با تغییر فرمول بنزین، پی سرطان را به تن مالیدیم

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۶

این هفته را به پزشکان اختصاص داده و آن را هفته پزشک نامیده‌اند. دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت و درمان در روز بزرگداشت پزشک گفت که بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند.

این سخن وزیر نشان می‌دهد باتوجه به تغییر سبک زندگی، خوردن غذاهای فست‌فود و... باعث شده که بیماری‌های زیادی در بین مردم شایع شود. حتی افزودنی‌هایی مانند روغن پالم (که از دید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پنهان نماند) به خوراکی‌ها نیز در این مسیر تاثیر بسزایی دارند.

بیماری‌های خاص، سرطان‌ها و... که با وجود پوشش 95‌درصدی وزارت بهداشت و درمان بازهم هزینه‌های کمرشکنی دارند. البته ناگفته نماند که بعضی تصمیم‌های کلان هم به افزایش این بیماری‌ها دامن زده است. دکتر اکبر عبداللهی معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در این مورد با «تعادل» به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

به نظرتان چرا در حال حاضر سرطان در کشور زیاد می‌شود؟

دلیل اصلی آن تغییر سبک زندگی و آلاینده‌های محیطی است که در زمینه صنعتی‌شدن داریم. در زندگی شهری، افراط‌و‌تفریط‌هایی داریم. ما همیشه درمقابل ورود یک‌سری از تکنولوژی‌ها مقاومت نشان می‌دهیم ولی بعد به‌صورت افراطی از آن استفاده می‌کنیم.

وقتی کشور در شرایط تحریم تصمیم به تغییر فرمول بنزین گرفت یا به تخریب محیط‌زیست اهمیتی نداد، باید پی سرطان‌های مختلف را به خود می‌مالید. نکته بعدی قابل‌تامل سموم و حلال‌هایی است که در میوه‌ها به‌ویژه خوراکی‌های وجود دارد. عملا صیفی‌جات معدودی داریم که بدون سم به بازار عرضه شود.

در بخش کشاورزی به‌شدت افراط آلودگی شیمیایی داریم. بعضی از افزودنی‌هایی که در موادغذایی به‌ویژه مواد بسته‌بندی وجود دارد هم در شرایطی ممکن است خطرآفرین باشد.

خوب چرا سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکلات اقدامی نمی‌کند؟

به‌دلیل اینکه این نوع آلاینده‌ها یک متولی ندارد. این مقوله زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد است و وزارت بهداشت و درمان هم در نظارت بر این موضوع نقش دارد. اصولا عدم، تعیین و تبیین مسوولیت‌ها در سطوح مختلف کلان و میانی، عدم اولویت‌بندی صحیح، عدم شفافیت‌ها، رودربایستی‌های مدیریتی، تصمیم‌های آنی و احساسی و عدم‌کفایت قوانین بزرگ‌ترین عوامل ایجاد‌کننده بسیاری از مشکلاتی است که بیان شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر