اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۶۳

تحقق اهداف در بازار SME با سرمایه‌گذاران نهادی

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های چند سال اخیر در کشور را تلاش برای خروج از رکود اقتصادی دانست و گفت: برای نیل به رونق اقتصادی باید دو بخش واقعی و مالی اقتصاد به مثابه دو بال مهم، متناسب با هم حرکت کنند تا بتوانند نظام اقتصادی کشور را رو به جلو حرکت دهند. به گفته وی لازم است بخش‌های مالی کشور که شامل بانک، بیمه و بورس می‌شود، نقش خود را به گونه‌یی ایفا کنند که به افزایش تولید و به تبع آن بهره‌وری واحدهای اقتصادی منجر شوند. به گزارش«تعادل» به نقل از فرابورس ایران، حسن امیری در نشست«بررسی وضعیت فعلی و دورنمای بازار سرمایه» که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، معضلات کنونی واحدهای تولیدی کشور را اینگونه برشمرد: شمار زیادی از این واحدها درحال حاضر زیر ظرفیت کار می‌کنند و بسیاری از آنها هم با تعطیلی مواجه شده‌اند. معضل دیگر مربوط به کمبود نقدینگی شرکت‌هاست که بازار سرمایه می‌تواند در زمینه تامین مالی به شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کمک شایانی کند؛ از این رو با استفاده از امکانات تامین مالی بازار سرمایه، تولید شرکت‌ها افزایش می‌یابد که این اتفاق نیز روی EPE اثر مثبتی برجای می‌گذارد. به گفته وی طی چند سال اخیر بازار سرمایه تلاش کرده، انواع اوراق را طراحی و به شرکت‌های مختلف معرفی کند و یکی از آنها اوراق رهنی است که در سال گذشته رونمایی شد؛ این اوراق، تقویت بخش مسکن را به عنوان موتور محرکی برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در پی دارد. امیری در همین زمینه اضافه کرد: همچنین با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، بسیاری از پروژه‌های بزرگ می‌توانند تامین مالی شوند. به گفته وی از دیگر امکاناتی که توسط بازار سرمایه فراهم شده، اوراق اجاره سهام است که مجوز این اوراق به تازگی در کمیته فقهی سازمان بورس اخذ شده و افزود: این اوراق اجاره برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مفید است؛ برای نمونه شرکتی که در پرتفوی خود سهامی دارد اما تمایلی به فروش آن ندارد، می‌تواند به پشتوانه این اوراق تامین مالی کند. همچنین زمانی که مراحل مربوط به دستورالعمل این اوراق به طور کامل طی شود، می‌تواند برای شرکت‌های هلدینگ نیز ثمربخش باشد.


عرضه خوراک بین مجتمع‌های پتروشیمی در بورس

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به راهکارهای افزایش شفافیت معاملات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبه‌های شورای رقابت برای تنظیم بازار پتروشیمی، عرضه خوراک بین مجتمعی در بورس کالای ایران است که باید اجرایی شود. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالا، حمید حسینی عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره شفاف‌سازی نرخ خوراک و معاملات پتروشیمی افزود: با عرضه خوراک‌های بین مجتمعی در بورس کالا، قیمت کالاها شفاف‌تر و آمار معاملات خوراک شرکت‌های پتروشیمی کاملا مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت خوراک گاز بر اساس فرمول ارائه شده توسط دولت مشخص شده است، بیان داشت: در بخش خوراک‌های مایع نیز قیمت‌ها براساس 95درصد فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شوند. وی اضافه کرد: خوراک‌هایی که بین مجتمع‌ها رد و بدل می‌شود، می‌تواند در بورس کالا عرضه و به فروش برسد که البته این موضوع از مصوبات شورای رقابت نیز بوده است. حسینی گفت: با شفافیت در بخش عرضه و معاملات خوراک‌های بین مجتمعی در بورس کالا مشخص می‌شود که قیمت کدام محصولات، واقعی بوده و به نرخ‌های جهانی نزدیک است.

وی یادآور شد: اکنون انتقادهایی درباره نرخ برخی خوراک‌ها و محصولات وجود دارد که با عرضه شفاف آنها در بورس مشخص خواهد شد، قیمت محصولات درست و منطقی است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: انعقاد قراردادهای بلندمدت و معاملات سلف موازی در حوزه پتروشیمی‌ها از اقدام‌های مثبت بورس کالا در ماه‌های اخیر بوده است که سبب تقویت و شفافیت معاملات می‌شود. حسینی با بیان اینکه قراردادهای بلندمدت به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، اضافه کرد: بورس کالا باید مقدمات لازم را برای ورود سایر شرکت‌های پتروشیمی برای رواج انعقاد قراردادهای بلندمدت فراهم کند.


بررسی مزایای صندوق طلا برای مردم

علی تیموری، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: مقدمات راه‌اندازی صندوق طلا به عنوان نخستین صندوق کالایی بورس کالا درحال انجام است و این اتفاق جدید به زودی در بازار سرمایه محقق می‌شود. به گزارش«تعادل» به نقل از بورس کالای ایران، علی تیموری با بیان اینکه صندوق تا قبل از پایان سال ٩٥ راه‌اندازی خواهد شد به مزایای راه‌اندازی این صندوق برای بازیگران بازار و طلا و عموم مردم اشاره کرد و افزود: در کشور ما به صورت سنتی طلا به عنوان کالا برای پس‌انداز به شمار می‌رود که با راه‌اندازی صندوق طلا این پروسه پس‌انداز سنتی، شکلی مدرن، امن و با بازده مناسب به خود می‌گیرد. وی در این باره توضیح داد: فرض کنید شما ۵ میلیون تومان پول دارید، می‌روید یا سکه می‌خرید یا در صندوق طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید، اینجا تفاوت در چیست؟ سکه‌یی که می‌خرید به عنوان پس‌انداز می‌گذارید در گاوصندوق‌تان و نگه می‌دارید در این استراتژی قیمت سکه چه بالا برود و چه پایین، سرمایه شما به همان میزان نوسان کم یا زیاد شده است. تیموری به کارکرد صندوق طلا اشاره کرد و گفت: بخشی از سرمایه صندوق طلا در بازار مشتقه طلا یعنی آتی و آپشن که در بورس کالا فعال است، سرمایه‌گذاری می‌شود که در بازار مشتقه با توجه به وجود اهرم و امکان پوشش ریسک قیمت، سرمایه‌گذاری روی طلا به شیوه‌یی مدرن، حرفه‌یی و با سود مناسب و حفظ حداقلی ارزش انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر