سپرده‌گذاران بر شبکه بانکی سلطه دارند

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۹۰

قائم‌مقام بانک مرکزی از سلطه سپرده‌گذاران در شبکه بانکی به ویژه در حوزه سود گله کرد.

اکبر کمیجانی با اشاره به شرایط حاکم بر شبکه بانکی گفت: درحال حاضر سپرده‌گذاران و شبکه بانکی از توسعه بالاتری برخوردار هستند. تحلیل کمیجانی این است که در سال‌های پیش همواره ما از مدافعان حقوق از دست رفته سپرده‌گذاران بودیم چراکه اختلاف منفی بین نرخ تورم و سود پرداختی به مشتریان بانک‌ها برای سپرده‌گذاری‌ها وجود داشت و تورم همواره بالاتر می‌ایستاد. اما اکنون اینگونه نیست و با شاخص نرخ تورم و سیاست‌های اصلاحی که اعمال شده درحال حاضر نرخ سود اصلاح شده و در مسیر پرداخت متناسب با تورم قرار دارد.

وی ادامه داد: با این حال برخی سپرده‌گذاران بزرگ به جای همراهی با شبکه بانکی درحال اعمال فشار از طرق مختلف هستند و برخی دیگر از سپرده‌گذاران کوچک، دولتی یا شبه‌دولتی بازارگرمی کرده و اجازه نمی‌دهند که سود بانکی در مسیر اصلی خود حرکت کند.

قائم‌مقام بانک مرکزی یادآور شد: درحال حاضر و با شرایط موجود چسبندگی برای اصلاح نرخ سود وجود داشته و به تبع آن بانک‌ها به سمت دنیای پرریسک تجدید ارزیابی‌ها حرکت کرده‌اند در این حالت هیچ راهی جز اصلاح نظام بانکی وجود دارد.

کمیجانی در ادامه با اشاره به عملکرد شبکه بانکی در حوزه اقتصاد از پرداخت بیش از ۱۴هزارمیلیارد تومان تسهیلات تا هفته پایانی دی‌ ماه به ۲۰هزار و ۳۰۰بنگاه کوچک و متوسط خبر داد و یادآور شد: این درحالی است که قرار بود ۱۶هزار میلیارد تومان برای ۷۵۰۰بنگاه‌ اختصاص یابد که درحال حاضر به طور قابل توجهی افزایش یافتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر