رونق تولید خودرو در سال 96

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۶۰

حمایت از تولید داخلی و طرح‌های اشتغالزا، احیای صنعت نساجی کشور، افزایش تولید خودرو ایرانی و اجرای طرح رونق تولید، جزو اولویت‌های کاری متولیان صنعت کشور در سال پیش‌رو است. به‌طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سال جاری، افزایش 25‌درصدی تولید خودرو ایرانی در دستور کار این وزارتخانه است، از افزایش 40‌درصدی تولید انواع خودرو سواری، مینی‌بوس و اتوبوس در سال 1395 در مقایسه با سال 1394خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده در عین حال تاکید کرد: باید با راه‌اندازی واحدهای مختلف تولیدی از صادرات محصولات خام به سایر کشورهای جلوگیری کنیم یا آن را به حداقل ممکن برسانیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید با راه‌اندازی و ساخت واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف به نقطه‌یی برسیم که دیگر شاهد صادرات محصولات خام به سایر کشورها نباشیم یا اینکه حداقل بتوانیم آن را به حداقل برسانیم.

محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه برنامه دولت این است که از بخش خصوصی حمایت و موانع را برای فعالیت بخش خصوصی برطرف کند، گفت: مصمم هستیم مسائل پیش‌روی بخش خصوصی را از میان ‌برداریم.

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین از افزایش 25‌درصدی تولید خودرو ایرانی خبر داد و افزود: سال گذشته در مقایسه با سال 94 شاهد افزایش 40‌درصدی تولید انواع خودرو سواری، مینی‌بوس و اتوبوس بودیم و امسال در تلاش هستیم، به‌طور متوسط به رشد 25‌درصدی در تولید انواع خودرو دست پیدا کنیم و پیش‌بینی می‌شود تولید اتوبوس و مینی‌بوس در سال جاری رشد بیشتری داشته باشد.

وی افزود: برای جایگزینی مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده شهرها نیاز به تولید محصولات جدید است که کارخانه عقاب‌افشان سمنان با تولید روزانه 5 اتوبوس امکان تامین بخشی از نیازهای حمل و نقل درون و برون‌شهری را دارد. همچنین با توجه به اینکه محصولات این کارخانه از کیفیت و استانداردهای جهانی بهره‌مند است، قابلیت‌های صادراتی آن می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای اشتغال فراهم آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به ارزش بالای صنعت نساجی در کشور افزود: برخی با تبلیغات نادرست، نساجی را صنعتی از رده خارج می‌دانند در حالی که اگر صنایع نساجی با استفاده از تکنولوژی مدرن فعال باشد، می‌تواند صدها هزار شغل ایجاد کند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در گذشته بی‌توجهی به صنعت نساجی سبب شد که در پارچه و پوشاک نیازمند واردات شویم، اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت یازدهم شد، زمینه تولید پارچه، منسوجات و پوشاک ایرانی بیش از پیش فراهم شده است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تولیدی موجود 60درصد نیاز کشور را تامین می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاران باید اقدام به سرمایه‌گذاری در این صنعت کنند؛ چرا که ایران ظرفیت تبدیل به صادرکننده صنعت نساجی را دارد. از سوی دیگر بانک‌ها و صندوق توسعه ملی نیز باید به این باور برسند که صنعت نساجی سوددهی دارد و با مشارکت در طرح‌های تولید و توسعه این بخش فرصت‌های اشتغال پایدار برای کشور را فراهم کنند.

از سوی دیگر حسین ابویی‌مهریزی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرمایه‌گذاری 71هزار میلیارد تومانی در بخش صنعت کشور در سال‌های اخیر تصریح کرد: با این سرمایه‌گذاری که مبلغ قابل توجهی است، هزاران نفر از جوانان جویای کار و بیکاران کشور در بخش صنعت مشغول به فعالیت‌های تولیدی شده‌اند.

ابویی‌مهریزی گفت: بیش از 5هزار و 400 طرح صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد در کشور وجود داشت که تلاش شد در راستای به بهره‌برداری رساندن آن اقدام شود. معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تکمیل و راه‌اندازی 33 طرح مهم ملی بر اساس تصمیم دولت بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت که در بسیاری از آنها فعالیت‌های خوبی انجام شده و تعدادی از این طرح‌ها سال جاری به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر