حوالی خبر

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۹۳

تعقیب دو بانک به اتهام دستکاری قیمت طلا

گروه مالی گلدمن‌ساش امریکا و بانک اچ‌اس‌بی‌سی به اتهام دستکاری در قیمت فلزات گرانبها ازجمله طلا برای هشت‌سال از سوی دادگاهی در نیویورک تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند. به گزارش بلومبرگ، مقام‌های قضایی نیویورک علاوه بر گلدمن‌ساش و اچ‌اس‌بی‌سی که از‌طریق دستکاری در قیمت فلزات گرانبها ازجمله طلا، پلاتین و پالادیوم سود سرشاری را به‌دست آورده‌اند، استاندارد بانک و شرکت «باسف» بزرگ‌ترین شرکت شیمیایی جهان را تحت تعقیب قرار داده‌اند. براساس این گزارش این چهار موسسه مالی و شرکت بین‌المللی متهم هستند که با سوءاستفاده از اطلاعات مربوط به خرید‌و‌فروش فلزات گرانبها توسط مشتریان از تحرکات قیمتی در بازار سود سرشاری به جیب زده‌اند. این چهار موسسه مالی و شرکت بین‌المللی با سوءاستفاده از این اطلاعات تاثیر زیادی بر روند قیمت جهانی فلزات گرانبها داشته‌اند به‌طوری‌که توانسته‌اند ظرف مدت هشت‌سال درآمد هنگفتی را به‌دست آورند. تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های رسمی این چهار شرکت حاضر به اظهارنظر درخصوص اتهامات مطرح‌شده در دادگاه نیویورک نشده‌اند.

پیش از این نیز اتهاماتی درخصوص سوءاستفاده و دستکاری قیمت فلزات گرانبها از سوی برخی موسسات مالی و بانک‌های بزرگ بین‌المللی مطرح شده بود.


افزایش واردات طلای چین برای سومین ماه متوالی

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که میزان واردات طلای چین از هنگ‌کنگ طی ماه اکتبر برای سومین ماه متوالی با افزایش روبه‌رو شده است. به گزارش بلومبرگ، خالص واردات طلای چین از هنگ‌کنگ طی ماه اکتبر به بیش از 69تن رسیده است. این رقم در ماه قبل از آن نیز به بیش از 61.7تن رسیده بود.

براساس این گزارش افزایش تقاضا برای جواهرات در بازار چین طی ماه اکتبر تاثیر زیادی بر رشد واردات طلای این کشور داشته است. قیمت طلا در هفته‌های اخیر تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و بهبود اوضاع اقتصادی امریکا با کاهش روبه‌رو شده و به کمتر از 1200دلار در هر اونس رسیده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی اقدام اخیر بانک مرکزی چین در کاهش نرخ بهره تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای فیزیکی در بازار این کشور خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که توسعه و گسترش شبکه‌های تجاری در آسیا موجب خواهد شد تقاضای طلای چین تا سه‌سال آینده 20درصد افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر