ورود شورای امنیت به بحران ونزوئلا

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۶۸

گروه جهان| طلا تسلیمی|

کاخ سفید تحریم‌هایی را علیه 8 عضو دادگاه عالی ونزوئلا اعمال کرد و بدین ‌ترتیب قضات وفادار به دولت این کشور را که در راستای منحل کردن مجلس قانون‌گذاری تلاش می‌کردند، منزوی کرد. این درحالی است که تظاهرات علیه دولت نیکلاس مادورو هر روزه درحال تشدید است و حدود یک ماه گذشته 44نفر در درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. اما بحران در ونزوئلا دیگر نگرانی کشورهای امریکای لاتین تنها نیست و این مساله با درخواست امریکا برای تشکیل جلسه محرمانه شورای امنیت در این زمینه بعد بین‌المللی یافته است.

به گزارش رویترز در پی هشدارهای امریکا در مورد عواقب «بی‌ثباتی جدی» در ونزوئلا در نهایت توجه شورای امنیت نیز به بحران فزاینده در این کشور جلب شد. نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد پس از جلسه محرمانه شورای امنیت که به درخواست امریکا تشکیل شد به خبرنگاران گفت: «شاهد بی‌ثباتی جدی در ونزوئلا هستیم. هدف از این جلسه این بود که مطمئن شویم همه از شرایط آگاه هستند.» یک مقام امور سیاسی سازمان ملل متحد در جلسه روز چهارشنبه 15کشور عضو شورای امنیت را در جراید شرایط کنونی در ونزوئلا قرار داد. البیو روسلی، سفیر اروگوئه در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت را در ماه مه بر عهده دارد، گفت که کشورش در شرایط کنونی باور دارد که بحران ونزوئلا باید در منطقه امریکای لاتین حل شود. رافائل رامیرز، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، امریکا را به تشویق عناصر خشونت‌طلب در ونزوئلا که به دنبال سرنگونی مادورو هستند، متهم کرد. اما هیلی تاکید کرد که از شورای امنیت نخواسته است در امور ونزوئلا مداخله کند و افزود:«ما به دنبال اقدام شورای امنیت در این زمینه نیست. جامعه بین‌المللی باید اعلام کند که به حقوق بشر در این کشور احترام گذاشته شود و در غیر این صورت این روند به مسیری کشیده می‌شود که بارها شاهد آن بوده‌ایم. در کره‌شمالی، در سودان جنوبی، در برونئی و میانمار همین اتفاق رخ داد.»

در همین حال دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا هم روز پنج‌شنبه اطلاعیه مربوط به تحریم قاضی‌های دادگاه عالی ونزوئلا که به مادورو وفادار هستند، صادر کرد که در نتیجه آن همه دارایی‌های 7 قاضی اتاق قانون اساسی دادگاه عالی به علاوه رییس این دادگاه در امریکا مسدود شد و امریکایی‌ها هم از هر گونه تجارتی با این افراد منع شدند. مقامات امریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند که تحریم‌های وضع شده علیه مایکل مورنو، رییس دادگاه عالی ونزوئلا و دیگر قاضی‌های وفادار به رییس‌جمهوری این کشور با هدف اعمال فشار بر دادگاه عالی برای متوقف کردن تلاش‌های این دادگاه در ممانعت از فعالیت مجلس ملی صورت گرفته است. به گزارش نیویورک تایمز، مجلس ملی ونزوئلا در دست مخالفان مادورو است و دولت او تقریبا از هر فرصتی برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های مجلس استفاده و دادگاه عالی هم از آغاز فعالیت مخالفان دولت در مجلس ملی در سال گذشته تاکنون تقریبا همه تدابیر تصویب شده توسط مجلس را ازجمله تلاش‌ها برای آزادسازی زندانیان سیاسی خنثی کرده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌یی در این باره اعلام کرد:«مردم ونزوئلا از فروپاشی اقتصاد که از سوءمدیریت و فساد در دولت آنها ناشی می‌شود، رنج می‌برند. اعضای دادگاه عالی این کشور با مداخله‌های مداوم در حوزه اختیارات شاخه قانون‌گذاری، شرایط را وخیم‌تر می‌کند.» وی افزود: «امریکا با اعمال این تحریم‌های هدفمند از مردم ونزوئلا در تلاش‌هایشان برای محافظت و پیشبرد دولتمندی دموکراتیک در کشورشان حمایت می‌کند.» مقامات ونزوئلا هنوز در مورد این مساله اظهار نظر نکرده‌اند.

ناآرامی‌های اخیر در ونزوئلا که تاکنون دست‌کم 44کشته بر جا گذاشته است 6 هفته پیش(در ماه مارس) و در پی تصمیم دادگاه عالی برای منحل کردن مجلس ملی با هدف در دست گرفتن قدرت آغاز شد. جامعه بین‌المللی نیز این تصمیم دادگاه عالی برای منحل کردن مجلس ملی را محکوم کرد و در نهایت مادورو مجبور شد این تصمیم را در ماه فوریه لغو کند. اگرچه مادورو تقریبا بلافاصله پس از شروع ناآرامی‌ها به دادگاه عالی دستور داد تا از این تصمیم بازگردد و شرایط را به حالت قبل درآورد اما مخالفان دولت وی صدها هزار نفر را با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام به تظاهرات خیابانی دعوت کردند. این درحالی است که به گفته مقامات ونزوئلا دست‌کم 43نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند.

تحریم‌های اعمال شده علیه قاضی‌های دادگاه عالی دومین دور از تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلایی‌ها در سال جاری میلادی محسوب می‌شود. وزارت خزانه‌داری امریکا در ماه فوریه نیز از مسدود شدن دارایی‌های تارک ال‌آیسامی، نخست‌وزیر ونزوئلا همچنین یک موسسه تجاری در این کشور خبر داده بود.

به گزارش الجزیره، تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا اندکی پس از این اعمال شدند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور شرایط در ونزوئلا را «بی‌احترامی به بشریت» توصیف کرده بود. ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با خوزه مانوئل سانتوس، رییس‌جمهوری کلمبیا در این باره گفت:«مردم چیزی برای خوردن ندارند. هیچ غذایی نیست. خشونت بیداد می‌کند و ما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم و با یکدیگر همکاری خواهیم کرد تا اقدام لازم را برای حل این مساله انجام دهیم».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر