روزانه 3/8 میلیون دلار برای جنگ علیه داعش هزینه می‌شود

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۱۸

جهان وزارت دفاع امریکا با بازنگری در هزینه‌های اقدام نظامی‌اش در عراق و سوریه اعلام کرد که جنگ علیه گروه تروریستی داعش روزانه حدود هشت میلیون و 300هزار دلار هزینه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از زمان آغاز کمپین ضد داعش هشتم آگوست حدود 6 هزار و 600 سورتی پرواز از سوی هواپیماهای امریکا و ائتلاف انجام شده که 580 میلیون دلار هزینه داشته است.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) پیش‌تر گفته بود که هزینه این کمپین نظامی به صورت متوسط روزانه بیش از هفت میلیون دلار است.

یکی از مقام‌های پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: افزایش هزینه‌های نظامی نشان‌دهنده تشدید حملات ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در عراق و سوریه است. با این حال تحلیل‌گران مستقل می‌گویند: وزارت دفاع امریکا هزینه‌های واقعی را اعلام نمی‌کند. برخی از مقام‌های سابق بودجه و کارشناسان خارجی برآورد کردند که هزینه‌های جنگ هم‌اکنون از یک میلیارد دلار گذشته است و می‌تواند طی یک‌سال به چند میلیارد دلار برسد.

تات هریسون از مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه گفته است که این جنگ می‌تواند سالانه بین 4/2 تا 8/3میلیارد دلار هزینه داشته باشد. چنانچه بمباران‌های ضدداعش گسترش یابد هزینه‌ها می‌تواند در یک‌سال به 4/2 تا 8/6 میلیارد دلار افزایش یابد.

هزینه پرواز هواپیماهای جاسوسی به‌طور متوسط بین هزاردلار در ساعت برای پهپاد پریداتور و هفت هزار دلار در ساعت برای پهپادهای ریپر است. این درحالی است که چاک هیگل، وزیردفاع امریکا هفته قبل گفته بود که این جنگ می‌تواند 30سال طول بکشد.

داعش علاوه بر اینکه درعراق و سوریه می‌جنگد در این هفته جبهه جدیدی را نیز درشمال لبنان علیه حزب‌الله گشود و گسترش جبهه‌های مبارزه می‌تواند هزینه این جنگ را هنوز هم بالاتر ببرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر