پشت پرده افزایش قیمت خودرو؟

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۵۵

مهر| دبیر انجمن خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی در اظهاراتی عجیب با بیان اینکه اصل شورای رقابت را قبول ندارد، معتقد است شرکت‌های خودروساز با سنجش قیمت و کشش بازار، سعی در افزایش قیمت و کسب سود می‌کنند. احمد نعمت‌بخش افزود: در سال 1380 ما 7 تولیدکننده داشتیم، اما اکنون به ۱۷تولیدکننده افزایش پیدا کرده‌اند؛ ضمن اینکه تعداد مدل خودرو در سال ۸۰ نیز ۲۸ نوع بوده و اکنون، شرکت‌های خودروساز با سنجش قیمت و کشش بازار، سعی در افزایش قیمت و کسب سود می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: افزایش قیمت بیش از یک یا ۲درصد قیمت خودرو را باتوجه به افزایش هزینه‌ها و منابع و مواد اولیه، با افزایش تولید سرشکن می‌کنیم. این درحالی است زمانی که شورای رقابت تشکیل شد، قرار بود که هر سه ماه یک‌بار افزایش قیمت اعلام شود که به مرور، به 6ماه تغییر کرد و بیشتر شد. نعمت‌بخش، گرانی خودرو در سال گذشته را ناشی از افزایش ورق‌های مختلف فولاد و کلیه مواد اولیه ماشین‌سازی دانست و تصریح کرد: در سال گذشته با یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو، تولید داشتیم، اما امروزه با کم شدن تولید، هیچ نیروی کاری هم اخراج نکرده‌ایم. وی با اشاره به تعرفه

دو برابری واردات خودرو در برخی کشورها و حمایت از تعرفه ۴۰درصد داخلی گفت: این تعرفه ۴۰درصد به‌خاطر اختلاف نرخ بهره و فضای کسب و کار است. بر این اساس، بالا بودن تولید دو خودروساز اصلی سایپا و ایران‌خودرو باعث شده این دو شرکت تعیین‌کننده قیمت باشند.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: در عراق کسی با فشار اسلحه از ما خودرو را ۵ هزار و ۵۰۰ (حدود ۲۰میلیون تومان) دلار خریداری نمی‌کند؛ این درحالی است که صادرات برای تولیدکننده سودآور است و صادرات خودرو برای تولیدکننده، هزینه کمتری دارد تا اینکه ۲ تا ۳درصد هزینه شماره‌گذاری و بیمه پرداخت کند. در بازار گذشته سوریه نیز، ما با شرکت‌های چینی

رقابت می‌کردیم.

نعمت‌بخش با اعلام اینکه به‌زودی پژو ۲۰۰۸ به بازار می‌آید و قدرت صادرات دارد، اظهار کرد: در این میان ۸۶درصد یک خودرو، قطعه است. ساختار قطعه‌سازان داخلی باید اصلاح شود و شرکت‌های داخلی تولید قطعات باکیفیت نمی‌کنند.

نایب‌رییس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر شرایط رقابتی باشد، نیازی به قیمت‌گذاری نداریم؛ اما بازار خودرو، رقابتی نیست. فریدون احمدی افزود: روشی که شورای رقابت برای قیمت‌گذاری انتخاب کرده، درست نیست، زیرا باتوجه به اینکه بازار خودرو رقابتی نیست، بازار سرمایه برای قیمت‌گذاری، حیاط خلوتی برای بازار خودرو شده است. این نماینده مجلس نجات تولید خودرو در کشور را در صادرات دانست و اظهار کرد: اگر برای ۸۰میلیون نفر، خودرو تولید کنیم، همین وضعیت است. اما اگر برای بالای یک‌میلیاردنفر، خودرو تولید شود، فضا صادرات‌محور می‌شود و بازار خودرو و بازار تولید رونق می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه صادرات به سوریه و عراق جزو آمار صادرات ما نیست، بیان کرد: اگر در بازارهای دیگر مثل ترکیه و امارات و دیگر کشورها توانستیم خودرو صادر کنیم، کار بزرگی است. وقتی خودروسازان توسط دولت اداره می‌شوند، مشکلات بیشتر است. محدودیت‌های خودروسازان را مردم ایجاد نکرده‌اند؛ مردم حق‌شان این است که خودرو خوب و استاندارد البته داخلی سوار شوند.

احمدی گفت: به نظر می‌رسد حتی در قیمت‌گذاری نیز تعرفه تعریف می‌شود، اما بهتر است فروش براساس قیمت تمام شده باشد. خودروساز اگر می‌خواهد سود کند، سود او در بهره‌وری است. خودروساز ما برای واردات از ارز آزاد استفاده نمی‌کند، بلکه هنوز دولت ارز مبادله‌یی می‌دهد، در تعرفه‌ها نیز از خودروساز حمایت می‌شود. وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته‌ که همه خودروسازان داخلی برای واردات خودر از ارز مبادله‌یی استفاده می‌کنند، بنابراین هنوز برای واردات از ارز مبادله‌یی استفاده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر