دو گروه فشار در قراردادهای نفتی

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۰۶

حمید حسینی عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورد‌ه‌های نفتی

تدوین قراردادهای جدید نفتی از اقدامات مثبت دولت است. اما در بحث اجرا وزارت نفت در قراردادهای نفتی از جانب دو گروه تحت فشار است. گروه اول بخش خصوصی‌ هستند که به این وزارتخانه انتقاد دارند که چرا در زمان اوباما قراردادهای نفتی منعقد نشد و گروه دوم دلواپسانی هستند که اساسا مخالف قراردادهای نفتی هستند.

یکی دیگر از دستاوردهای دولت دستیابی به موازنه تجاری مثبت است که در دو سال گذشته صادرات از واردات کشور افزایش پیدا کرده است، به‌گونه‌یی که در سال 95 صادرات کشور 30درصد افزایش یافته و از 91میلیون تن به 120میلیون تن رسید، اما چون در سال گذشته هم قیمت نفت و هم قیمت مواد معدنی کاهش پیدا کرد ارزش صادرات تنها 4درصد افزایش پیدا کرد.

ارزش صادرات اعلام شده توسط گمرک حدود 43میلیارد است. این درحالی است که صادرات مازوت، گازوییل، سوخت هواپیما و نفتا که حدود 7میلیارد دلار است و توسط شرکت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش صورت می‌گیرد در آمار گمرک ذکر می‌شود. در حالی که با احتساب این محصولات عملا صادرات ایران بیش از 50میلیارد دلار خواهد بود. همچنین لحاظ کردن میعانات گازی در صادرات غیرنفتی در این دولت شروع نشده بلکه از 8سال پیش، میعانات گازی جزو صادرات غیرنفتی به حساب می‌آیند. در هر کشوری اگر تراز تجاری مثبت ایجاد شود جشن و سرور برپا می‌کنند. اما در این دولت به علت ضعف رسانه‌یی این مساله مورد قدردانی قرار نگرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر