روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۰۳

نرخ ارز، گلوگاه صادرات است

فارس | دبیرکل اتاق بازرگانی تهران به 3مقوله مهم در توسعه صادرات که هنوز در کشور محقق نشده است، اشاره کرد و گفت: این 3مهم پیوستن به سازمان توسعه تجارت، واقعی شدن نرخ ارز و به وجود آوردن شرکت‌های صادراتی است. بهمن عشقی درباره نقاط ضعف صادرات کشور گفت: درحالی که بخش کوچکی از تجارت جهانی را تشکیل می‌دهیم اما هنوز به سازمان تجارت جهانی نپیوسته‌ایم و از مزیت‌های تجارت آزاد برخوردار نیستیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بدون عضویت در سازمان تجارت جهانی نمی‌توان وارد جرگه صادرکنندگان عمده جهانی شد، افزود: در شرایطی که هنوز عضو سازمان تجارت جهانی نشده‌ایم و نمی‌توانیم صاحب معاهدات چند جانبه باشیم باید به معاهدات دو جانبه در چارچوب تجارت آزاد بپردازیم. وی با بیان اینکه گلوگاه صادرات نرخ ارز است، بیان کرد: تا زمانی که قدرت واقعی خرید ریال مشخص نشود، صادرات معنی خاص خود را پیدا نمی‌کند.

عشقی با اشاره به برنامه پنجم توسعه بیان کرد: براساس این برنامه نرخ ارز باید متناسب با تفاضل نرخ تورم داخل و خارج باشد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه تولید و صادرات دو مقوله جدا از یکدیگر است، افزود: برای توسعه صادرات باید به سمت ایجاد شرکت‌های تخصصی EMC حرکت کرد و نباید تولید‌کننده خود اقدام به صادرات کند. عشقی گفت: شرکت‌های EMC یا همان شرکت‌های صادراتی که اسباب توسعه صادرات را فراهم می‌کنند از دو دهه قبل در ژاپن و در یک دهه اخیر کار خود را در چین آغاز کرده‌اند. وی با بیان اینکه نرخ ارز در کشور واقعی نیست، اظهار کرد: اگر از خواسته عوام در مورد کاهش نرخ ارز بگذریم باید گفت تا نرخ ارز در کشور متعادل نشود، صادرات بی‌معناست.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: فهم عامه این است که ریال قوی، اقتصاد کشور را قوی می‌کند درحالی که این طور نیست. عشقی با تاکید بر اینکه ریال گران به معنای اقتصاد قوی نیست، گفت: ارزش تعیین واقعی نرخ ریال بحثی است که باید به آن توجه شود.


رشد تولید محصولات شیلاتی در سال ۹۵

ایلنا | معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۳۹۱ سرانه مصرف آبزیان در ایران 7.5کیلوگرم در سال بود که این میزان در سال ۱۳۹۵ به 10.6کیلوگرم افزایش یافت. حسن صالحی درخصوص وضعیت تولید محصولات شیلاتی در کشور گفت: تولید محصولات شیلاتی در سال ۹۵ نسبت به سال 92 معادل 16.8درصد رشد داشته است.

رییس سازمان شیلات ایران در رابطه با تولید محصولات دریایی بیان کرد: حجم آبزی‌پروی و صید انواع ماهی در ایران به یک میلیون و ۷۰هزار تن رسید درحالی که این میزان در سال ۱۳۹۱ کمتر از ۷۶۰هزار تن بود؛ همچنین در سال گذشته با ۴۱۲میلیون دلار صادرات در بخش شیلات رکورد این حوزه شکسته شد. صالحی تاکید کرد که واردات در بخش شیلات کمتر از ۱۸۰میلیون دلار است.


تداوم طرح رونق تولید

با ارائه تسهیلات

ایسنا | وزیرصنعت، معدن و تجارت با حضور در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با صنعتگران و تولیدکنندگان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار مهم‌ترین مسائل تولید و نیز پیشنهادات کارآفرینان برای رونق تولید در استان بحث و بررسی شد. محمدرضا نعمت‌زاده در این نشست در سخنانی از برنامه‌ریزی گسترده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رونق تولید در سال جاری خبر داد و گفت: با تداوم اجرای طرح رونق تولید در سال جاری و پشتیبانی مالی از واحدها شاهد رفع گرفتاری‌های صنعتگران و استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدها خواهیم بود.

وی صنعت و معدن را پیشران توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: توسعه این بخش تضمین‌کننده اشتغال پایدار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود. نعمت‌زاده در ادامه از رفتار بانک‌ها در برابر تولیدکنندگان انتقاد کرد.

در این نشست حسن حسینی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به برخی از مشکلات فراروی صنعت از تلاش این وزارتخانه برای رفع آنها تقدیر کرد. وی افزود: در خراسان شاهد تعامل خوب بخش خصوصی، تشکل‌ها و بخش دولتی برای توسعه استان هستیم. حسینی اظهارکرد: هر چند که برخی از مشکلات تولیدکنندگان همچنان پابرجاست اما با تلاش وزارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت، بسیاری از مشکلات رفع شده است.


دور دوم مذاکرات تجاری ایران و پاکستان

ایرنا | خبرگزاری رسمی دولت پاکستان(APP) از برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و پاکستان درباره توافقنامه تجارت آزاد(FTA) میان دو کشور در تیر ماه سال جاری به میزبانی اسلام‌آباد خبر داد. در دور آتی مذاکرات، راه‌های ارتقای حجم مبادلات تجاری میان دو کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش، وزیران مربوطه از دو کشور ماه آینده، ملاقاتی با هدف انجام مقدمات مربوط به برگزاری دومین دور مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد انجام خواهند داد. دور نخست این مذاکرات، فروردین ماه سال جاری و همزمان با برگزاری بیستمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران انجام شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر