ایمنی بیمارستان‌ها مناسب نیست

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۱۷

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طی یک پژوهش ملی وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها با ۱۴۵آیتم و تابلو خطر در برابر حوادث بررسی شد که نشان می‌دهد وضعیت ما خیلی مناسب نیست.

به گزارش مهر، محمد آقاجانی با بیان اینکه حوادث و بلایا در مجموع کشور‌های جهان یکی از چالش‌های عمده نظام سلامت است، گفت: این موضوع سالانه باعث مرگ و میر، مصدومیت و معلولیت میلیون‌ها نفر می‌شود و بشریت ناچار است حجم زیادی از منابع دنیا ازجمله سلامت را اختصاص به آن بدهد، همچنین از آنجا که در حوادث و بلایا جمعیت مولد و جوان بسیار درگیر این موضوع می‌شود از این حیث هم توجه بیشتری می‌طلبد.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر چند کار عمده در حوزه سلامت برای بلایا و خطرات ناشی از آن انجام شده است، گفت: «نقشه خطر» تدوین و نرم‌افزاری بدین منظور تهیه شده که می‌توان مشخص کرد در هر شهر و هر نقطه‌یی از کشور چه نوع خطرات و بلایایی ممکن است اتفاق بیفتد و در گذشته اتفاق افتاده و در هر منطقه‌یی باید چه آمادگی‌هایی را ایجاد کنند. وی بحث آموزش را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه مطرح کرد و افزود: در سطوح مختلف نظام سلامت آموزش برای مدیران، کارشناسان، سیاست‌گذاران و ارائه‌دهندگان خدمات انجام شده که در مواجهه بلایا چه اقداماتی را باید انجام دهند.

آقاجانی از سطح‌بندی خطرات سلامت خبر داد و گفت: اینکه ما بتوانیم خطرات را سطح‌بندی کنیم و نوع و سطح مداخله را تنظیم بکنیم بسیار اهمیت دارد و بدانیم هر مشکل در چه سطحی نیاز به مداخله دارد و چه مقدار پتانسیل سلامت کشور باید به پای کار بیاید هم انجام شده است. وی با اهمیت دانستن چارچوب ملی پاسخ حوادث و بلایا از تدوین این چارچوب خبر داد و بیان کرد: نظام سلامت باید بتواند در این موقعیت پاسخ مناسب را از خود نشان بدهد، این چارچوب ملی پس از تدوین به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد تا بدانند که حوزه سلامت پاسخ مناسب چه از نظر نوع زمان‌بندی و چه به لحاظ نوع اقدامات به چه صورت انجام بدهند.

وی گفت: ما همچنان کارهای زیادی در پیش داریم برای اینکه بتوانیم به درستی و متناسب با این خطرات واکنش مناسب را نشان دهیم. یکی از آن اقدامات که باید در آینده در سطوح مختلف مد نظر باشد، سیاست‌هایی است که در کشور اتخاذ می‌شود، پروژه‌های عمرانی که تصویب و اجرا می‌کنیم باید پیوست خطر داشته باشد یعنی باید مشخص باشد که در هر نقطه از کشور چه بلایایی ممکن است اتفاق بیفتد و در آن پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری باید پیوست خطر لحاظ شود تا سرمایه‌گذاری از بین نرود و در زمان حادثه به خوبی استفاده بشود و از اینکه خود آن سرمایه‌گذاری خطر جدیدی را ایجاد کند، اجتناب شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر