ورود غول‌های فناوری به عرصه هوش مصنوعی

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۶۲
ورود غول‌های فناوری به عرصه هوش مصنوعی

گروه دانش و فن  

 سال ۲۰۱۷ هنوز تمام نشده است. قرار است یکی دو گوشی دیگر در این سال معرفی شود. برخی غول‌های بزرگ فناوری قرار است تا سال میلادی به پایان نرسیده محصولات جدید خود را به بازار عرضه کنند. اما به نظر می‌رسد پرونده گوشی‌های سال ۲۰۱۷ را همین امروز ببندیم و به سراغ چشم‌انداز گوشی‌های سال ۲۰۱۸ برویم. تقریبا همه شرکت‌های بزرگ بازار، اسمارت‌فون‌های رده بالای خود را معرفی کردند و معلوم شد چه در سرشان می‌گذرد.

پس؛ می‌توانیم با نگاهی به این اسمارت‌فون‌های پرچمدار و مسیری که گوشی‌های اندرویدی در پیش گرفتند؛ پیش‌بینی کنیم گوشی‌های سال ۲۰۱۸ چه ویژگی‌ها و مشخصاتی خواهند داشت.

تحریریه سایت اندرویدسنتر با گردآوری نظر کارشناسان و پیش‌بینی‌هایی که در بازار برای اندروید و گوشی‌های اندرویدی وجود دارد؛ پیش‌بینی‌های زیر را برای سال ۲۰۱۸ داده است:

همانطور که امسال دیدیم؛ شرکت‌ها تمایل زیادی به ارائه گوشی‌های بلندتر دارند و نسبت تصویر ۱۸:۹ کم‌کم دارد به یک رویکرد غالب بازار تبدیل می‌شود. گوشی‌های اندرویدی بلندتر و باریک‌تر می‌شوند.

شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی در سال ۲۰۱۷ این رویکرد را در پیش گرفتند و احتمالا سال آینده گوشی‌های بیشتری با این نسبت تصویر خواهیم دید. بطوری‌که، طراحی بدون حاشیه و نسبت تصویر ۱۸:۹ به یک استاندارد تبدیل می‌شود.

سازندگان گوشی دارند یاد می‌گیرند چگونه باتری‌های بزرگ‌تر برای دوام شارژ بیشتر در گوشی‌های کوچک‌تری جا بدهند. امسال، شاهد ظهور گوشی‌هایی با باتری‌هایی بزرگ بودیم و با توجه به استقبال کاربران به نظر می‌رسد غول‌های فناوری در سال 2018 محصولاتی را که به بازار ارائه می‌دهند مطابق با سلیقه کاربران باشد و اسمارت فون‌های بادوام‌تری نسبت به گذشته روانه بازار کنند، پس؛ احتمالا در سال ۲۰۱۸ گوشی‌های بیشتری با باتری‌های ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی خواهیم دید.

احتمالا چند شرکت چینی دوست داشته باشند طراحی آیفون X را تقلید کنند. در میان نام‌های کاندید این کار؛ شرکت Oppo از شانس بیشتری برخوردار است. حتی گفته می‌شود مشکل notch یا همان تورفتگی حاشیه بالای آیفون X نیز تقلید و تکرار می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم در بهار ۲۰۱۸ شاهد گوشی‌هایی با سبک طراحی آیفون پرچمدار اپل باشیم اما قیمت آنها بسیار پایین‌تر از هزار دلار است.

ادغام اسکنر اثرانگشت با صفحه‌نمایش درباره این اتفاق شایعات زیادی مطرح است و چندین نام مرتب تکرار می‌شوند ولی به نظر می‌رسد بالاخره این اتفاق بزرگ در حوزه امنیت بیومتریک خواهد افتاد؟ اما چه زمانی؟ شاید در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ و با عرضه گلکسی نوت ۹ سامسونگ. شایعات زیادی هست که سامسونگ دارد روی این فناوری کار می‌کند تا اسکنر اثرانگشت با صفحه‌نمایش ترکیب شود و دیگر بطور فیزیکی و جداگانه روی گوشی استفاده نشود.

این فناوری نیز در سال آینده میان گوشی‌های اندرویدی فراگیر می‌شود. در همین سال ۲۰۱۷، آیفون X و چندین پرچمدار اندرویدی به شارژ بی‌سیم مجهز شدند و انتظار می‌رود در سال آینده؛ تعداد گوشی‌های بیشتری با بدنه شیشه‌یی و شارژ بی‌سیم سریع مشاهده کنیم. حداقل تا زمانی که یک شرکت گوشی از جنس فلزی با شارژ بی‌سیم ندهد؛ شیشه گزینه اول اندرویدی‌ها است. همانند قابلیت ضدآب، شارژ بی‌سیم هم دارد به یک استاندارد تبدیل می‌شود.

 حرکت آهسته به سوی هوش مصنوعی

امسال، شرکت‌هایی مانند هواوی و گوگل از تراشه‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های پرچمدار خود استفاده کردند. در آن‌سو؛ اپل هم روی آیفون‌های جدید خود یک واحد پردازش عصبی دارد. با ورود اندروید 8.1 به بازار که از API هوش مصنوعی و شبکه عصبی پشتیبانی می‌کند؛ برنامه‌های کاربردی بیشتری برای هوش مصنوعی خواهیم دید. شایعه است تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام به سختافزار هوش مصنوعی مجهز است. پس؛ دور از انتظار نیست که در سال جدید میلادی؛ گوشی‌های بیشتری با سختافزار و قابلیت‌های نرم‌افزاری هوش منصوعی ببینیم. البته؛ این تغییر حرکت زمان‌بر و آهسته است. نباید انتظار داشته به یک‌باره تمامی اندرویدی‌ها به شبکه عصبی مجهز شوند.

پنل صفحه‌نمایش گوشی‌های پیکسل ۲ گوگل ناامید و ضعیف ظاهر شد ولی دلیلی بر تداوم مشارکت سخت‌افزاری گوگل با شرکت‌های ال‌جی و اچ‌تی‌سی برای ساخت سری سوم پیکسل‌ها نیست. می‌گویند گوگل یک قرارداد یک ساله به مبلغ یک میلیارد دلار با اچ‌تی‌سی برای ساخت گوشی‌های پیکسل جدید بسته است. پیکسل‌ها جدید باز هم از پنل اولد ال‌جی سود می‌برند و شرکت LG Display آنها را تامین می‌کند.

انتظار می‌رود؛ گوشی‌های پیکسل ۳ از دوربین دوگانه و نسبت تصویر ۱۸:۹ سود ببرند. ارتقای سخت‌افزاری و طراحی بالایی نخواهند داشت و باز هم به نام‌های پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال معرفی می‌شوند.

 تبلت‌های اندرویدی مرموز

گوگل بطور جدی دارد روی سیستم‌ عامل Fuchsia OS کار می‌کند ولی بعید است شاهد یک محصول شاخص با این سیستم‌عامل در سال جدید باشیم. بازار تبلت‌ها هنوز در دست اندرویدی‌ها خواهد بود. همیشه تبلت‌های اندرویدی مرموز و غیرقابل‌پیش‌بینی بودند و احتمالا در سال ۲۰۱۸ نیز چندین تبلت یا چندکاره هیبریدی اندرویدی غیرمنتظره می‌بینیم. اگر تاریخ مصرف Pixel C به انتها رسیده باشد؛ گوگل باید یک تبلت جدید معرفی کند. شاید هم یک تبلت جدید ارزان‌قیمت معرفی کند و Pixel C هنوز به راه خود ادامه دهد.

یکی از پیش‌بینی‌های قوی درباره سال ۲۰۱۸ به عرضه اندروید ۹ یا P مربوط می‌شود. سایت‌های اندرویدی بیشتر از اینکه تمایلی به پیش‌بینی ویژگی‌های اندروید بعدی داشته باشند؛ درباره نام این نسخه اندروید و حرف P صحبت می‌کنند. رایج‌ترین پیش‌گویی‌ها درباره نام P به شیرینی‌های Petit Four یا Pound Cake و Pastille منتهی می‌شود. البته، شاید یک نوع بستنی قیفی به نام Popsicle یا یک نوع نان شیرینی به نام Pancake باشد.

به هر حال؛ گوگل از دو ماه پیش کار روی اندروید ۹ را آغاز کرده و احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ معرفی و در نیمه دوم سال عرضه می‌شود. انتظار می‌رود اندروید ۹ نسبت به اندروید ۸ و 8.1 تغییرات زیادی نداشته و یک نسخه به‌روزرسانی فرعی باشد.

 

 

ارسال نظر