سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد یورویی در صنایع دریایی

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۲۴

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه درحال حاضر توان تولید حدود 100هزار تن صنایع دریایی در کشور وجود دارد، گفت: تاکنون در بخش صنایع دریایی یک‌میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده است.

به گزارش مهر، محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه‌وشهرسازی در یک نشست خبری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه دریامحور در کشور انجام شده است، گفت: درحال حاضر توان تولید حدود 100هزار تن صنایع دریایی در کشور وجود دارد که از این رقم تعداد 40هزار تن در ارتباط با کشتی‌های متوسط و کوچک است که امکان خوبی را برای ما فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 4.1درصد از تولیدناخالص داخلی به صنایع دریایی مربوط است، بیان کرد: هدفگذاری ما این است که این رقم را باید به 10درصد در کل کشور برسانیم که در مجموع اشتغال 800هزار نفری نیروی انسانی را به‌دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت صنایع دریایی در دنیا 1500میلیارد یورو است که سهم ما از این رقم بسیار کمتر است، گفت: تاکنون در بخش صنایع دریایی یک‌میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده است.

سعیدنژاد با بیان اینکه دولت در سال‌های گذشته برای حمایت از این صنعت، تشکیل صندوق توسعه صنایع دریایی را تصویب و ابلاغ کرد، افزود: اما امکانات و منابع این صندوق به اندازه کافی نیست و درحال حاضر فقط 10میلیارد تومان اعتبار دارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه باید قانون تشکیل صندوق به‌طور کامل اجرا شود، گفت: قرار بود منابع این صندوق از محل حمل‌ونقل مواد نفتی تامین شود.

وی با بیان اینکه این صندوق باید به سازمان بنادر و دریانوردی منتقل شود، بیان کرد: موضوع تعمیرات شناورها هم بازار خوبی دارد که نیاز به تسهیلات برای رشد این صنعت است.

سعیدنژاد با اشاره به اهمیت حمایت از تحقیقات و ضرورت مطالعات تطبیقی در صنایع دریایی کشور، افزود: سازمان بنادر برای حمایت از صنایع دریایی ارایه تسهیلات به کسانی که قصد ساخت و خرید شناور داخل کشور داشته باشند را اولویت قرار داده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تسهیلات برای 139 فروند شناور تجاری و خدماتی تاکنون داده شده که ارزش این شناورها 438میلیارد تومان بوده است همچنین در بخش توسعه و نوسازی ناوگان مسافری برای جابه‌جایی 15میلیون مسافر، 46 فروند شناور مسافری با استاندارد جدید به ارزش 135میلیارد تومان قرارداد بسته شده که تاکنون 17 فروند شناور تحویل داده شده است.

وی تصریح کرد: تعداد صندلی‌هایی که این 46 فروند به ناوگان اضافه می‌کنند 3هزارو683 صندلی است همچنین در توسعه ناوگان تجاری دریایی خزر هم قرارداد ساخت 6 فروند ناوگان تجاری به ارزش 38میلیارد تومان بسته شده که از این تعداد 4فروند به بهره‌برداری رسیده و همه اینها در صنایع داخلی ساخته شده است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص اپراتورهای بندر شهید رجایی، گفت: درحال تهیه اسناد برای برگزاری مناقصه در بندر شهید رجایی هستیم تا یک فراخوانی را به‌صورت عمومی برگزار کنیم که امیدواریم تا پایان سال انجام شود.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی هم در صورت تمایل می‌توانند شرکت کنند اما باید با یک شرکت ایرانی مشارکت داشته باشند، بیان کرد: بندر چابهار هم یک اسکله درحال فعالیت دارد که ظرفیت این بندر درحال حاضر 2میلیون تن است و در سال گذشته این ظرفیت 1.5میلیون تن بوده است. وی با بیان اینکه با اجرای فاز یک ظرفیت این بندر به 6میلیون تن می‌رسد، گفت: تا امروز ساخت این بندر 55درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ضمن آنکه در بخش اسکله عمومی آمادگی را فراهم کردیم که با یک عملیات لایروبی کالاهای فله با کشتی‌هایی با آبخور 14متر را پهلو بدهیم که این هم تا آخر سال انجام می‌شود.

ابراز تمایل دو سرمایه‌گذار خارجی

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه برای بندر شهید بهشتی چابهار دو سرمایه‌گذار هندی و چینی ابراز علاقه کرده‌اند، گفت: در بندر شهید رجایی نیز فاز 3 تمایل به سرمایه‌گذاری وجود دارد که به‌صورت فاینانس از محل منابع خارجی تامین می‌شود. سعیدنژاد درخصوص طرح توسعه‌یی بنادر اظهار کرد: توسعه بنادر براساس طرح توسعه‌یی انجام می‌گیرد همچنین در صورتی‌که بخش خصوصی تمایل داشته باشد می‌تواند در این بخش وارد شود.

وی درخصوص تکمیل فاز 3 بندر شهید رجایی، گفت: تلاش ما این است که تا پایان سال مناقصه این فاز انجام شود و پیش‌بینی ما سرمایه‌گذاری 500میلیون دلاری در این فاز است.


بهره‌برداری از کشتی اقیانوس‌پیما

در همین حال، دبیر شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی کشور با اشاره به بهره‌برداری از کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی در سه‌شنبه هفته آینده گفت: علاوه براین حوضچه خشک تعمیرات «ایزوایکو» نیز

افتتاح می‌شود.

به گزارش تسنیم حمید زراعتگر دبیر شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی کشور اظهار کرد: در نخستین روز برگزاری شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی کشور نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه همچنین حوضچه خشک شـرکت مجتمـع کشتی‌‌سـازی و صنـایع فراساحل ایران (ایـزوایکو) نیز در همایش شانزدهم به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: در خلال برگزاری این همایش مجموعه‌یی از شناورهای ساخته شده از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی کشور 11 تا 14 آذر سال جاری با حضور وزرای راه‌وشهرسازی، صنعت و معدن، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری و... در بندرعباس برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر