اما و اگرهای مرگ «هیرکان» پلنگ گلستانی

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۰۳

با رسمی شدن خبر مرگ هیرکان یکی از دو توله پلنگ رها شده در گلستان، این شائبه مطرح شد که او ۳۵ روز پس از رها‌سازی کشته شده و نزدیک به یک سال است که مرگش توسط سازمان‌حفاظت‌محیط زیست استان‌گلستان پنهان شده است. عجیب‌تر آنکه عنوان می‌شود، برای پنهان نگاه داشتن مرگ هیرکان، قلاده پلنگ یک سال توسط محیط‌بانان در منطقه چرخانده شده است.

با این حال، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که هنوز نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که مرگ پلنگ هیرکان عمدی بوده یا برخی سعی دارند از آن سوءاستفاده کنند. اما داستان از کجا آغاز شد؟ در تابستان سال ۹۳، دو توله پلنگ نر و ماده حداکثر دو ماهه، پشت درب اداره محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان پیدا شدند. این دو پلنگ هیرکان و ورکان نام گرفتند و با حساسیت‌ و مراقبت بزرگ شدند. بالاخره شهریور سال ۹۵ هیرکان که در شرایط بهتری نسبت به ورکان به‌سر می‌برد، به این امید که بتواند به زندگی در حیات وحش بازگردد، در پارک ملی گلستان رها شد. تا اینکه هفته گذشته، پس از یک سال و اندی اسماعیل مهاجر (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان) رسما اعلام کرد، هیرکان کشته ‌شده است.

به گزارش ایلنا، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به کشته شدن و پنهانکاری احتمالی در مورد مرگ هیرکان، گفت: سازمان محیط زیست اعلام کرده‌ است که مسامحه‌یی در کار نیست و اگر مشخص شود مرگ پلنگ هیرکان مخفی شده؛ به‌شدت با مسببان آن برخورد شده و اطلاعات به‌صورت شفاف در اختیار همه قرار خواهد گرفت.


اهمال صورت گرفته؟

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا در رهاسازی پلنگ هیرکان اهمالی صورت گرفته است یا خیر، گفت: پلنگ هیرکان باید پیش از رها شدن در یک محوطه بزرگ و محصور در طبیعت با وسعتی نزدیک به چندین هکتار رها می‌شد تا آرام آرام رمز و راز زندگی در طبیعت را می‌آموخت. اما از آنجا که اداره کل محیط زیست استان گلستان توانایی و سازمان محیط زیست بضاعت کافی نداشتند، دو گزینه بیشتر در دسترس نبود.

درویش ادامه داد: در حالت اول باید پلنگ‌ها را به باغ وحش می‌سپردیم و در حالت دوم باید او را در طبیعت رها کرده تا زمان باقی مانده عمر خود را در طبیعت سپری کند. اما باتوجه به تجربه‌های بدی که در زمینه سپردن حیوانات به باغ وحش وجود دارد؛ مدیرکل محیط زیست گلستان ترجیح داد پلنگ‌ها را در طبیعت رها کند. این مساله اشکال اساسی نیست؛ اشکال در اینجاست که این شبهه وجود دارد که پلنگ فقط ۳۵ روز زنده مانده و اداره محیط زیست گلستان مساله را پنهان کرده است که اگر این مساله ثابت شود؛ خطرناک است و هیچ‌گونه اغماضی با خاطیان نخواهد شد. صحبت‌های او در حالی است که در روزهای گذشته خبرها حاکی از قطعی بودن مرگ یکی از پلنگ‌ها بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در همین رابطه با تایید خبر مرگ هیرکان ماده پلنگ رهاسازی شده در پارک ملی گلستان گفت: به زودی ورکان (یکی دیگر از پلنگ‌ها) رهاسازی می‌شود.

یکی دیگر از ابهاماتی که در این ماجرا وجود دارد این است که مدیرکل محیط زیست گلستان گفته برای رهاسازی با استادان بزرگ حیات وحش همچون بهرام کیابی مشورت کردیم اما کیابی تصریح کرده است که چندین روز پس از رهاسازی از موضوع با خبر شده است.

بهرام حسن‌زاده کیابی در پاسخ به این ادعای محیط زیست گلستان که گفته برای رهاسازی هیرکان از متخصصان داخلی و خارجی و استادان بزرگ محیط‌زیست طبیعی و حیات‌وحش مانند دکتر کیابی مشورت گرفتیم و رهاسازی هیرکان کاملاً علمی بود گفت: من زمانی با خبر شدم که رهاسازی انجام شده بود. بعد از رهاسازی دیگر با من چه مشورتی می‌خواستند بکنند؟ استاد دانشکده علوم زیستی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در حقیقت خانم لنی هارت که برای کارهای مربوط به فوک خزری به ایران می‌آید از پارک ملی گلستان آمده و خانم ابتکار را هم دیده بود و موقع رهاسازی هم از پلنگ عکس گرفته بود و من ایشان را در دانشگاه شهید بهشتی دیدم و آنجا از موضوع مطلع شدم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر