متعادل شدن قیمت طلا و سکه در بازار داخلی

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۵۹

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

با شروع سال ۲۰۱۷ در 3هفته پیاپی قیمت جهانی طلا روند افزایشی پیدا کرد که علت این افزایش قیمت به تحولات سیاسی در امریکا و انتقال قدرت مربوط می‌شد. انتظار می‌رفت که با این تحولات موج جدیدی به لحاظ اقتصادی در بازارهای جهانی ایجاد شود اما این اتفاق به شکل برعکس رخ داد و طی یک هفته اخیر به دلیل انتقال قدرت در امریکا و تثبیت رییس‌جمهور جدید ارزش دلار صعودی شد.

هر قطعه سکه طرح جدید روز پنج‌شنبه در بازار تهران یک میلیون و 176هزار و 900تومان و هر دلار در بازار آزاد 3858تومان فروخته شد.

روز پنج‌شنبه در بازار ارزها هر دلار در بازار آزاد با 6 تومان کاهش 3858تومان، یورو با 17تومان کاهش 4211تومان و هر پوند انگلیس نیز با 26تومان افزایش 4914تومان اعلام شد.

روز پنج‌شنبه در بازار فلز زرد قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 176هزار و 900تومان است که نسبت به روز چهارشنبه 2هزار تومان کاهش داشت.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و 151هزار تومان بود، نیم سکه نیز 609 هزار تومان بود که 3هزار تومان رشد داشت. ربع سکه در بازار تهران با افزایش 4هزار تومانی 326هزار تومان بود و هر قطعه سکه گرمی نیز 206هزار تومان فروخته شد.

به گزارش«تعادل» محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بازار داخلی طلا و سکه شکل تعادلی پیدا کرده و تقاضای اضافی در بازار وجود ندارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: این روند نشان می‌دهد که اقتصاد امریکا به سمت تولید در بازار داخلی می‌رود که باعث افزایش قیمت دلار شده و از طرفی هم به دنبال آن قیمت طلا در بازارهای جهانی به سمت کاهش حرکت کرده است به گونه‌یی که در یک هفته گذشته به طور متوسط قیمت جهانی طلا ۲۵دلار کاهش پیدا کرد.

کشتی‌آرای همچنین با اشاره به وضعیت طلا و سکه در بازار داخلی گفت: در بازار داخلی نیز با توجه به همین مسائل قیمت دلار در مقابل ارزهای دیگر افزایش پیدا کرد بنابراین به میزانی که قیمت جهانی طلا در بازارهای بین‌المللی کاهش پیدا کرد در بازار داخلی کاهش نیافت.

وی تصریح کرد: در مجموع با توجه به روندی که برای قیمت طلا طی دو، سه هفته گذشته اتفاق افتاده، میل به خرید طلا و سکه در بازار داخلی کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت درحال حاضر بازار شکل تعادلی پیدا کرده است به این معنی که به اندازه مصرف خرید صورت می‌گیرد و تقاضای اضافی در بازار وجود ندارد.


طلا به پایین‌ترین نرخ ۲ هفته گذشته رسید

تقویت دلار و فروش طلا در آستانه سال نوی چینی موجب شد تا قیمت فلز زرد دیروز به رکوردی جدید به عنوان پایین‌ترین رقم ۲هفته گذشته دست یابد. تقویت دلار و فروش طلا در آستانه سال نوی چینی موجب شد تا قیمت فلز زرد به رکوردی جدید به عنوان پایین‌ترین رقم 2هفته گذشته دست یابد و در مسیر ثبت نخستین هفته کاهشی از اواخر ماه دسامبر به این طرف قرار گیرد.

براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با نیم درصد کاهش به 1182دلار و 87 سنت رسید که پایین‌ترین رقم از 11ژانویه تاکنون بوده است. قیمت طلای امریکا نیز با 0.6درصد کاهش به 1183دلار رسید. رونالد لئونگ، فعال بازار طلا گفت: مجموعه‌یی از عوامل ازجمله تقویت دلار و کاهش حجم معاملات در آستانه سال نوی چینی در افت قیمت‌ها موثر بوده است. تعطیلات یک هفته‌یی در اکثر کشورهای آسیایی احتمالا موجب خواهد شد تا بازارها کم رونق باقی بمانند. افزایش ارزش دلار به دلیل خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز اقتصادی امریکا و میزان سوددهی شرکت‌ها از پایین‌ترین رقم 7هفته اخیر بالاتر رفت هر چند که سیاست‌های حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ موجب افزایش عدم قطعیت شده و این به نفع بازار طلا بوده است. ادوارد میر، تحلیلگر موسسه اف سی استون در این باره گفت: ما احتمال می‌دهیم که رشد تولید ناخالص داخلی امریکا در3ماهه پایانی سال 2016 تقویت شده باشد و این قبل از آنکه ترامپ با سورپرایزی دیگر بازار را نجات دهد موجب تقویت دلار و وارد آمدن فشار بیشتر بر طلا می‌شود. آمارهای میزان تولید ناخالص داخلی امریکا اواخر امروز منتشر خواهد شد. تحلیلگران موسسه GFMS اعلام کردند خرید جواهرات، سکه و شمش به علاوه تقاضای بخش رسمی و صنعتی از ۴۱۸۴تن در سال ۲۰۱۵ به ۳۳۴۹تن در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت.

کاهش تقاضا باعث شد، مازاد خالص در بازار طلا از ۲۲۰تن در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۷۶تن در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کند که بزرگ‌ترین مازاد فیزیکی در قرن جاری است.

قوی شدن دلار در اواخر سال میلادی گذشته و کاهش چشمگیر تقاضای مصرف‌کنندگان هندی برای طلا به رشد تقاضا برای این فلز ارزشمند لطمه زد. به گفته تحلیلگران GFMS قوی ماندن ارزش دلار امریکا احتمالا مانع قابل توجهی برای رشد قیمت طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۷ خواهد بود به علاوه نشانه‌های اندکی از رشد تقاضا در آسیا وجود دارد. تنش‌های سیاسی مربوط به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا، پیشرفت روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخاب‌های ملی متعددی که در اروپا برگزار خواهد کرد، ممکن است تقاضا برای طلا را در اواخر سال جاری احیا کند. طبق پیش‌بینی موسسه GFMS قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۵۹دلار می‌رسد.

بازار طلا در3ماهه چهارم سال میلادی گذشته با بزرگ‌ترین مازاد از سال ۲۰۰۵ روبه‌رو شد که ناشی از کاهش چشمگیر تقاضا در هند و خروج سرمایه‌گذاران از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بود که تحت پشتیبانی طلا قرار دارند.

تقاضای هند برای طلا در سال ۲۰۱۶ به ۵۸۰ تن رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۳ بود و یک سوم بر مبنای سال به سال کاهش یافت. تقاضا برای جواهرات طلا در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز زرد در جهان است در 3ماهه چهارم سال میلادی گذشته ۱۵درصد کاهش یافت و به 146.6تن رسید. ساخت جهانی جواهرات که بزرگ‌ترین بخش تقاضا برای طلا را تشکیل می‌دهد در سال ۲۰۱۶ بیش از یک پنجم کاهش یافت درحالی که خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی ۴۲درصد کاهش یافت و به ۲۵۲تن رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر