روی خط خبر

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۰۳

تجارت ۱۰ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا

تسنیم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۱۰ماهه ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۶ با رشد ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰,۳ میلیارد یورو رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد، مبادلات تجاری دو طرف در 10ماهه نخست سال 2015 بالغ بر 6.2 میلیارد یورو اعلام شده بود. براساس این گزارش در پی از سرگیری واردات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا واردات این اتحادیه از ایران رشد قابل ملاحظه‌یی داشته است. کشورهای اروپایی در 10ماهه نخست سال 2015 تنها یک میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در مدت مشابه سال 2016 با افزایش حدود 4برابری به 3.9میلیارد یورو افزایش یافته است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در 10ماهه نخست 2016 نیز با رشد 23درصدی به 6.4 میلیارد یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در 10ماهه نخست سال 2015 بالغ بر 5.2 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بودند. در دهمین ماه سال 2016 واردات اتحادیه اروپا از ایران 450میلیون یورو و صادرات به ایران 757میلیون یورو اعلام شده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در اکتبر سال 2015 بالغ بر 103میلیون یورو و صادرات به ایران در این ماه 534 میلیون یورو بوده است.


عمر ۱۵ ساله قاچاق سازمان یافته

گروه تجارت رییس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه قاچاق سازمان یافته بیش از ۱۵سال است که در کشور رسوخ کرده است به مهر گفت: طی 10سالی که اوج درآمدهای نفتی کشور بود، قاچاق رشد عجیبی پیدا کرد. علی فاضلی با اشاره به اینکه قاچاق براساس آمار رسمی کشور از ۲۵میلیارد دلار به ۱۵میلیارد دلار کاهش یافته که آمار گمرک هم آن را تایید می‌کند، افزود: ما تعریف درستی از کالای قاچاق نداریم. براساس قانون آن دسته از کالاهایی که دارای برگ سبز گمرکی نیستند، قاچاق محسوب می‌شوند اما برخی به بازار می‌روند و هر چه کالای خارجی می‌بینند، تصور می‌کنند که قاچاق است. فاضلی با تاکید بر اینکه یقینا چنین نیست البته بیشتر نگاه‌ها به سمت لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به کالاهای آرایشی و بهداشتی بپردازیم، می‌بینیم که این اقلام جزو کالاهایی هستند که در ایران تولید نمی‌شوند و اکثریت این کالاها وارداتی است. فاضلی به ورود کالا از سوی تعاونی‌های مرزی اشاره کرد و گفت: به طور حتم در ۳میلیون بنگاه یک درصد ناچیزی هم مبادرت به تخلف می‌کنند اما نباید با این نگاه وارد این مجموعه شد، واقعیت این است که برخورد با قاچاق کالا در سطح عرضه بسیار سخت است. وی با اشاره به اینکه در سطح عرضه براساس قانون نظام صنفی عمل کردیم، افزود: هیچ واحد دارای پروانه کسب، حق خرید، فروش و ارائه خدمات در مبحث کالای قاچاق را ندارد اما اینقدر این موضوع متنوع و گسترده است که شناسایی اینکه یک کالا قاچاق است یا نه سخت شده است. فاضلی اذعان کرد: در همین اصناف هستند افرادی که متخلفند و دارای انبارهای غیررسمی هستند و کالای قاچاق جابه‌جا می‌کنند اما تعمیم این تخلف به همه مجموعه اصناف منصفانه نیست اما ممکن است چند متخلف هم در میان این ۳ میلیون واحد باشد.


همکاری 5 ساله صنعتی ـ تجاری ایران و روسیه

ایسنا همکاری‌های مشترک صنعتی ـ تجاری ایران و روسیه با ۱۴۰پروژه فیزیکی و غیرفیزیکی طی زمان‌بندی 5 ساله آغاز شد. نقشه راه همکاری‌های مشترک صنعتی تجاری 5 ساله ایران و فدراسیون روسیه پس از تدوین به امضای مسوولان متناظر دولتی دو کشور رسید تا نقطه آغازی برای انجام پروژه‌های مشترک فیزیکی و غیرفیزیکی صنعتی ـ تجاری بین ایران و روسیه باشد. قرار بر این شده حدود ۱۴۰پروژه صنعتی ـ تجاری از هر دو کشور مد نظر قرار گیرد که در بخش‌های مختلفی ازجمله خودرو، صنعت هوایی، بازرگانی، حمل و نقل و... خواهد بود. سهم هر کشور از ۱۴۰پروژه تعریف شده، معادل ۷۰پروژه خواهد بود که با همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور و نیز بخش‌های دولتی ایران و روسیه ازجمله شرکت‌های ایمیدرو و سایر شرکت‌های مرتبط انجام خواهد شد. این نقشه راه پروژه‌محور بوده و دارای بازده زمانی 5 ساله است و با امضای مسوولان متناظر دو کشور به صورت رسمی زمان‌بندی آن آغاز شده است. صرف پروژه‌های تعریف شده در این نقشه راه همکاری‌های مشترک صنعتی ـ تجاری، فیزیکی نیست و شامل پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی، توسعه صادرات، انتقال دانش فنی و سایر پروژه‌های غیرفیزیکی می‌شود. این نقشه راه پس از تدوین به امضای معاونان وزیر ایران و روسیه رسیده است و کارگروه‌های مربوطه شکل گرفته‌اند تا با دستگاه‌های متولی مکاتبات لازم را انجام دهند و جلسات مشترک بین شرکت‌های متقاضی ایران و روسیه برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر