دورنمای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۳۹

سرمایه‌گذاری 3000میلیارد ریالی برای 64 پروژه اشتغالزا در کرمان

گروه بنگاه‌ها|

این روزها که بازار وعده‌ها در فضای انتخاباتی کشورمان حسابی گرم شده و کاندیداهای شناخته شده و ناشناخته از هر ابزاری برای جلب‌توجه مردم استفاده می‌کنند، مرور برنامه‌هایی که طی 4سال گذشته برای بهبود محیط‌های کسب و کار عملیاتی شده در ترسیم ذهنیت مردمی که در آستانه یک انتخاب سرنوشت‌ساز دیگر قرار گرفته‌اند، موثر است. اینکه دولت یازدهم از سال92 تا به امروز با استفاده از چه راهبردهایی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار را در دستور کار قرار داده و اگر فرض کنیم که طی 4سال آینده هم همین ایده در راس هرم اجرایی کشور تکیه بزند، با استفاده از چه برنامه‌هایی به مطالبات مردم در بخش‌های اقتصادی و معیشتی پاسخ خواهند داد؟

طرح تکاپو یکی از طرح‌های وزارت کار است که به توسعه و ساماندهی کسب و کارهای خرد و خانگی و اتصال آن به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه می‌کند.

توجه به خوشه‌بندی‌ها و ابعاد توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین رویکردهای طرح تکاپو است، ضمن اینکه ساماندهی کسب و کارهای خانگی و خرد گاهی به شکل خوشه‌یی یا در قالب بنگاه‌های پشتیبان صورت می‌گیرد اما در مجموع در وزارت کار به سمت پایدارسازی این نوع مشاغل حرکت کرده است. در راستای تثبیت برنامه‌های طرح تکاپو در روزهای پایانی هفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افتتاح چندین طرح در قالب طرح تکاپو وارد استان کرمان شدند. به همین بهانه در جریان این گزارش نگاهی به اظهارنظرهای چهره‌های اجرایی درباره آینده این طرح می‌اندازیم تا تصویری از برنامه‌های اجرایی دولت یازدهم در زمینه توسعه کسب و کار و اشتغالزایی نمایان شود.


سرمایه‌گذاری روی کوچک‌ها

یکی از برنامه‌های تاثیرگذار دولت یازدهم برای بهبود محیط‌های کسب و کار استفاده از مزیت‌های استانی هر منطقه در بخش تولید، تجارت و کشاورزی است که می‌تواند در قالب خوشه‌های کسب و کار به منصه ظهور برسد. قالبی که دولت برای این منظور استفاده می‌کند در قالب طرحی است که از آن به عنوان طرح تکاپو یاد می‌کنند. در راستای همین برنامه‌ریزی‌ها، 17 تفاهمنامه درقالب طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) با 64 پروژه و 3 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری با حضور وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان کرمان به امضا رسید.

مسوول طرح تکاپوی استان کرمان افزود: طرح تکاپو طرحی ملی در حوزه توسعه کسب و کار است که به صورت پایلوت از 2 سال قبل در کشور آغاز و پیش‌بینی شده با اجرای این طرح بیش از 3 هزار شغل جدید در استان کرمان ایجاد شود.

سیدمحمدحسین طباطبایی با بیان اینکه فاز نخست طرح تکاپو از تابستان سال 95 در کرمان کلید خورد که مطالعات اشتغال در این استان را به همراه داشت، اظهار کرد: براساس این مطالعات رسته‌های پراشتغال این استان استخراج شده و حوزه تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات در جمع 3 رسته پراشتغال و آینده‌دار استان احصا شده است. وی خاطرنشان کرد: بیش از 35رسته شغلی با اشتغال بیش از یک‌هزار نفر براساس مطالعات اولیه در کرمان وجود دارد که از این جمع اولویت توسعه مشاغل برای 12رسته شغلی سال گذشته در کارگروه اشتغال این استان مصوب شد.

وی توسعه گردشگری و صنایع دستی، توسعه کشاورزی مدرن با اولویت گلخانه‌های مدرن هیدروپونیک و توسعه در حوزه نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات را از برنامه‌های مهم طرح تکاپو عنوان کرد و افزود: وظیفه اصلی وزرا و هیات دولت براساس مصوبه اولیه جلسه هیات دولت سال 96 برنامه‌ریزی و همراهی درراستای توسعه اشتغال در رشته‌های پراشتغال منطقه‌یی است.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت آماده‌سازی زیرساخت‌ها، توسعه روابط موردنیاز و تامین مالی پروژه‌ها را به عهده دارد.

وی بیان کرد: طرح تکاپو یک طرح بودجه محور نیست و مسوولیت آن بهینه‌سازی محیط کسب و کار با اصلاح دینامیک اشتغال است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 35هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات و آی‌سی‌تی در استان کرمان فعالیت می‌کنند که بخش اعظم این افراد به صورت غیررسمی، فاقد درآمد یا درآمد بسیار کم کار می‌کنند. وی ادامه داد: علت این اتفاق آشنا نبودن با ساختار بازار و نبود تناسب آموزش‌ها با تقاضاست که در صورت اصلاح این موارد افزایش درآمد قابل‌توجهی در این بخش پیش‌بینی می‌شود. طباطبایی ضمن دعوت از تمام فعالان بخش خصوصی برای حضور در این طرح خاطرنشان کرد: هلدینگ‌ها و بخش خصوصی در اجرای این طرح موظف شده‌اند که از ظرفیت استان کرمان استفاده کنند.


در اجرای طرح تکاپو فضای کسب و کار در حوزه الکترونیک را مورد توجه قرار دادیم

یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق ایده رشد کسب و کار به‌کار‌گیری فناوری‌های ارتباطی برای شبکه‌سازی و خوشه‌سازی است که پای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به میانه طرح تکاپو باز می‌کند. در همین خصوص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باتوجه به اینکه 16درصد فارغ‌التحصیلان در حوزه ICT (فناوری ارتباطات) هستند با اجرای طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) به دنبال ایجاد فضای کسب و کار در این حوزه الکترونیک و دانش‌بنیان هستیم.

محمود واعظی روز پنج‌شنبه در بدو ورود به کرمان با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال افزود: طرح تکاپو از یک سال گذشته به صورت مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای منویات مقام معظم رهبری در تولید و اشتغال آغاز شده که در سال 95 این طرح در 3 استان به صورت پایلوت اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، وی بیان کرد: این طرح هم‌اکنون با کمک استانداری‌ها و بخش خصوصی در حوزهICT طی تفاهمنامه‌های جداگانه در حال اجراست. طرح تکاپو می‌تواند در تولید و اشتغال دانش‌بنیان تحول ایجاد کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که به کرمان سفر کرده است، گفت: رییس‌جمهوری برنامه‌هایی برای سال 96 برای دستیابی به حداقل کسر 8درصد نرخ بیکاری دارد و دولت عزم جدی برای کاهش نرخ بیکاری در کشور خواهد داشت.

علی ربیعی افزود: پیش‌بینی ما برای ورود به بازار کار در کشور یک میلیون و 200هزار نفر است و در استان کرمان با برخورداری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های متعدد در حوزه معدن، فولاد و پتروشیمی در دست اجراست.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند اشتغال استان کرمان طی دو ماه نخست سال جاری بیان کرد: 50هزار شغل در رسته‌های مختلف در این استان شکل خواهد گرفت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ظرفیت استان کرمان در حوزه گردشگری گفت: بیش از 10هزار شغل در این حوزه سهم استان کرمان است.

وی به ظرفیت‌های گلخانه‌یی مدرن در استان اشاره کرد و افزود: در این حوزه می‌توان بخش عظیمی را در کنار بهره‌وری بالا و صرفه‌جویی آب مشغول به کار کرد.

ربیعی یکی دیگر از ظرفیت‌ها را گیاهان دارویی و آرایشی عنوان و تصریح کرد: این امر در اولویت و دستور کار قرار دارد که می‌تواند 3 هزار و 500شغل از این ناحیه ایجاد کند. وی گفت: برای تولید و فراوری پسته و خرما در استان کرمان باید صنایع جانبی پیش‌بینی و در این خصوص برنامه‌ریزی شود. وی میزان سرمایه‌گذاری در حال اجرای استان کرمان را 25هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: طی یک سال گذشته 35 هزار شغل در استان کرمان ایجاد شده است و سال‌های 96، 97 و 98 سال‌های شکوفایی و جهش استان کرمان خواهد بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با تدبیر استاندار کرمان که در سطح ملی پیشرو است و اقداماتی که در چند سال گذشته انجام گرفته، به‌زودی جشن حذف بیکاری را برگزار خواهیم کرد. وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج‌شنبه گذشته برای افتتاح چندین طرح در قالب طرح تکاپو وارد استان کرمان شدند و در فرودگاه بین‌المللی کرمان مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان قرار گرفتند.


ورود یک میلیون و 200 هزار نفر به بازار کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دوره‌یی (سال‌های 84 تا 92) هر سال 300هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند در حالی که اکنون سالی یک‌میلیون و 200هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی که به همراه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندار کرمان روز پنج‌شنبه با آیت‌الله سیدیحیی جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان دیدار کردند، افزود: دولت یازدهم به بدترین شرایط برخورد کرد که تعطیلی کارخانه‌ها از این جمله بود.

وی اظهار کرد: در سال‌های 96 و 97 و 98 به سمت جهش خواهیم رفت؛ وقتی اقتصاد را درست کردیم روی فرهنگ هم می‌شود کار کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 300میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌ آی‌تی در کرمان انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه حداقل 4هزار شغل ایجاد می‌کند که میزان ارزش افزوده استان را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان در رصدهای انجام شده موفق عمل کرده است، اظهار کرد: 35هزار شغل در این استان ایجاد شده که افراد دفترچه تامین اجتماعی دارند.

ربیعی ادامه داد: نصف این مقدار نیز شغل غیررسمی ایجاد شده است با وجود این استان کرمان توانسته در سال گذشته 50 هزار شغل ایجاد کند که باز هم به‌دلیل جمعیتی که وارد بازار کار می‌شود ایجاد اشتغال موجود کم است.

وی نرخ بیکاری در استان کرمان را 12درصد ذکر کرد و گفت: استان کرمان در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها مقام نخست را دارد و 4سال دیگر اثر خود را می‌گذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر