرفته است، افزود: برای مثال اپراتور می‌تواند برای سرعت ۸ مگابیت برثانیه که نرخ اتصال اولیه آن ۵۰ هزار تومان است، حجم مصرف منصفانه مختلف تعریف کند.

وی گفت: اما نکته دوم این است که قرار شد بعد از این مرحله، موضوع آزادسازی تعرفه را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ببریم. به این معنی که مدل تعرفه‌گذاری همین مدل فعلی باشد که در دنیا نیز رایج است، اما سقف قیمت و قیمتی که برای اتصال اولیه گذاشته شده حذف و در بازار رقابت، نرخ‌ها تعیین شود.

رییس رگولاتوری با اشاره به اینکه در این مرحله موضوع آزادسازی تعرفه مرحله اتصال اولیه کاربر، مطرح است، افزود: در این مدل، قیمت‌گذاری اتصال اولیه هم به‌عهده اپراتور گذاشته می‌شود. به این معنی که مدل قیمتگذاری همان مدل مبتنی بر اتصال است؛ اما اپراتور نرخ اتصال را تعیین می‌کند و با ترکیبی از قیمت اتصال و آستانه مصرف مختلف، مزیت رقابتی در این بازار ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع مقررات‌گذاری هم‌اکنون آماده طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، اضافه کرد: پیش نویس این طرح با دریافت نظر اپراتورهای اینترنت، آماده شده و وزیر ارتباطات نیز روی آن نظر مثبت دارد. با این حال این طرح به زودی به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌رود و درصورت تصویب در کمیسیون و تحلیل شرایط بازار و موضوعات مرتبط با مقررات‌گذاری نظارتی، امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شود.

معاون وزیر ارتباطات به مهر، گفت: هم‌اکنون برای اتصال اولیه مشترک به اینترنت، ما سقف تعرفه گذاشته‌ایم و قیمت‌های مختلف آستانه مصرف، از سوی اپراتور تعیین می‌شود. برای مثال برای اینترنت با سرعت ۸ مگابیت برثانیه، تعرفه اتصال ۵۰ هزار تومان است و اپراتورها نمی‌توانند آن را ۶۰ هزار تومان بفروشند. اما در مدل جدید با برداشتن سقف تعرفه، اپراتور می‌تواند برای یک مشترک خواهان سرعت ۸ مگابیت، چندین نرخ با آستانه مصرف مختلف، تعریف کند.

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون رقابت بازار اینترنت در حوزه آستانه مصرف منصفانه است و ما در این زمینه دخالتی نداریم، گفت: تنها درصورتی که مشترکی از تعرفه نامعقول و غیرمنطقی اپراتوری، شکایتی داشته باشد آن را رسیدگی می‌کنیم. در مورد این مدل جدید قیمت‌گذاری نیز، شرایط نظارتی در مصوبه دیده شده و در چارچوب مقررات مبتنی بر اتصال بر بازار نظارت خواهیم داشت.

  ۵۰  هزار سیم‌کارت مسدود شد

همچنین حسین فلاح با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی اظهار کرد: برای شناسایی پیامک‌های انبوه مدیریت و کنترل پیامک‌های تبلیغاتی و سامانه‌هایی ایجاد کردیم، از جمله سامانه #۸۰۰* و همچنین سامانه‌هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی و ارزیابی خود اپراتورها هستند، ایجاد شدند. وی درباره انواع پیامک‌های تبلیغاتی و نحوه مسدود کردن آنها توضیح داد: پیامک‌های انبوه دو دسته هستند؛ یک سری سرشماره‌های مشخص که با ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ و مانند اینها شروع می‌شود که عموما شرکت‌های حقوقی هستند و مشترکان می‌توانند در سامانه، خواستار مسدود شدن این پیامک‌ها شوند. یک سری پیامک‌های آزاردهنده تبلیغاتی از سیم‌کارت‌های شخصی است که آنها را هم شناسایی و مسدود می‌کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰ هزار سیم‌کارت در این حوزه در شبکه سه اپراتور شناسایی شده به کمک اپراتوها   مسدود اما قاعدتا صفر نشده است و پیش‌بینی هم نمی‌شود که صفر شود گفت: علت این است که مسیرهای تبلغیاتی که در شرکت‌های کوچک وجود دارد، از جمله صداوسیما و بیلبوردهای شهرداری عموما آن قدر پرهزینه است که این شرکت‌ها به مسیرهای ارزان‌قیمتی مانند پیامک سوق پیدا می‌کنند ولو اینکه مردم اذیت شوند.

فلاح همچنین خاطرنشان کرد: برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی، مصوبه ۲۷۰ هم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد؛ ما گزارش‌ها را به کمیسیون تنظیم مقررات ارایه دادیم و به زودی گزارش این اقدامات را نیز می‌دهیم. البته اگر این اقدامات واقعا کامل نباشد، ممکن است اقدامات دیگری هم انجام شود.

 

ارسال نظر