کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۰۰

کشف 19 میدان نفتی و گازی در طول برنامه پنجم

ایسنا در برنامه 5 ساله پنجم به طور کلی ۹میدان گازی جدید و ۱۰میدان نفتی جدید، دو مخزن گازی و 4مخزن نفتی جدید کشف شده که شامل میادین و مخازن بزرگ و کوچک می‌شود و در چند مورد هم افزایش حجم میادین نفت و گاز کشف شده قبلی را داشته‌ایم. صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه کشف نفت و گاز الزاما به معنی کشف میادین نفت و گازی جدید نیست، اظهار کرد: به طور کلی اکتشاف به3 طریق می‌تواند حجم ذخایر نفت و گاز را در کشور افزایش دهد که رایج‌ترین روش آن این است که یک میدان جدید کشف کند. او ادامه داد: روش دیگر این است که در میادین قدیمی مخازن جدید عمیق‌تر کشف شود و روشی دیگر این است که یک میدان و مخزن قدیمی وجود داشته باشد اما حدود آن دقیق نباشد که با چاه‌های تجدیدی که حفر می‌شود، می‌توانیم برآورد حجم نفت و گاز را تصحیح و افزایش دهیم. برای محاسبه حجم نفت و گاز کشف شده در برنامه 5 ساله مجموع هر سه محاسبه می‌شود. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه با تاکید بر اینکه عملکرد بلوک‌های اکتشافی تا انتهای برنامه 5 ساله پنجم موفق بوده است، گفت: عملکرد این بلوک‌ها توانست 1.2میلیارد دلار سرمایه جذب کند. فعالیت شرکت‌های خارجی علاوه بر انتقال فناوری مجموعا منجر به کشف 6.6 TCF گاز و 1.6میلیارد بشکه نفت قابل استحصال شده است. همچنین ۲۶حلقه چاه در بلوک‌ها حفر شده که برخی از آنها ناموفق بوده و به نفت و گاز نرسید. البته عدم موفقیت این بلوک‌ها هم برای ما مفید بودند و باعث شدند دیگر در نواحی آن مناطق منتظر نفت و گاز نباشیم. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه اکتشاف در همه دنیا روز به روز دشوارتر می‌شود، تصریح کرد: از یک طرف تکنولوژی و روش‌ها پیشرفت کرده و به کاهش ضریب خطا کمک می‌کند اما از طرف دیگر منابع کاهش پیدا می‌کند.


بازیابی گازهای فلر

در پالایشگاه سرخس

ایرنا مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با اشاره به طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل (فلر) گفت: با اجرای فاز اول این طرح سالانه از انتشار 66 هزار تن گاز دی اکسیدکربن(CO2) جلوگیری شده است. «سیدمجید منبتی» افزود: مدیریت و کاهش گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه از دو جنبه حفظ محیط زیست و سودآوری حایز اهمیت است و یکی از موارد استراتژیک مورد نظر این شرکت بوده که در سال‌های اخیر با تعریف طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل در دستور کار قرار گرفته است. شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در سیزدهمین همایش و هفتمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها به واسطه طرح مشورتی«بازیابی گازهای ارسالی به مشعل» موفق به دریافت تندیس زرین شد. مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس در ادامه گفت: طرح مشورتی بازیابی گازهای ارسالی به مشعل در 3 فاز جمع‌آوری گازهای شیرین و توزیع آن برای مصرف، احداث واحد شیرین‌سازی گازهای ترش فشار متوسط و نصب کمپرسور و بازگرداندن کلیه گازهای باقی مانده به فرآیند، تعریف شده که در خرداد ماه امسال فاز اول آن به بهره‌برداری رسید. وی افزود: با اجرای فاز اول طرح 40درصد از گازهای ارسالی به مشعل به عنوان سوخت مصرفی پالایشگاه بازیابی شده که کاهش سالانه حدود 36میلیون متر مکعب سوخت گاز مصرفی پالایشگاه را در پی داشته و علاوه بر سودآوری حاصل از اجرای فاز اول که حدود 36میلیارد ریال (بر مبنای گاز بهای داخلی) و 144میلیارد ریال (بر مبنای قیمت جهانی گاز) است از جنبه محیط زیستی نیز سالانه از انتشار 66 هزار تن گاز CO2 به محیط جلوگیری شده است.


افغانستان، گزینه جدید صادرات گاز

ایلنا با افزایش تولید گاز و تکمیل خط لوله‌هایی که گاز ایران را به نقاط مرزی می‌رساند، تجارت گاز ایران با سایر کشورها دچار یک تحول اساسی می‌شود. در واقع هر چه بازار صادراتی گاز ایران متنوع‌تر شود، قدرت چانه‌زنی کشورمان در بازارهای جهانی نیز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر ترکیه به واسطه واردات روزانه ٣٠‌میلیون مترمکعب گاز به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گاز ایران است و پس از آن عراق مشتری دیگر گاز ایران است که قرار است روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز به این کشور ارسال شود. پروژه صادرات گاز ایران به این دو کشور ختم نمی‌شود و به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، کشورهای عمان، کویت، امارات، افغانستان و پاکستان نیز دیگر واردکنندگان گاز از ایران خواهند بود ضمن اینکه از سال‌ها پیش همواره اروپا نیز به عنوان یکی از مقاصد گاز ایران مطرح بوده است. در همین ارتباط حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: همه کشورهای اطراف ایران می‌توانند از گاز ایران استفاده کنند اما باید از نظر اقتصادی و سیاسی آمادگی وجود داشته باشد. وی افزود: خط صادراتی گاز طبیعی ایران به عراق در دو قسمت است. یکی از طریق بغداد به نیروگاه‌های این شهر ارسال می‌شود و دیگری خط صادراتی از طریق بصره است. عراقی تصریح کرد: درحال حاضر فاز اول خط صادراتی به بغداد آماده است، مقداری گاز هم ارسال شده و در روز سه‌شنبه با حضور وزیر نفت افتتاح می‌شود. وی خاطرنشان کرد: خط ششم جهت تامین گاز شهر بغداد است و قسمتی از خط نیز به سمت خرمشهر می‌رود که که احتمالا تا اردیبهشت 96 آماده است و قرار است گاز بصره را تامین کند.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: فاز دوم قرارداد با بغداد نیز اوایل سال 97 به اتمام می‌رسد که میزان گاز ارسالی به 14میلیون مترمکعب می‌رسد ولی قسمت قراردادی ما برای صادرات به عراق برای یک سال اول آماده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر