2 شرط برای خروج معاملات نفت از کما

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۸۵

به گفته قمصری در صورت توافق با مسوولان بورس در خصوص قیمت نفت و نحوه پرداخت 100هزار بشکه نفت هفته اول آذر در بورس انرژی عرضه می‌شود


عرضه نفت‌خام در بازار سرمایه مبدل به یک داستان هزارویک‌شب شده است. درحالی که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت چندی پیش از عرضه مجدد طلای سیاه در بورس خبر داد و گفت تا پایان مهر روزانه 100هزار بشکه نفت روی تابلو می‌رود، پس از چندی محمود قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد عرضه این محصول در بورس انرژی نیازمند یک‌سری الزامات و تمهیدات است که تا فراهم شدن آنها امکان عرضه نفت وجود ندارد. این درحالی است که مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در جدیدترین اظهارنظر خود برای عرضه نفت در بورس دو شرط را قائل شد و عرضه طلای سیاه را منوط به تحقق این دو شرط کرده است. قمصری با بیان اینکه در مورد قیمت نفت و نحوه پرداخت با مسوولان بورس باید توافق حاصل شود، اظهار داشت: درصورت توافق درباره دو موضوع بالا، 100هزار بشکه نفت هفته اول آذر در بورس انرژی عرضه می‌شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: در این زمینه جلسات متعددی بین شرکت ملی نفت و بورس برگزار شد و قرار است در جلسه‌یی که آخر این هفته برگزار می‌شود درباره قیمت نفت و نحوه پرداخت آن بحث شود، ضمن اینکه سازوکار عرضه نفت در بورس انرژی هم‌اکنون فراهم است. قمصری درباره اینکه آیا بخش خصوصی پیشنهاد خاصی برای قیمت نفت ارایه داده است، تصریح کرد: قیمت نفت را باید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کند. به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، قیمت نفت در بورس انرژی به‌طور قطع براساس قیمت نفت صادراتی ایران خواهد بود چون قرار است این میزان نفت در خارج از کشور توسط بخش خصوصی به فروش برسد. وی درباره اینکه آیا بخش خصوصی مخالفتی با قیمت‌های بین‌المللی ندارد، اظهار کرد: طبیعی است که آنها دنبال قیمت پایین‌تر برای خرید نفت هستند ولی در عین حال مخالفتی با قیمت‌های ارایه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران ندارند.


مروری بر عرضه نفت در بورس

براساس این گزارش، برای نخستین‌بار در 22تیر سال90 بود که نفت‌خام در بورس کالا روی تابلو رفت، ولی معامله‌یی صورت نگرفت، نخستین باری که نفت‌خام فروش رفت 26مرداد سال90 بود که 500هزار بشکه نفت‌خام به یکی از زیر‌مجموعه‌های شرکت ملی نفت فروخته شد. بعد از این معامله دیگر عرضه نفت در بورس کالا صورت نگرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دستور داد روزانه 2هزارو920 بشکه نفت‌خام به صورت ریالی از 17 فروردین سال جاری در بورس البته این‌بار در تالار فیزیکی بورس انرژی عرضه شود. این درحالی بود که تا پایان مرداد 66 بار نفت‌خام به وسیله شرکت ملی نفت در بورس انرژی روی تابلوی معاملاتی رفت که فقط در 12 نوبت، معامله انجام شد. در دفعاتی هم که نفت‌خام معامله شده، درصد کمی از این محصول با تقاضا روبه‌رو بوده است. با توجه به اقبال کم به عرضه این محصول از 20 مرداد سال جاری بنابر دستور هیات‌ مدیره شرکت ملی نفت عرضه نفت‌خام در بورس انرژی متوقف شد.


مزایای عرضه نفت

عرضه نفت در بورس انرژی مزیت‌های فراوانی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، نخستین مزیت شفافیت در فروش نفت است که این امر می‌تواند از به‌وجود آمدن بسیاری از مسایل و مشکلات جلوگیری کند. از دیگر مزیت‌های عرضه طلای سیاه در بازار سرمایه می‌توان به کشف قیمت نفت در منطقه باتوجه به ذخایر نفت و گاز کشور، ایجاد زیرساخت لازم جهت فروش نفت به پالایشگاه‌های خصوصی، ایجاد راهکاری جهت توسعه ظرفیت‌ پالایشی نفت‌خام و کاهش خام‌فروشی و افزایش خریداران نفت اشاره کرد. دست آخر این اقدام می‌تواند موجبات جذب سرمایه و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی کشور را فراهم آورد.


جزییات عرضه جدید

براساس این گزارش، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در مهر پس از اعلام وزیر نفت مبنی‌بر عرضه مجدد نفت در بورس انرژی گفته بود: این برای نخستین‌بار نیست که نفت به‌صورت صادراتی در بورس عرضه می‌شود، در زمان وزیر پیشین نفت هم این کار انجام شد که تنها یک محموله به فروش رفت و پس از آن عرضه‌های نفت متوقف شد.

قمصری با بیان اینکه عرضه ١٠٠هزار بشکه‌یی نفت در بورس با عرضه‌هایی که پیش از این انجام شده متفاوت است، گفت: چیزی که تاکنون در بورس انرژی عرضه شده، برای مصارف داخلی و محل تحویل آن در داخل کشور بوده است، اما آن چیزی که وزیر نفت اعلام کردند صادراتی است. وی با بیان اینکه تحویل نفت عرضه شده در بورس انرژی، در مناطق صادراتی خواهد بود افزود: خریدار پس از خرید این نفت، آن را نمی‌تواند وارد کشور کند اما در گذشته خریدار نفت از بورس، حق صادرات آن را نداشت. البته صادرات در قالب فرآورده و پس از تصفیه در پالایشگاه‌های داخلی امکان‌پذیر بود. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: ولی چیزی که وزیر نفت اعلام کرد به این معناست که نفت فروخته شده نمی‌تواند وارد کشور شود. به عبارت دیگر خریدار باید در موقع تحویل نفت‌خام، کشتی‌های خود را به بنادر صادراتی بیاورد و آن را تحویل بگیرد.


احتمال فروش نفت به اعضای IEU

این گزارش حاکیست، با توجه به اینکه طی روز‌های گذشته بورس کالای ایران به اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی(IEU) پیوسته است، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی درباره برقراری ارتباط این بورس با اتحادیه IEU گفت: برقراری ارتباط کاری با مجامع بین‌المللی و منطقه‌یی اگر به شکل هوشمند باشد، باید به فال‌نیک گرفته شود. وی افزود: فروش نفت و گاز ایران از طریق اعضای اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی، منوط به موافقت شرکت ملی نفت است.

حسینی در ادامه افزود: اگر شرکت ملی نفت این عزم را برای فروش نفت از طریق بورس انرژی و سایر بورس‌های کالایی داشته باشد، هیچ مانعی از طرف بورس وجود ندارد. این مقام مسوول با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص تنوع‌بخشی فروش محصولات نفت و گازی گفت: عرضه فرآورده‌های نفتی منوط به توافق و نظر وزارت نفت است، چون سیاست‌گذاری در این حوزه در اختیار وزارت نفت است. مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: از طرف بورس انرژی مانعی برای معاملات نفت و گاز و فرآورده‌هایش در رینگ بین‌الملل وجود ندارد و زمینه آن به‌طور کامل فراهم است.


آمادگی IEU برای مبادلات نفت و گاز

این درحالی است که رییس اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی در حاشیه نشست این اتحادیه در تهران در پاسخ به سوالی درخصوص تمایل اعضای اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی برای معاملات نفت و گاز گفت: آماده مذاکره با بورس انرژی هستیم.

گریگور وارداکیان افزود: امکان بررسی در این خصوص در دست اقدام است و امکان مذاکره برای انجام معاملات نفت و گاز از طریق بورس انرژی و اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر