سه تن طلا در مسیر ترکیه-سوییس ناپدید شد

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۴۳

تعادل سه تن طلا در مسیر ترکیه به سوییس مفقود شده است. براساس آمار واردات شمش طلا، سه تن طلای شمش به‌بهای 115میلیون‌دلار در محاسبات اعمال نشده و احتمالا گم شده است. بهای ریالی این شمش‌های مفقودی، 368میلیارد‌تومان است.

به گزارش روزنامه طرف ترک چاپ ترکیه، در جریان عملیات 17دسامبر، مشخص شد یک کارفرمای ایرانی در تجارت طلا با ایران واسطه‌گری می‌کند. بعد از این عملیات، تجارت طلا با ایران متوقف شد ولی صادرات طلا به سوییس ازطریق حساب‌های بانکی محرمانه افزایش چشمگیری پیدا کرد. به‌عنوان مثال در چهار ماه اول سال، 47هزارو116کیلوگرم صادرات طلا به سوییس صورت گرفت که ارزش آن بیش از دو‌میلیارد دلار است و در همین دوره میزان واردات شمش طلا از سوییس پنج‌هزارو342کیلوگرم بوده است. برخی از بازرسان دیوان عالی محاسبات، صادرات طلا به سوییس را مورد بررسی قرار دادند. این بازرسین به این نتیجه رسیدند که آمار صادرات ترکیه و سوییس همخوانی ندارد.

براساس ارزیابی بازرسین دیوان عالی محاسبات در آمار سازمان آمار ترکیه در چهار ماه اول صادرات 47هزار‌و117‌کیلوگرم طلا به سوییس مطرح شده در‌حالی‌که در آمار گمرک سوییس این رقم 44هزارو429کیلوگرم است. عاقبت حدود سه تن طلا که بهای آن 115میلیون‌دلار است مشخص نیست. مسوولان معتقدند که احتمال دارد طلای ناپدید‌شده به‌عنوان کمیسیون به کسی داده شده باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر