مذاکره با رگولاتوری برای کاهش تعرفه اینترنت

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۸۴

گروه دانش فن

همزمان با ایام دهه مبارک فجر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات رونمایی کرد و در این مراسم خبر از مذاکره با رگولاتوری برای کاهش تعرفه اینترنت داد.

فاز نخست شبکه ملی اطلاعات با هدف استقرار این شبکه در هفته دولت افتتاح شده بود و امروز فاز دوم این شبکه که رشد زیرساخت‌های مد نظر در استفاده از این شبکه را به همراه دارد، با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، معاونان وزارت ارتباطات و مدیران اپراتورهای ارتباطی کشور به بهره‌برداری رسید.

در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به خدمات ویدیویی داخلی با هزینه مقرون به‌صرفه در کلان‌شهرها و خدمات الکترونیکی عمومی، همچنین دسترسی به محتوا و خدمات پهن باند داخلی در سراسر کشور به صورت مقرون به‌صرفه مد نظر قرار گرفته شده است.

همچنین افزایش پوشش دسترسی باند پهن سیار و ثابت در شهرهای بزرگ و افزایش کیفیت دسترسی به خدمات پهنای باند داخلی از دیگر اهداف راه‌اندازی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات عنوان شده است. محمود واعظی امروز در حاشیه مراسم راه‌اندازی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات درباره فرآیند رجیستری گوشی‌های موبایل گفت: با وزارت صنایع و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هماهنگ کردیم و امیدواریم این فرآیند تا تیرماه اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحله پایلوت رجیستری انجام شده و دستگاه‌های ذی‌ربط خریداری شده است. مسائل سخت‌افزاری حل شده اما نرم‌افزار آن هنوز مشکلاتی دارد که امیدواریم تا تیر ماه ۹۶ به نتیجه برسد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کاهش دو مرتبه تعرفه‌های اینترنت نیز اظهار کرد: در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره این موضوع هستیم، البته برای اینکه فشار زیادی به شرکت‌ها وارد نشود هنوز جزییات آن مشخص نیست.


کاهش نرخ پهنای باند داخلی

در این مراسم نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطایت و رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: بر اساس اجرای طرح لایه ملی ترانزیت IP، سازمان تنظیم مقررات در حال بررسی کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت داخلی است.

وی گفت: بر اساس آن با تفکیک ترافیک داخل و خارج هزینه پهنای باند برای اپراتورهای ارتباطی در داخل کشور یک‌دهم ترافیک بین‌الملل شود.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات به پیشنهاد شرکت ارتباطات زیرساخت، در حال بررسی طرح لایه ملی ترانزیت IP است که بر اساس آن، نرخ پهنای باند داخلی با کاهش ۱۰درصدی تعرفه اینترنت، برای اپراتورهای ارتباطی یک دهم ترافیک بین‌الملل شود. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، از افزایش پوشش دسترسی باند پهن و مقرون به‌صرفه بودن خدمات دسترسی داخلی به شبکه نام برد و گفت: بر اساس ظرفیت‌های ایجاد شده، تا پایان دولت تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و ترافیک دیتا دریافت می‌کنند.

معاون وزیر ارتباطات از راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک در استان‌های اصفهان و خوزستان و افزایش این مراکز به پنج مرکز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مراکز، ترافیک ارتباطات از نزدیک‌ترین نقطه به مشتری می‌رسد. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، راه‌اندازی سه مرکز توزیع محتوای داخلی به صورت رایانش ابری توسط بخش خصوصی دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: الزام اپراتورها به تفکیک ترافیک داخل از بین‌الملل و کاهش نرخ ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

جهانگرد گفت: طی 6ماهه گذشته رشد ترافیک خدمات ویدیویی در کشور نزدیک به ۷۰درصد افزایش پیدا کرده و همچنین مشابه برندهای بین‌المللی، سرویس‌ها و کسب و کارهای بومی در حال شکل گرفتن در کشور است.

وی با بیان اینکه خدمات دولت الکترونیک به صورت کامل در بخش فنی و تکنیکی انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: طی چند هفته آینده فاز نخست دولت الکترونیک در ۱۰خوشه خدماتی از سوی دستگاه‌های اجرایی، بهره‌برداری رسمی می‌شود و دستگاه‌های اجرایی آمادگی ارائه خدمت در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته را به صورت الکترونیکی به مردم خواهند داشت. معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در ۳۱ استان کشور هم‌اکنون مراکز آگاهی‌رسانی و پشتیبانی از رخدادهای رایانه‌یی راه‌اندازی شده است، از اجرای پروژه «شاهکار» (شناسایی و احراز هویت کاربران) و تصویب پیوست فرهنگی به عنوان اقدامات صورت گرفته در حوزه امنیت فضای مجازی در شبکه ملی اطلاعات نام برد.

جهانگرد گفت: هم‌اکنون سیستم ویروس‌کاو روی شبکه راه‌اندازی شده است که امکان جست‌وجو، شناسایی و آگاهی‌رسانی از ویروس‌های رایانه‌یی را در شبکه دسترسی پهنای باند کشور فراهم می‌کند. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران از اجرای طرح ملی «صیانت از کودک و اینترنت» (کوا) با همکاری پلیس فتا و وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: هم‌اکنون این طرح در برخی مدارس تهران تست شده است و به زودی در سطح ملی در کل مدارس کشور تعمیم پیدا می‌کند.

به گفته وی، با اجرای این طرح به تمام کودکان و دانش‌آموزان در مدارس کشور در خصوص صیانت در فضای مجازی آموزش داده می‌شود.


شبکه‌های پیام‌رسان داخلی جایگزین خارجی‌ها

همچنین در این مراسم دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد که تا یک سال آینده شبکه‌های پیام‌رسان داخلی جایگزین شبکه‌های موبایلی خارجی شود.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به الزاماتی که برای راه‌اندازی این شبکه در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: علاوه بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی به صورت بومی نیز دیده شده است که باید عزم ملی برای راه‌اندازی ایمیل بومی، شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و خدمات موتور جست‌وجوی بومی روی این شبکه اجرایی شود. وی با بیان اینکه گام مثبت در این خصوص برداشته شده است، اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد تا یک سال آینده شاهد جایگزینی شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی داخلی به جای شبکه‌های پیام‌رسان خارجی باشیم. همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی، در این مراسم گفت: در حال طراحی مدلی هستیم که تمام شهروندان از یک نوع شبکه و یک نوع اینترنت استفاده نکنند، بلکه خدمات مناسب با طبقه و سنین کاربران به آنها ارائه شود.

ابوالحسن فیروزآبادی از پیش‌بینی 24 نظام در تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات در مصوبه شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: خودگردانی مدیریت، خوداختیاری در طراحی فنی، حکمرانی شبکه، توسعه و بلوغ شبکه، بومی‌سازی فناوری، مستقل اختصاصی برای زیرساخت‌های حیاتی، مدیریت و مهندسی ترافیک داخلی و ایرانی بودن از جمله نظام‌هایی است که در این شبکه مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به کاستی ارائه خدمات سلامت در شبکه کشور گفت: بسیاری از کشورها که ملاحظات اخلاقی ایران را ندارند از خدمات سلامت مناسبی در شبکه برخوردارند و این موضوع امری ضروری است.

وی ادامه داد: در این باره با وزیر آموزش و پرورش مذاکراتی داشتیم و در حال طراحی مدلی هستیم که تمام شهروندان از یک نوع شبکه و یک نوع اینترنت استفاده نکنند و ارائه خدمات مناسب از طریق شرکت‌های خصوصی برای طبقات و سنین مختلف جامعه در فضای مجازی انجام شود.

اختصاص ۷۵ درصد ترافیک شبکه به ویدئو

همچنین رییس رگولاتوری با بیان اینکه ۷۵ درصد ترافیک شبکه در بخش ویدئو خواهد بود، گفت: این تغییر ذائقه مصرف، بازگشت سرویس‌های اینترنت نامحدود را ضروری کرده است.

علی‌اصغر عمیدیان از پنج مسوولیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در موضوع شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: تعامل مدیریت شده با سایر شبکه‌ها امکان عرضه انواع محتوا با تضمین کیفیت، پوشش سراسری برای همه مردم با قابلیت تحرک، تعرفه رقابتی و سروسامان گرفتن مراکز میزبانی داخلی پنج مسوولیتی بود که به شکل نهفته به رگولاتوری سپرده شد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در نتیجه این مسوولیت‌ها دو رویکرد ترغیب شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به تبادل ترافیک و ایجاد IXP (مراکز مبادله ترافیک) را به تصویب رساندیم تا جداسازی ترافیک داخل و خارج برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی دارای جذابیت باشد.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به زودی 75 درصد ترافیک شبکه به ویدئو از جمله IPTV و VOD اختصاص خواهد داشت که در همین رابطه با توجه به افزایش مصرف ترافیک و تغییر ذائقه مصرف به سمت سرویس‌های پرحجم بار دیگر روش‌های بازگرداندن سرویس اینترنت با حجم نامحدود را در کمیسیون تنظیم مقررات در دست بررسی داریم.

عمیدیان با اشاره به دیگر تصمیمات مهم و تاثیرگذار کمیسیون تنظیم مقررات توضیح داد: اخیراً مصوبه‌یی درباره SMPها (اپراتورهای غالب) در کمیسیون تصویب شده تا با تعیین سهم بازار برای بازیگران بزرگ و کوچک حوزه، بازیگران جدید از آسیب اپراتورهای بزرگ مصون بمانند و امکان رشد داشته باشند. رییس رگولاتوری کاهش قیمت ترافیک داخلی به نصف قیمت ترافیک خارجی را دیگر مصوبه کمیسیون عنوان کرد و از ابلاغ این مصوبه در آینده نزدیک خبر داد. وی گفت: این مصوبه امتیاز خاصی برای دیتاسنترها است و به اقتصادی شدن صنعت دیتاسنتر و داشتن دیتاسنترهای قوی در کشور کمک می‌کند. گفتنی است، سازمان فناوری اطلاعات ایران که مسوولیت اجرای این پروژه را عهده‌دار است، گسترش ظرفیت زیرساخت‌های شبکه، مراکز داده، مراکز تبادل ترافیک و توزیع محتوا را از جمله ویژگی‌های فاز دوم این شبکه اعلام کرده است. قرار است، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات به عنوان فاز بلوغ این شبکه در روز جهانی مخابرات، سال ۹۶ به بهره‌برداری کامل برسد.

همزمان با بهره‌برداری از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، نمایشگاهی از دستاوردهای دولت و بخش خصوصی در حوزه شبکه ملی اطلاعات برپا شد که وزیر ارتباطات در ابتدای افتتاح این پروژه، از این نمایشگاه بازدید کرد.

همچنین در این مراسم شبکه وایفای یکپارچه در کل کشور رونمایی شد و به صورت نمادین با ارتباط با چهار استان از طریق ویدیو کنفرانس، این پروژه تست شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر