اخبار

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۷۳

رشد فناوری نگران‌کننده است

یو اس‌ای تودی مخترع وب نسبت به جاسوسی سازمان سیا از اطلاعات شخصی افراد و اخبار دروغین هشدار داد. تیم برنرز لی دانشمند علوم رایانه‌یی که ۲۸ سال قبل WWW را اختراع کرد، نسبت به جاسوسی سیا در اطلاعات افراد واکنش نشان داد. درهمین راستا او بیانیه‌یی منتشر کرده که در آن آمده است: طی ۱۲ ماه گذشته به‌شدت نگران رشد سه روند در حوزه فناوری هستم. بنابراین معتقدم باید برای دستیابی به پتانسیل واقعی وب به عنوان ابزاری در خدمت انسان به این سه روند چالش برانگیز پرداخت. به گفته او افشای اطلاعات شخصی و اخبار دروغینی که مانند آتش به همه جا سرایت می‌کنند، دو مورد از چالش‌ها هستند. در ادامه به اسناد جاسوسی سیا اشاره کرد که در ویکی لیکس منتشر شده بود. برنرزلی می‌گوید: حتی در کشورهایی که به نظر می‌رسد دولت به سود شهروندان عمل می‌کند، رصد کردن و دسترسی به اطلاعات افراد تا حد غیر قابل تصوری پیش رفته است. این امر تاثیر ناخوشایندی بر آزادی بیان دارد. برنرز لی یکی از آخرین دست‌اندرکاران فناوری است که نگرانی خود درباره امنیت اطلاعات را بیان کرده است.


۴۸ میلیون کاربر «توییتر» روبات هستند

دیلی میل محققان کشف کردند ۱۵درصد یا ۴۸ میلیون حساب‌های کاربری توییتر روبات هستند و فقط ۳۱۹میلیون کاربر فعال در این سایت وجود دارند. محققان دانشگاه کارولینای جنوبی ۱۱۵۰ ویژگی در حساب‌های کاربری توییتر را بررسی کردند تا بتوانند روبات‌ها را ردیابی کنند. این ۱۱۵۰ ویژگی شامل محتوای توییت‌ها، الگوی شبکه و زمان فعالیت بود. درهمین راستا آنها توانستند حدود ۱۴ میلیون کاربر روباتیک در توییتر بیابند. در این تحقیق آمده است: ما تخمین می‌زنیم ۹ تا ۱۵ درصد کاربران فعال توییتر روبات باشند. محققان متوجه شدند رفتار کاربران روبات در توییتر با انسان‌ها متفاوت است. روبات‌های ساده توییت‌های یکدیگر را تکرار و روبات‌های پیچیده‌تر را منشن (mention) می‌کنند. از سوی دیگر روبات‌های پیچیده توییت‌ها را تکرار می‌کنند اما کاربران انسان را منشن نمی‌کنند. همچنین نمی‌توانند به توییت‌های انسانی پاسخی معنادار بدهند. البته هرچند در تصورات عمومی وجود کاربران روبات چندان جالب توجه نیست اما در حقیقت این نوع حساب‌های کاربری گاهی اوقات مفید هستند، مانند روبات‌هایی که فجایع طبیعی را هشدار می‌دهند.


راه‌حل جدید گوگل برای شناسایی روبات‌ها

اکستریم تک تشخیص اینکه در زمان لاگین در یک سایت، فرد تلاش‌کننده برای این کار یک انسان است یا یک روبات برنامه‌ریزی شده، کار ساده‌یی نیست. اما گوگل برای حل این مشکل راه‌حل جدیدی یافته است. تا به حال برای جلوگیری از سوءاستفاده ربات‌ها، از روش بازنوشتن تعدادی حرف و عدد در یک جعبه کوچک استفاده می‌شد. روشی که به کپچا مشهور شده است. اما گوگل می‌خواهد کاربران را از زحمت تایپ کردن کپچاها راحت کند. گوگل کاری کرده که کاربران دیگر نیازی به تایپ کردن کلمات و حروف برای تایید هویت خود نداشته باشند. آنها از این به بعد تنها باید گزینه من ربات نیستم را انتخاب و تیک آن را فعال کنند. سپس گوگل با بررسی نحوه حرکات موشواره، آدرس‌های‌ای پی و دیگر اطلاعات موجود در مورد کاربران و با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته خود تشخیص خواهد داد که آیا یک کاربر انسان است یا روبات. گوگل این روش متمایز کردن انسان‌ها از روبات‌ها را No CAPTCHA reCAPTCHA نامیده است.


غلبه «اندروید» بر «ویندوز»

اکستریم تک با گذشت هشت سال از عرضه سیستم عامل موبایلی اندروید، این سیستم عامل در حال تسخیر سریع دنیای فناوری است و به زودی از سیستم عامل قدیمی و شناخته شده ویندوز هم پیشی خواهد گرفت. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی StatCounter بر مبنای تحقیق در مورد ترافیک وب در سراسر جهان نشان می‌دهد که ویندوز مایکروسافت آرام آرام در حال واگذار کردن سهم خود به اندروید است و به زودی موازنه علیه ویندوز بر هم خواهد خورد. بر اساس یافته‌های StatCounter سیستم عامل ویندوز 38.6 درصد از کل ترافیک وب دنیا را در اختیار دارد و این رقم در مورد اندروید 37.4 درصد است. رشد اندروید در این زمینه از سال 2012 به این سو تسریع شده و می‌توان آن را بطور سالانه 2.2 درصد برآورد کرد. ویندوز در سال 2012 حدود 83 درصد از کل ترافیک وب را به خود اختصاص داده بود، ولی این روند به سرعت در حال تغییر است. در این میان شرایط برای سیستم عامل iOS تغییر چندانی نداشته و iOS هم سهم مختصری از بازار سیستم عامل‌های آنلاین را در اختیار دارد.


سرقت رمز ورود به گوشی‌ها با ردیابی گرمای دست

ایندین اکسپرس محققان هشدار می‌دهند که اثر گرما بر روی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند پس از تایپ PIN یا کشیدن یک الگوی رمز می‌تواند توسط هکرها برداشته شود. تمام چیزی که یک هکر یا سارق برای ربودن رمز گوشی کاربر نیاز دارد، یک دوربین حرارتی تصویربرداری است که نشان می‌دهد چه بخش‌هایی از صفحه نمایش لمس شده حتی پس از آنکه صفحه نمایش به مدت 30 ثانیه دست نخورده باقی بماند. در یک کنفرانس که در رابطه با تعامل انسان و کامپیوتر در امریکا و در ماه مه برگزار خواهد شد، محققان از دانشگاه اشتوتگارت و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در آلمان در یک مطالعه جدید به بررسی اینکه چگونه پین یا الگوها را می‌توان از اثر حرارتی باقی مانده روی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند کاربر ربود، خواهند پرداخت. محققان در این پژوهش جدید اظهار کردند از آنجایی که دوربین‌های حرارتی در همه جا وجود داشته و مقرون به صرفه نیز هستند، یک تهدید جدی برای حریم خصوصی کاربران دستگاه‌های تلفن همراه محسوب می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر