گمرک در دولت الکترونیک رتبه اول را کسب کرد

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۴۳

کرباسیان از افزایش درآمدهای گمرکی و افزایش ۵۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق توسط گمرک به عنوان دو دستاورد مهم دولت الکترونیک در دوره یازدهم ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: گمرک در دولت الکترونیک رتبه اول را کسب کرد و به عنوان دستگاه برتر در اقتصاد مقاومتی معرفی شد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از تارنمای گمرک ایران، رییس کل گمرک درخصوص قاچاق از مبادی رسمی بیان کرد: قبل از دولت یازدهم حجم واردات قاچاق کالا ۲۵میلیارد دلار بود، اما در حال حاضر این رقم به ۱۲میلیارد دلار رسیده است. وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا این موضوع تنها کالای قاچاق است یا آمار و ارقام اختلافی؟رییس کل گمرک گفت: مسافری که خودش بار را وارد کشور می‌کند و در آمار گمرکی منظور نمی‌شود آیا قاچاق تلقی می‌شود یا نه؟ به گفته وی سالانه ۱۷میلیون مسافر وارد کشور می‌شوند و بالغ بر ۴۰میلیون نفر به مناطق آزاد می‌روند که همه اینها کالا همراه خودشان وارد می‌کنند، اما این در آمار گمرک قاچاق تلقی نمی‌شود. کرباسیان همچنین با اشاره به کالاهایی که به صورت رسمی تحت رویه‌های مختلف ته‌لنجی و بازارچه‌یی وارد می‌شوند، اظهار کرد: رقم این واردات ۹ میلیارد است، اما در آمار به صورت رسمی منظور نمی‌شود. وی عنوان کرد: میزان کالایی که از مبادی رسمی تخلف می‌شود حدود ۷۰۰میلیون دلار در طول یک‌سال است.

کرباسیان گفت: ۱۶درصد کالاهای وارداتی مصرفی است، یعنی از ۴۳میلیارد دلار، 6میلیارد دلار کالای مصرفی است.

وی به کالاهای ممنوعه‌یی که لیست آن را دولت اعلام کرده است، اشاره کرد و افزود: 500میلیون دلار از آن متلعق به کالاهای تجملاتی است که ممکن است وارد کشور شود. کرباسیان درخصوص واردات میوه‌های قاچاق گفت: شاید زمانی این قاچاق انجام می‌شد مثل زمانی که گشایش اعتباری نداشتیم، کالای مستقیم وارد نمی‌شد، حمل مستقیم به بنادر اصلی وجود نداشت و از راه‌های فرعی مانند بازارچه‌های مرزی یا به صورت ملوانی این ارتباط شکل می‌گرفت، اما در حال حاضر، ما از مبدا کشور فروشنده کنترل می‌کنیم یعنی گواهی مبدا از کشور اصلی گرفته می‌شود، کشتی به ما مانیفست می‌دهد و اسناد الکترونیکی به ما می‌رسد. همچنین شرکت‌های بازرسی کالا، بار را بازرسی می‌کنند چون ملاک ارز و پرداخت استاندارد است، ثبت سفارش می‌شود و گواهی استاندارد، گواهی قرنطینه، گواهی بهداشت و کارت بازرگانی می‌گیرد که اینها همه از مبادی رسمی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: عامل انسانی به حداقل خودش رسیده و کنترل خیلی دقیق‌تر شده است. رییس کل گمرک تاکید کرد: در پایان سال گذشته اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌یی ایرو که در ژنو است، ایران را به عنوان تنها کشوری که توانسته سیستم تیر را کامل الکترونیکی کند، معرفی کرد. وی اضافه کرد: به‌طور مثال کامیونی که از اروپا حرکت می‌کند تمام اطلاعاتش در اختیار ما قرار می‌گیرد. کرباسیان در ادامه بیان کرد: گمرکات با هم یک پیمان نوشته و نانوشته دارند که در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و یک سازمان غیر از سازمان جهانی گمرک داریم که هر کشوری تخلفاتش را به آنها اعلام می‌کند، برای نمونه از کشور آسیای جنوب شرقی در پوشش ترانزیت آهن قراضه پیش‌ساز مواد مخدر وارد می‌شد که تا قبل از این سیستم در سال 91 کشف ۱۵ کیلوگرم را داشتیم و در سال 94 این کشفیات به 300 تن رسیده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر