کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۵۵

شکست انحصار «فیبرنوری»

وزیر ارتباطات گفت: اگر PAPها حاضر به فعالیت در عرصه فیبرنوری باشند، آمادگی تغییر ساختار ایرانیان‌نت را داریم. شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان‌نت نخستین دارنده مجوز ایجاد شبکه دسترسی پهن‌باند کشور مبتنی‌بر فیبرنوری است که در سال 1390 با هدف توسعه این شبکه و همچنین ارایه خدمات ارزش افزوده تشکیل شد. براساس قانون، اپراتور چهارم ‌باید 60درصد خانواده‌ها و 100درصد محیط‌های کسب‌وکار را به پهنای باند 20 مگابیت بر ثانیه مجهز کند. همچنین اپراتور چهارم باید ظرف هشت سال از شروع فعالیت، هشت میلیون پورت با پهنای باند حداقل 20مگابیت بر ثانیه ارایه کند. اما فعالیت‌های این اپراتور همواره سکوت کامل خبری صورت گرفته و لذا این ابهام را به‌دنبال داشته که اصولا ایرانیان‌نت فعالیتی انجام می‌دهد یا خیر. حضور دو سال گذشته این اپراتور در نمایشگاه تلکام با سر و صدای بیشتری به نسبت امسال همراه لود و همواره روی انحصاری که در اختیار آن است، تاکید می‌شد به‌گونه‌یی که خود را تنها ارایه‌کننده خدمات انحصاری پهن‌باند مبتنی‌بر فیبرنوری می‌نامیدند اما امسال ایرانیان‌نت از وجود رقیب ابراز خشنودی کرده است.


رتبه 87 کشور از لحاظ قیمت نسل 3

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در سمپوزیوم بین‌المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، رتبه ۸۷ را به ایران از منظر قیمت دسترسی به اینترنت ۳G داد. اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در سمپوزیوم بین‌المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (WTIS2014)، آخرین وضعیت توسعه ICT در جهان را به همراه نتایج ارزیابی جایگاه کشورها براساس شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) در قالب گزارش اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی اعلام کرد. در این مراسم دبیرکل جدید ITU و سانو رییسITU-D، مقامات بلندپایه کشور گرجستان، محبعلی مجری پروژه نظام پایش شاخص‌های ICT کشور به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان 166 کشور جهان حضور داشتند. طول برگزاری این مراسم، 10 کشور برتر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) معرفی و از کشور دانمارک به عنوان رتبه اول و از کشور کره‌جنوبی به‌عنوان کشوری که در چندین دوره متوالی رتبه ممتاز را کسب کرده بود، تقدیر به عمل آمد.


۱۸ شرکت متقاضی IPTV

معاون وزیر ارتباطات گفت: تاکنون با ۱۸ شرکت که متقاضی ارایه خدمات IPTV هستند مذاکره کرده‌ایم و تنها منتظر صورت جلسه شورای عالی فضای مجازی درباره محتوا هستیم تا بتوانیم شرایط توافق را اعلام کنیم. علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه مجوزهای IPTV در انتظار صورت‌جلسه شورای عالی فضای مجازی درباره محتواست، اظهار کرد: تاکنون 18 درخواست از شرکت‌های مختلف برای دریافت مجوز آی‌پی تی‌وی به ما ارایه شده است و با آنها مذاکراتی داشته‌ایم. وی گفت: به‌دلیل اینکه محتوا متولیان دیگری نظیر صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت علوم و حتی حوزه‌های علمیه که تهیه‌کننده محتوا هستند، دارد منتظر جلسات شورای عالی فضای مجازی هستیم تا پروانه را بعد از توافقات ارایه کنیم. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا سروش رسانه با توجه به درخواست اولیه‌یی که برای راه‌اندازی این خدمات داشته از اولویت بالاتری به نسبت سایر متقاضیان برخوردار نیست؟، گفت: به هیچ عنوان اولویت بالاتری ندارد زیرا نمی‌خواهیم پروانه این خدمات را به شکل انحصاری تنها به یک کمپانی ارایه دهیم.


پیش‌نمایش ویندوز فون 10

شرکت مایکروسافت همزمان با تلاش برای عرضه نسخه پیش‌نمایش سیستم عامل ویندوز 10، درحال آماده‌سازی سیستم عامل همراه خود یعنی ویندوز فون 10 است. قرار است هر دو سیستم عامل در ژانویه سال 2015 یعنی حدود یک ماه دیگر در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرند. البته نسخه‌های نهایی هر دو سیستم عامل احتمالا در سه ماهه سوم سال 2015 آماده و عرضه می‌شود. مایکروسافت چند هفته قبل نسخه پیش نمایش ویندوز 10 را در دسترس برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌یی قرار داد و از آنها خواست پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه دهند. هنوز جزییات چندانی در مورد سیستم عامل ویندوز فون 10 در دسترس نیست ولی گفته می‌شود این سیستم عامل شباهت‌های زیادی به ویندوز فون 8.1 دارد. مایکروسافت بعد از خرید نوکیا در یک‌سال گذشته تلاش فراوانی برای تبدیل شدن به یک بازیگر فعال در عرصه سیستم عامل‌های همراه کرده است، اما هنوز هم آندروید براین بازار تسلط دارد و سیستم عامل iOS اپل هم در رتبه دوم است.


ارایه تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در فناوری

معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سوی این وزارتخانه حمایت شده و تسهیلات می‌گیرند. مرتضی براری در جلسه‌یی با مسوولان و مدیران استان یزد در حضور استاندار با معرفی فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار مشارکت بیشتر بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه شد. وی با اشاره به عزم جدی وزارت در پیاده‌سازی دولت الکترونیک اظهار داشت: توسعه دفاتر پیشخوان دولت و ارایه خدمات متنوع در این دفاتر کمک شایانی به تحقق سریع‌تر دولت الکترونیک می‌کند. معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به گزارشی از وضعیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و برنامه‌ها و طرح‌های آتی وزارت برای سرعت بخشیدن به رشد این حوزه پرداخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر