افزایش 30 هزار نفری کودکان پناهجو

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۷۸

گروه گوناگون|

براساس گزارش منتشر شده از یونیسف، تعداد کودکانی که درخواست پناهندگی به کشورهای اروپایی داشته‌اند، افزایش یافته است. طبق آمار به دست آمده، این تعداد کودک پناهجو، رقم بی‌سابقه‌یی را در سال‌های اخیر به ثبت رسانده‌اند. با توجه به ارقام منتشر شده در سال 2016 تقریبا 290هزار کودک زیر 14سال متقاضی پناهندگی در کشورهای اروپایی بوده‌اند که این تعداد در مقایسه با سال 2015 نزدیک به 30هزار نفر افزایش داشت؛ در سال 2015 تعداد کودکان پناهجو نزدیک به 206هزار نفر گزارش شده بود. طبق آمار در میان کودکان پناهجو در سال 2016 حدود 170هزار نفر کودکان پناهجوی بدون سرپرست در اتحادیه اروپا سرگردان هستند؛ این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. در سال 2015 تعداد کودکان پناهجوی بدون سرپرست در کشورهای اروپایی نزدیک به 96هزار نفر بوده است.

مهاجران همواره بخش مهمی از تاریخ کشورهای اروپایی به ‌شمار می‌آیند. در واقع می‌توان گفت که مهاجران بخشی از اصول فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند. آمار نشان می‌دهد از سال 1990تاکنون شمار مهاجرانی که به اروپا روی آورده‌اند سیر صعودی داشته است. در این میان همانطور که گفته شد، تعداد زنان و کودکان پناهجو به اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر افزایش داشته است. این پناهجویان عمدتا از کشورهای خاورمیانه هستند که در این سال‌ها به‌ شدت درگیر جنگ و بحران‌های داخلی بوده‌اند. در سال 2008 تعداد کودکان پناهجو به کشورهای اروپایی حدود 17هزار و 154نفر گزارش شد که این تعداد در سال 2009 نزدیک به دو برابر افزایش یافت و به 40هزار و 335نفر رسید. از سال 2010 تعداد کودکانی که سرزمین خود را به قصد پناهندگی در کشورهای اروپایی ترک می‌کردند از 50 هزار نفر گذشت. در سال 2012 نزدیک به 65 هزار کودک مهاجر به کشورهای اتحادیه اروپا وارد شدند. شمار کودکان زیر 13سال که در سال 2013 به کشورهای اروپایی مهاجرت کردند حدود 20هزار نفر نسبت به سال 2012 افزایش داشت و نزدیک به 85هزار نفر گزارش شد. در گزارش‌های بسیاری از سال 2014 به عنوان یکی از پرمخاطره‌ترین سال‌ها برای پناهندگان در سراسر جهان یاد شده است.

آن طور که در این گزارش آمده در سال 2014 شمار کودکان پناهنده‌یی که درخواست ورود به کشورهای اروپایی را داشتند از مرز 100هزار نفر گذشت. این کودکان عمدتا زیر 13سال بوده‌اند و درصد بالایی از آنان بدون والدین خود در مرز کشورهای اروپایی سرگردان بوده‌اند. در این سال به دلیل شدت ‌یافتن جنگ‌ها در کشورهای خاورمیانه (به‌ خصوص عراق و سوریه) و برخی از کشورهای افریقایی، شمار آوارگان به ‌شدت افزایش یافت.

آن طور که در این گزارش آمده در سال‌های 2015 و 2016 کشورهای اروپایی با سیل عظیمی از پناهجویان روبه‌رو بوده‌اند. طبق اخبار به دست آمده، بزرگ‌ترین گروه مهاجران به اروپا شهروندان سوری، افغان، اریتره، نیجریه و سومالی بوده‌اند. افزایش شمار این پناهجویان به کمبود امکانات در اتحادیه اروپا و بروز هرج‌ومرج در پذیرش آنان منجر می‌شود. به گفته کارشناسان، اتحادیه اروپا برای هماهنگی سیاست‌های پناهندگی در میان کشورهای عضو، کار دشواری را پیش رو دارد. مسوولان اتحادیه اروپا معضل کنونی آوارگان را بزرگ‌ترین بحران مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم ارزیابی می‌کنند.

همانطور که یونیسف اعلام کرده در سال‌های اخیر برای نخستین بار است که تعداد مردان پناهجو در مرزها در اقلیت قرار گرفته و اکثریت مهاجران را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه در افزایش شمار کودکان پناهجو این است که در سطح جهانی، درصد بالایی از قربانیان قاچاق انسان را همین کودکان تشکیل می‌دهند. طبق آمار منتشر شده از کشورهای میزبان، شمار قابل توجهی از کودکان مهاجر به صورت موقتی و تعداد بسیاری از آنان به صورت دایم ناپدید شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر