کوبانی، ترکیه را از ورود به شورای امنیت باز داشت

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۴۲

جهان ونزوئلا، مالزی، آنگولا، نیوزیلند و اسپانیا برای مدت دو سال به عنوان اعضای غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شدند. این کشورها از اول ژانویه سال 2015 میلادی در جلسات شورای امنیت شرکت خواهند کرد.

به گزارش یورونیوز، ترکیه نیز نامزد عضویت در شورای امنیت بود، اما برخلاف انتظارها نتوانست رای کافی را به دست آورد. به نظر می‌رسد عملکرد ترکیه در بحران کوبانی دلیل عدم رای کشورهای مسلمان به ترکیه باشد.

یک دیپلمات شورای امنیت با غیرمنتظره خواندن عدم انتخاب ترکیه گفت که پاسخ این کشور به «تحولات سوریه و عراق» نقش مهمی در این اتفاق داشته است. یک دیپلمات دیگر نیز با اشاره به انتخاب ترکیه به عنوان عضو غیردایم در سال‌های 2009 و 2010 گفت: «آن زمان تصور عمومی براین بود که ترکیه یک کشور مسلمان نمونه و میانه‌رو است، اما اکنون رهبر آن روزبه‌روز اقتدارگراتر می‌شود.» در همین حال، همزمان با انتخاب ونزوئلا به عنوان عضو غیردایم، سامانتا پاور، نماینده دایم امریکا در سازمان ملل نقض حقوق بشر توسط این کشور را مورد انتقاد قرار داد. در مقابل، نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، گفت که 181 رای موافق به کشورش نشان «حمایت، عشق و اعتماد» سایر اعضای سازمان ملل به ونزوئلا است. گفته شده، حملات هوایی ائتلاف به رهبری امریکا همراه با حملات زمینی شبه‌نظامیان کرد در روز پنج‌شنبه ستیزه‌جویان داعش را وادار به عقب‌نشینی از بخش‌های زیادی از شهر استراتژیک کوبانی در سوریه کرده است. رامی عبدالرحمان، رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری آلمان گفته است که شبه‌نظامیان کرد یک جاده را در بخش غربی شهر از ستیزه‌جویان باز پس گرفته‌اند. با این حال مقام‌های امریکایی هشدار داده‌اند که خطر سقوط کوبانی هنوز مرتفع نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر