اخبار

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۵۳

سهم ریالی ایران چک از اسکناس‌ 55 درصد است

تا زمانی که نیاز جامعه به اسکناس‌های خرد 100، 200و 500 تومانی باشد ما مامور چاپ هستیم و هرچه به میزان ضرب سکه‌ها اضافه شود از سهم اسکناس‌ها کاسته خواهد شد. مدیرکل سازمان تولید اسکناس بانک مرکزی گفت: 5 تا 7درصد از 8 میلیارد اسکناس درجریان چک پول است که در بخش ریالی 55 درصد کل مبلغ در جریان را شامل می‌شود. مجید صنیعی، مدیرکل سازمان تولید اسکناس بانک مرکزی درگفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب که درحال حاضر ۸ میلیارد اسکناس و چک پول در جریان است،گفت: حدود ۵ تا ۷درصد این میزان ایران‌چک‌های 50 و 100هزارتومانی است که از نظر ریالی ۵۰ تا ۵۵ درصد کل مبلغ ریالی اسکناس‌های درجریان را تشکیل می‌دهد. وی درخصوص میزان اسکناس‌های ابطال شده در سال جاری گفت: ۵۰۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون قطعه اسکناس در سال جاری ابطال می‌شود که میزان ریالی آن مشخص نیست. صنیعی با اشاره به روال جایگزینی اسکناس‌های خرد با سکه گفت: تا زمانی که نیاز جامعه باشد ما مامور چاپ هستیم و هرچه به میزان ضرب سکه‌ها اضافه شود از سهم اسکناس‌ها کاسته خواهد شد.


ارایه تسهیلات مسکن تا 5/1 ماه دیگر اجرایی می‌شود

در بین گروه هدف‌گیرنده تسهیلات مسکن، ساکنان بافت فرسوده در اولویت اخذ این تسهیلات قرار دارند. ‌رییس کل بانک مرکزی از اجرایی‌شدن تسهیلات مسکن تا یک ماه ونیم آینده خبر داد و گفت: ارایه تسهیلات۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن به تمام بانک‌های تجاری کشور ابلاغ شده است.

ولی‌الله سیف درگفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه امکان دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی از تمام بانک‌های تجاری وجود دارد، ‌اظهارکرد: بانک عامل خاصی برای ارایه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی مشخص نشده و پس از اجرا امکان اخذ وام از تمام بانک‌ها وجود دارد.

همچنین اکبرکمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه طبق پیشنهادی که داده شده، وام تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به ۳۰۰ هزارنفر در سال تعلق می‌گیرد،گفت: در بین گروه هدف‌گیرنده تسهیلات مسکن، ساکنان بافت فرسوده در اولویت اخذ این تسهیلات قرار دارند. ‌


پرداخت خسارت 14میلیارد تومانی به بخش نیروگاهی

بیمه ملت، بزرگ‌ترین خسارت در بخش نیروگاهی را به مبلغ 140میلیاردریال پرداخت کرد.

به گزارش ایرنا، بالغ بر سه میلیون و 534 هزار و 522 یورو به‌علاوه 200میلیون ریال جمعا به ارزش 140میلیاردریال بابت خسارت وارده به نیروگاه رودشور که براثر انفجار در بخش Gas Skid یکی از توربین‌های این نیروگاه رخ داده بود توسط بیمه ملت به بیمه‌گزار (شرکت تولیدی آرین ماهتاب‌گستر) در تاریخ 20 آبان 93 پرداخت شد. شایان ذکر است، این خسارت تاکنون بزرگ‌ترین خسارت پرداختی در بخش نیروگاهی کشور بوده است.


آمادگی بانک ایرانی در پروژه‌های عمرانی اوپک

بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: شرکت‌های ایرانی که در مناقصه اجرای پروژه‌های عمرانی صندوق اوپک برنده شوند درصورت فراهم بودن شرایط از سوی این بانک تامین مالی خواهند شد.

به گزارش ایرنا صندوق اوپک پنج طرح زیربنایی در کشورهای بورکینافاسو، بروندی، ساحل‌عاج، نپال و سوازیلند به ارزش کل 400میلیون دلار را مورد تصویب قرار داد. تصمیم یاد شده در یکصد و چهل و هشتمین جلسه هیات‌مدیره صندوق اوپک به تصویب رسیده است. طرح‌های مزبور درحوزه‌های کشاورزی و آبیاری، حمل و نقل جاده‌یی و آب و فاضلاب تعریف شده‌اند و عملیات عمرانی و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات آنها به روش مناقصه نامحدود بین‌المللی برگزار خواهد شد. بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: چنانچه شرکت‌های ایرانی مشارکت‌کننده در هریک از مناقصه‌ها برنده شوند، این بانک آماده است درصورت فراهم بودن شرایط در تامین مالی طرح‌های یاد شده با صندوق اوپک مشارکت کند.


استقرار دبیرخانه اتحادیه امان در بانک توسعه صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در اختتامیه پنجمین اجلاس اتحادیه امان از آمادگی این بانک برای استقرار دبیرخانه دایمی این اتحادیه به‌مدت سه‌سال یا بیشتر در محل ساختمان مرکزی این بانک خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، دکتر بهمن وکیلی در این اجلاس با اشاره به همکاری نزدیک این بانک با بانک توسعه اسلامی و تشکل‌های مرتبط با آن تاکید کرد: اگزیم‌بانک‌ها و موسسه‌های اعتبار صادراتی عضو اتحادیه باید در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که فاقد اگزیم‌بانک و موسسه اعتبار صادراتی هستند فعال‌تر شوند. بنا بر این گزارش، دکتر وکیلی با اشاره به تولید ناخالص داخلی 9400میلیارد دلاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سال2012 افزود: صادرات کشورهای عضو این سازمان به 2.2تریلیون دلار در همان سال رسیده است که تنها 743میلیارد دلار آن بین کشورهای اسلامی صورت گرفته و از این رقم هم فقط یک‌درصد آن توسط بانک‌ها و موسسه‌های اعتبار صادراتی ما تامین مالی شده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به پیشرو بودن این بانک در ارایه خدمت اعتبار خریدار افزود: با حمایت این بانک کالاها و خدمات ایرانی به کشورهای آسیای‌جنوبی، امریکای‌مرکزی، آفریقا و خاورمیانه صادر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر