انتشار تصویری جنجال‌برانگیز از مودی در هند

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۵۴

گروه جهان|

انتشار تصویر جدیدی از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در کنار چرخ نخ‌ریسی که تصویر معروف مهاتما گاندی، رهبر فقید ضداستعمار این کشور را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، خشم بسیاری را در هند برانگیخته است. مخالفان مودی از این اقدام نخست‌وزیر هند به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، ماجرا زمانی جنجالی شده که تصویر همیشگی مهاتما گاندی از تقویم‌ سالانه هند برداشته شده و تصویر نارندرا مودی جای آن را گرفته است. مخالفان ادعا کرده‌اند که مودی با این اقدام قصد داشته تا خود را در سطح گاندی بالا ببرد. این جنجال در شرایطی بالا گرفته که دولت نارندرا مودی با چالش‌های جدی اقتصادی و افزایش نارضایتی‌ها در هند روبه‌رو است.

گفته شده، بانک جهانی رشد اقتصادی هند را پس از اجرای طرح مبارزه با پول سیاه در این کشور 7درصد در سال 2017 پیش‌بینی کرده است. پیش از این، این بانک جهانی رشد اقتصادی هند را در سال مالی 2017-2016 میلادی 7.6 درصد پیش‌بینی کرده بود. طرح ناگهانی دولت برای مبارزه با پول سیاه که باعث خارج شدن بخش زیادی از اسکناس‌های درشت از گردش مالی این کشور شد، بر رشد اقتصادی هند در دوره سوم سال مالی 2017 تاثیر منفی گذاشته است. بانک جهانی معتقد است که مبارزه با پول سیاه در کوتاه‌مدت بر کسب و کار و اقتصاد داخلی هند تاثیر منفی خواهد گذاشت. کارشناسان بانک جهانی می‌گویند، خارج کردن اسکناس‌های درشت از گردش پولی و جایگزینی آنها می‌تواند روند اصلاحات اقتصادی در هند را با مشکل مواجه کند. این افراد می‌افزایند هند به تدریج در سال مالی 2018 به رشد اقتصادی 7.6 درصد باز خواهد گشت و در سال مالی 2020 رشد اقتصادی هند به 7.8 درصد افزایش می‌یابد. دولت هند، هشتم نوامبر در پیام فوری تلویزیونی اعلام کرد که اسکناس‌های 500 و 1000 روپیه‌یی از روز چهارشنبه از گردش پولی خارج می‌شود. مودی دلیل این تصمیم فوری را مبارزه با اسکناس‌های تقلبی، پول سیاه، فساد و تروریسم بر اقتصاد عنوان کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر