حفظ محدودیت‌ها بخاطر بلوغ نارس ناظر

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۵۴

گروه بورس|

بازار پایه فرابورس، طی روزهای اخیر شاهد اتفاقاتی بود که پیام مهمی را به مسوولان بورس مخابره کرد و نشان داد که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های برخی فعالان بازار سرمایه حذف محدودیت‌هایی است که سالیان زیادی دامن بازار را گرفته و مانع از تحرکات واقعی قیمت سهام شده است. هرچند در مقابل، عده‌یی هنوز معتقدند که بازار سرمایه برای حذف این محدودیت‌ها به بلوغ کافی نرسیده

است. به گزارش «تعادل»، از اواخر سال گذشته همزمان با بازگشایی بالغ ‌بر 130 نماد معاملاتی در بازار پایه جدید، راه‌اندازی تابلو «پایه ب» در فرابورس کلید خورد. این بازار دارای دامنه نوسان 10درصدی بوده و نسبت به بازارهای اصلی بورس و فرابورس که دارای نوسان 5درصدی هستند دامنه نوسان بیشتری

دارند. حال آنکه بازار پایه توافقی فرابورس ایران پس از این تغییرات، شاهد حضور اغلب نوسان‌گیرها در تابلوی معاملات بازار «ب» پایه فرابورس است. موضع مهم این زمینه این است که معامله‌گران بازار سهام به دنبال سود و کسب بازدهی بیشتر هستند و هجوم عده‌یی سفته‌باز به بازار پایه، منطقی به نظر می‌رسد اما این هیجان در بازار پایه فرابورس سبب سرکوب تقاضا و منجر به پراکنده شدن صاحبان سرمایه و از چشم افتادن سهم‌های پربیننده‌یی همچون گروه بانک‌ها، خودرویی‌ها و پالایشی‌ها می‌شود، لذا این رخدادها در بلندمدت تبعات بدی برای بازار خواهد داشت تا جایی که مسوولان فرابورس هشدارهای جدی به برخی سودجویان داده و در برخی موارد آنها را تهدید به برخورد قانونی

کرده‌اند. حال آنکه رفتار هیجانی برخی سرمایه‌گذاران، گویای این حقیقت است که ناظر بازار هنوز به چنان بلوغی نرسیده است تا بتواند نظارت دقیقی از بازار داشته و توان جلوگیری از رفتار غیرقانونی افراد سوجو در بازار را نداشته و نمی‌تواند اقدام به ردیابی افراد

متخلف کند.

رخوت در بورس تهران

با وجود گرم شدن تنور بازار فرابورس با تدبیر آنلاین شدن معاملات بازار پایه، بورس تهران در رخوت عجیبی به‌سر می‌برد که از پایان سال 95 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این وضعیت در لیدرهای بازار وجود داشته و با توجه به بازگشایی نمادهای تاثیرگذار، همچنان سرمایه‌گذاران رغبتی به فعالیت گسترده در بورس ندارند. تا جایی که در دو هفته اخیر شاخص کل بیش از 50 واحد به‌طور روزانه رشد نداشته و ارزش معاملات نیز روند نزولی به خود گرفته است.

بررسی روند معاملات صنایع بزرگ بورسی

طی معاملات دیروز، گروه خودرویی پس از شروعی متعادل، اکثرا با معاملاتی منفی مواجه شدند اما برخی قطعه‌سازها همچنان مثبت دنبال شدند به‌طوری که نمادهای ختور، خموتور، خاهن، خنصیر و خفنر با صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه حمل و نقل هم نماد حبندر در کنار نمادهای حپترو، حخزر و حتوکا با صف خرید مواجه شدند و مابقی هم گروهی‌ها با معاملاتی متعادل و مثبت مواجه بودند که با گذشت زمان، نماد حتاید نیز به جمع صف خریدهای گروه پیوست تا در مجموع کل گروه رشد قیمتی را تجربه کند. گروه لیزینگی با ادامه رشد قیمتی و صف خرید نماد وایران مواجه شد، این در حالی بود که سایر هم‌گروهی‌ها معاملاتی متعادل‌تر را تجربه کردند.

گروه‌های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها نیز همچنان با معاملاتی متعادل مواجه بودند. در این میان نمادهای شفارا، شپلی، شکربن، ساینا، شپاکسا، شکلر و شیران صف خرید و نماد شتوکا با صف فروش به کار خود پایان دادند. گروه‌های فلزی و معدنی اکثرا منفی و همراه افت قیمتی به کار خود پایان دادند، نماد فباهنر صف خرید شد و نمادهای فمراد، فخوز، فاهواز، زنگان و فنوال مثبت دنبال شدند. همچنین نماد فزرین جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام در پایان معاملات متوقف شد.

گروه‌های ساختمانی و سیمانی پس از شروعی متعادل با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند و اکثرا منفی به کار خود پایان دادند اما در این میان صف خرید نمادهای ثامان، سپاها، سشمال، ثشرق و سقاین و دادوستدهای نمادهای مثبت ثاژن، ثمسکن، کرمان و ثاباد نمایان‌تر بود. درگروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزاتی، برقی و گروه‌های وابسته، نماد بالاس در کنار نماد خصدرا و بکاب همچنان با صف خرید و رشد قیمتی به صعود خود ادامه دادند و جز نمادهای بکام، لبوتان، تمحرکه و تایرا که مثبت بودند سایر هم‌گروهی‌ها متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

کمرجان تک نماد صف فروش گروه کانی‌های غیرفلزی بود و به جز کسرام و کتوکا که منفی بودند، سایر هم گروهی‌ها با معاملاتی متعادل و مثبت مواجه بودند تا جایی که نمادهای کرازی، کپشیر، کگاز و کاذر با صف خرید به کار خود پایان دادند. گروه قندی شروعی اکثرا مثبت داشتند و تنها قند لرستان از فشار فروش به مراتب بیشتری برخوردار بود اما با گذشت زمان شاهد منفی شدن سایر هم‌گروهی‌ها و تشکیل صف فروش نماد قلرست شدیم و تنها نمادهای قزوین و قمرو با صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه کاشی و سرامیک که با ادامه توقف بلندمدت نماد کچینی و صف خرید نمادهای کسعدی، کلوند و کساوه مواجه بودیم، نماد کترام پس از رشد خیره‌کننده حدود 70 درصدی در کوتاه‌مدت و درپی شفاف‌سازی مبنی بر عدم تغییر سود‌آوری با عرضه صف خرید و معاملات پرحجم حدود 27 میلیون سهمی مواجه شد اما با توجه به رشد بسیار سریع و قرار داشتن در محدوده اشباع خرید پر ریسک ارزیابی می‌شود. رتاپ و رکیش نمادهای صف خرید گروه متعادل و مثبت آی‌تی بودند که در ادامه بازار و با افزایش تقاضای گروه بنیادی محور ‌آی‌تی، نمادهای مرقام و مداران نیز به صف خرید گروه پیوستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر