نمی‌شود به حرف بابک زنجانی درخصوص کمک به روحانی اطمینان کرد

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۴۱

یکصد و یازدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد ادعای محمدباقر قالیباف که در مناظره انتخاباتی گفته بود رییس قوه قضاییه تایید کردند که بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی روحانی کمک مالی کرده است، گفت: اینکه متهم حرفی بزند تا اینکه آن حرف ثابت بشود، فرق دارد. بله، بابک زنجانی ادعا کرده که چنین اتفاقی افتاده است که رییس قوه قضاییه هم به نقل از ایشان این حرف را گفته و همچنین ادامه داده که نمی‌شود به حرف او اطمینان کرد. وی در گذشته نیز حرف‌هایی زده ولی ادعای او در حال تحقیق است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: در آستانه انتخابات و زمان تبلیغات انتخاباتی متاسفانه برخی افراد برای ایجاد فضای دو قطبی و جلب آرای مردم از خط قرمزهای نظام و مردم عبور می‌کنند. وی با بیان اینکه برخی نامزدهای انتخاباتی از خط قرمز نظام و مردم عبور می‌کنند، نه به نفع خودشان است و نه به نفع کشور، تاکید کرد: از همه آنها می‌خواهیم با التزام کامل به قانون و در چارچوب اخلاق و صداقت مسائل را با مبانی مستحکم و آمارهای درست و قابل اتکا بیان کنند، مردم آشنا و بصیر هستند و خودشان انتخاب

می‌کنند.

امیدواریم انتخاباتی پرشور داشته باشیم

اژه‌ای در این نشست ادامه داد: از آنجا که تبلیغات انتخاباتی شروع شده است، امیدواریم یک انتخابات پرشور با مشارکت بسیار بالای مردم در روز 29 اردیبهشت داشته باشیم اما انتظار داریم برخی افراد برای رای جمع کردن علیه برخی دستگاه‌ها، ‌قوا و نهادها با حرف‌های بی‌منطق و خلاف واقع و براساس آمار غیراتکا مسائل را مطرح نکنند چون هم برای خودشان و مردم پرونده می‌شود و هم برای قوه قضاییه ایجاد زحمت می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن انتقاد از برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری به‌خاطر تحریف سخنانش در مشهد با دانشجویان گفت: برخی سخنان من در این نشست تحریف شده بود که امیدواریم قصدی برای تحریف نداشته باشند چون آنچه را که خودشان دوست داشتند منتسب به بنده کردند. وی با بیان اینکه این وزارتخانه اعلام کرد که برخی مدیران معوقه داشتند و معوقات آنها در فیش‌های حقوقی آنها اعمال شده است، گفت: این پرونده هنوز در حال بررسی است.

معاون اول قوه قضاییه همچنین در مورد تحریف سخنانش در این نشست درباره صندوق توسعه ملی گفت: حقوق‌های بسیار سنگینی که در این صندوق بود و متوسط حقوق رییس هیات‌مدیره آن 57میلیون تومان در ماه بود، مختص به سال‌های اخیر بوده و نه سال‌های گذشته، البته این حقوق غیر از وام‌ها و پاداش‌های دریافتی بوده است. وی تاکید کرد: در زمانی که من دادستان و عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی بودم، مصوبه‌یی گرفته شد که یکی از بندهای آن این بود که اختیارات هیات امنا را به هیات عامل تفویض کنند که ما مخالفت کردیم اما چون اکثریت اعضا با دولت بودند، این مصوبه تصویب شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دستگاه قضا با تنگناهایی مواجه است اما تمام تلاش ما بر این بوده که نسبت به هر پرونده‌یی که گشوده می‌شود، طبق قانون عمل کند و فرقی نمی‌کند که این پرونده مربوط به چه کسی یا چه جناحی باشد. مردم شاهد هستند کسانی که مورد اتهام قرار گرفته‌اند، در هر جایگاه یا هر جناح یا جریانی باشند، قوه قضاییه کار خودش را انجام می‌دهد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: هر چند برخی افراد زرنگ هستند یا توان مالی دارند و یک یا چهار وکیل می‌گیرند، البته ممکن است نحوه تحقیق و جمع‌آوری ادله یکی سخت و یکی آسان باشد، اما قوه قضاییه کار خودش را انجام می‌دهد و رسیدگی به پرونده‌ها بستگی به صاحب قدرت و ثروت ندارد. او اضافه کرد: البته کسانی که فکر می‌کنند رسیدگی پرونده‌شان براساس میل و خواسته آنها نیست، علیه قوه قضاییه شروع به حرف زدن می‌کنند، بهره‌برداری سیاسی و جناحی ربطی به قوه قضاییه ندارد چون دستگاه قضا بدون تبعیض پرونده‌ها را رسیدگی می‌کند.


بازداشت یک نفر در افتتاح ستاد انتخاباتی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حواشی افتتاح ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها در ایلام به ساحت امام‌رضا(ع) توهین شده، چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است، گفت: این شخص در حال حاضر بازداشت است. نقل شده که این فرد ابتدا در دسترس نبوده -نمی‌گویم فرار کرده بود- پیغام می‌دهند که تو را دستگیر می‌کنند، خودت را زودتر معرفی کن که در این صورت فراری محسوب نشود، البته اینها شنیده‌های من است ولی درنهایت فرد بازداشت می‌شود و در مرحله تحقیقات از او هستند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: با کمال تاسف مواردی در این ایام مطرح می‌شود. ادعا شده وی معلم است. با نیت او کاری ندارم، اما چطور یک معلم به خودش اجازه می‌دهد درمورد یک امام معصوم با این ادبیات برخورد کند. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و دانیال‌زاده در چه مرحله‌یی است، اظهار کرد: حکم بابک زنجانی قطعی شده و موضوع جدیدی در آن اتفاق نیفتاده است. کماکان درمورد دو نفر که حکم‌شان نقض شده بود، در حال تحقیق هستیم. اموال وی همچنان در مرحله کارشناسی است، هنوز هم اینکه موجودی نقدی در خارج از کشور داشته یا نه ثابت نشده. همچنین هنوز کسی پیدا نشده برای بدهی او راه اطمینان‌بخشی ارائه کند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پرونده دانیال‌زاده هم هنوز در مرحله مقدماتی است. حکمی صادر نشده و قطعی نشده است، اما این پرونده بیش از یک متهم دارد. متهمی که اسم بردید بازداشت است. در این راستا برخی در مرحله تحقیق هستند و بعضی در رفت و آمد برای بررسی‌ها هستند.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محموله قاچاقی از منزل یکی از وزرای دولت فعلی کشف شده در این باره توضیحات لازم را ارائه دهید، گفت‌: اواخر هفته گذشته نیروی انتظامی گزارشی را به بخش قضایی حوزه لواسانات می‌دهد که در فلان ویلا محموله قاچاق رد و بدل می‌شود. قاضی دستور می‌دهد ویلا بازرسی شود که در بازرسی‌ها با محموله بزرگ پوشاک بر می‌خورند، البته من نمی‌دانم این پوشاک چه بوده است.

اعلام می‌شود که آن منزل مربوط به فلان وزیر و پوشاک هم مال دختر وزیر بوده که با مجوز این کار صورت گرفته است؛ در واقع ادعای اولیه این بوده که مجوز دارند و با مجوز این محموله وارد شده. او همچنین درخصوص حواشی زیادی که مرگ عارف لرستانی به دنبال داشت، تاکید کرد: پزشکی قانونی رسما اعلام کرده که قصور و تقصیری متوجه پزشک در مرگ عارف لرستانی نبوده و وی بر اثر سکته فوت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر