رفع مشکلات کسب و کار با روش تشکل‌گرایانه

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۷۹

گروه تشکل‌ها|

پنج‌شنبه هفته گذشته بود که اهالی خانه صنعت میهمان وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند، در این جلسه که به درخواست تشکل‌های خانه صنعت، معدن وتجارت تشکیل شده بود، کارشناسان تشکلی به بیان مشکلات پیش روی حوزه صنعت پرداختند. در این دورهمی مشکلات و چالش حوزه صنعت به موضوع‌های دیرینه باز می‌گشت که هدف از بازگو کردن این مشکلات قدیمی روشی برای مهار شدن آنها بود. توجه به «جایگاه قانونی تشکل‌ها» و «مهار رکود» از جمله دو موضوع اساسی بود که از سوی نمایندگان تشکلی مطرح شد و در این راستا نیز قرار شد تا اهالی وزارت صنعت به سبک تشکلی برای مشکلات روشی را ترسیم و در ماه‌های پایانی سال پیاده‌سازی کنند. درباره جزییات دورهمی خانه صمت با وزیر صنعت، معدن و تجارت نظر اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت را جویا شدیم که در زیر می‌خوانید:

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره جزییات بیشتر نشست با وزیر صنعت گفت: طی سه سال اخیر ما شاهد این بودیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت نهایت حمایت را از جامعه صنعتی و تولیدی داشتند و با دانش و تجربه خود از صنعتگران و تولید‌کنندگان همیشه دفاع کرده‌اند. سید عبد الوهاب سهل آبادی با تاکید بر ایجاد کلینیک‌های عارضه‌یابی صنعت و معدن با محوریت تشکل‌های اقتصادی، گفت: در این جلسه خواسته شد تا مشارکت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و دیگر تشکل‌ها در بررسی مستمر وضعیت تولید، صنعت و تدوین راهکارهای مناسب ضروری به نظر می‌رسد و باید توسط نهادهای اجرایی و قانونگذاری مدنظر قرار گیرد. رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به دوران پسا برجام اظهار کرد: کشور دستاوردهای مهم و ملموسی در این یک سال پس از برجام به دست آورده و بی‌شک در این دوران صنعت به عنوان یک بازوی قوی درکنار دولت و مردم به اقتصاد کمک می‌کند و اشتغالی که مورد انتظار دولتمردان است را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به کمپین بانوی ایرانی حمایت از کالای ایرانی که توسط کمیسیون زنان خانه صمت ایران تشکیل شده، گفت: امیدواریم این کمپین با حمایت و پشتیبانی وزارتخانه و صدا و سیما بتواند در سطح ملی فراگیر شود. سهل‌آبادی با اشاره به جایگاه قانونی تشکل‌ها اظهارکرد: خانه‌های صنعت، معدن و تجارت در تمام کمیسیون‌های اقتصادی حضور مستمر و پر رنگی دارند ولی هنوز جایگاه قانونی این تشکل با مشکل رو‌به‌روست و امیدواریم این مساله با تدبیر جناب وزیر برطرف شود.


عملکرد نامطلوب صندوق بیمه معدنی

همچنین معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به تقاضای اخذ مجوز ماشین‌آلات معدنی و صنایع معدنی برندهای معروف با عمر بین3 تا 7 سال بدون پرداخت حقوق گمرکی و عوارض دولتی گفت: با 4 برابر شدن نرخ ارز امکان خرید ماشین‌آلات معدنی برندهای معروف و معتبر برای معدنکاران وجود ندارد و مجبور هستند ماشین‌آلات چینی بخرند که اکثرا آنها هم از کارآیی و بهره‌وری کافی برخوردار نیستند.

بیژن پناهی‌زاده با اشاره به پرداخت تسهیلات از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اظهار کرد: متاسفانه این صندوق نیمه تعطیل است و منابعی برای صدور ضمانتنامه ندارد و از سوی عده‌یی گفته می‌شود از محل حقوق دولتی نیز دریافتی نداشته است. در گذشته تفاهمنامه دوجانبه بین صندوق و بانک‌ها بود که ایجاد این موضوع تحرکی به بخش معدن داده بود که با بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات صدور این تفاهمنامه نیز متوقف

شده است. دبیرکارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی با اشاره به جرایم سنگینی که صندوق بیمه از معدنکاران دریافت می‌کند، گفت: امیدواریم بررسی پرونده‌ها در شورای عالی معادن مقداری سریع‌تر انجام شود و تقاضا داریم تیم کارشناسی در حوزه دفاتر اکتشافات و بهره‌برداری قوی‌تر شود و در خواست‌های استان‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. پناهی‌زاده با اشاره به حقوق دولتی بر اساس استخراج اسمی مندرج در پروانه بیان کرد: ناصواب است که بر اساس استخراج اسمی که در پروانه است، معدنکاران پول پرداخت کنند. درواقع، باید همان مقداری که مواد استخراج شده پول از سوی معدنکاران پرداخت داشته باشند.

در حال حاضر علاوه بر اینکه معدنکاران بر اساس استخراج اسمی مندرج در پروانه پول پرداخت می‌کنند، سازمان‌های امور مالیاتی نیز از آن براساس استخراج اسمی پروانه مالیات دریافت می‌کنند به‌طوری که هنوز استخراجی انجام نشده باید علاوه بر حقوق دولتی مالیات هم پرداخت کنند. معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به ماده 54 لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت آن چنانکه باید در بخش سیاستی بخش معدن و در برنامه ششم عکس‌العمل نشان نداد و این مصوبه باعث گرفتاری بیش از اندازه معدنکاران می‌شود؛ به‌طوری‌که یک یا دو درصد از محل فروش معدن به پرداخت عوارض برای نوسازی روستاها باعث دخالت سازمان‌ها و افراد در امور مالی معادن می‌شود که این کار باعث گرفتاری بیش از پیش برای معدنکاران خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر