ناگفته‌هایی از پرهزینه‌ترین طرح مسکنی تاریخ ایران

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۹۶

گروه راه و شهرسازی|

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در دولت قبل سایت پردیس را با یک پرواز هلی‌کوپتری انتخاب کرده‌اند، گفت: هزینه تصمیم دولت گذشته در مورد مسکن مهر برای مردم ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود، اما نتیجه آن ۱۱۷ هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی است، با چنین راندمان نازلی یعنی پول ملت را عملا به چاه ریخته‌اند.

عباس آخوندی گفت: انتقاد من به گمراه کردن مردم توسط دولت پیشین است. درحقیقت دولت گذشته پول مردم را از آنها گرفت و در قبالش به‌جای آنکه خانه قابل سکونت به آنها بدهد، برای‌شان در کوه، کمر و بیابان بنایی ساخته یا خواسته که بسازد که با تعریف خانه اساسا تفاوت دارد.

آخوندی‌ با اشاره به این نکته که از کارشناسان شنیده‌ام که سایت مسکن مهر پردیس را با یک پرواز هلی‌کوپتری انتخاب کرده‌اند، گفت: در این خصوص اعلام اینکه در انتخاب سایت اشتباه شد کافی نیست. میلیاردها تومان در این پروژه‌ها هزینه شده، ما هزاران مهندس متخصص در ایران داریم و هر مهندسی با یک ارزیابی اولیه قطعا متوجه می‌شود شهری که به سختی برای ۱۵۰ هزار نفر آب شرب تامین می‌کند جوابگوی حضور ۳۰۰ هزار ساکن جدید نیست.


اصلاح سنت‌های غلط

وزیر راه و شهرسازی‌ با اشاره به این نکته که این طرح بودجه عمومی نداشته یعنی پول آن از مردم گرفته شد و در زمین‌هایی برای آنها خانه ساختند که حتی یک متقاضی هم ندارد، گفت: بیان این واقعیت‌ها با منافع گروهی در تضاد است و درنتیجه به زبان آوردن آنها برای من هزینه دارد، اما من این هزینه را می‌پذیرم و آنها را می‌گویم؛ چه وزیر باشم چه نباشم. ما آمده‌ایم که سنت‌های غلط را اصلاح کنیم نه اینکه آنها را تداوم بخشیم.


تقسیم مردم به فقیر و اعیان

آخوندی‌ با طرح این سوال که چگونه دولت می‌تواند به دست خود محله‌هایی بسازد و مهر فقیرنشینی را بر پیشانی ساکنین آن بزند؟ گفت: آیا باید مسکن مهر بسازیم و مردم را بیشتر از گذشته به فقیر و اعیان تقسیم کنیم؟ آیا باید برای همیشه این محله‌ها مترادف با فقر و نبود امکانات باشند؟ چنین رویه‌یی چه سازگاری با اصل عدالت دارد؟ ظاهر این طرح البته کمک به مردم محروم است اما در باطن، ذاتی در تضاد با عدالت دارد.


سرمایه‌گذاری در داخل بافت شهری

وزیر راه و شهرسازی‌ در بیان راهکار برون‌رفت از مشکلات کمبود مسکن گفت: اصلی‌ترین سیاست ما سرمایه‌گذاری در داخل بافت شهری است. همه شهرهای بزرگ و تاریخی ما دارای مرکز شهری و محله‌یی است که ارزش تاریخی و انسانی و روابط اجتماعی دارند. همچنین دارای زیرساخت‌های اصلی مانند برق، آب و گاز هستند و مهم‌تر از اینها سرشار از حس زندگی، تعلق و هویت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در تشریح طرح مسکن اجتماعی‌ نیز گفت: طرح مسکن اجتماعی در خود بافت شهری اجرا خواهد شد. ما تصمیم داریم مشکلات را در داخل بافت شهری حل و فصل کنیم. به اعتقاد ما مسکن اجتماعی یعنی اینکه جامعه خودش باید عامل بازسازی باشد و خودش را ترمیم کند.

وی‌ ادامه داد: معضل مسکن، مشکل همه جامعه است یعنی تنها نمی‌توان به فکر طبقه ضعیف بود و از طبقه متوسط غافل شد. از همه مهم‌تر اینکه نمی‌توان مشکل مسکن را با کوچ و انتقال دادن مردم حل کرد. یعنی اصولا امکان انتقال ۱۹ میلیون نفر یعنی یک‌سوم جمعیت شهری وجود ندارد، اگر این امکان وجود داشت با صرف هزینه هزاران میلیارد تومانی در مسکن مهر انجام می‌شد. آخوندی‌ در مقایسه منابع مالی‌ هزینه شده در دولت قبل و دولت فعلی‌، همچنین روند واگذاری‌‌ها گفت: با وجود اینکه بیش از ٨٠درصد منابع بانکی مسکن مهر در دولت پیشین هزینه شده بود، بخش اعظم پیشرفت کار، متعلق به این دوره است.

وی‌ ادامه داد: آخرین آمارها نشان می‌دهد که در 3سال اخیر ٧٦٣ هزار واحد مسکونی افتتاح شده است. میزان ٨١٧ هزار واحد تحویل داده شده است. ٥٧١ هزار سند صادر شده است که مردم بتوانند ملک خود را خرید و فروش هم بکنند. این در حالی است که طبق آمار بانکی موجود در دولت قبل ٤٧ هزار میلیارد تومان تسهیلات مالی برای ساخت این واحد‌ها اخذ شد، اما کل اعتباری که ما توانستیم از بانک دریافت کنیم تنها ٧٥٠٠ میلیارد تومان بود.


نکته‌ای درباره افزایش وام مسکن مهر

در تحولی دیگر محسن نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سقف وام مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت، این ۱۰ میلیون تومان افزایش فقط کمک به آورده مردم است و ربطی به افزایش قیمت ندارد. نریمان افزود: در فاز 11 پردیس، آورده مردم زیر 40 میلیون تومان بوده است که به نسبت افزایش متراژ، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در مصوبه دولت پیشین، مسوولان مکلف شدند از محل آورده متقاضیان در رابطه با آماده‌سازی هزینه کنند، اما ما تصمیم گرفتیم این مساله را از محل سهم دولت حل کنیم، از طریق روش‌هایی مانند تهاتر زمین‌ها و وام بانک‌ها.

نریمان با بیان اینکه مسکن مهر در شهرهای جدید تا پایان دولت یازدهم به پایان می‌رسد، گفت: حدود 18 شهر جدید داریم که در 15 شهر تلاش می‌کنیم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

نریمان تاکید کرد: قرار شده با تسهیلات بانکی، آورده مردم و زمین 99 ساله‌یی که در اختیار می‌گذاریم مسکن مهر به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طرح افزایش وام فقط برای شهر پردیس نیست و برای مسکن مهر دیگر نقاط هم که دچار مشکل است اجرا می‌شود.


واگذاری بدون شرط واحدهای بدون متقاضی

در همین حال حبیب‌الله طاهرخانی، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه افزایش وام مسکن مهر پردیس کمک به تکمیل آورده متقاضیان است، گفت: با این افزایش آورده مردم تا پایان سال یا فروردین سال آینده، 24 هزار واحد مسکن مهر پردیس به بهره‌برداری می‌رسد.

طاهرخانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در حال حاضر در پروژه مسکن مهر سراسر کشور 120 هزار واحد متقاضی ندارد و قاعدتا تکمیل این واحدهای بدون متقاضی مفهومی ندارد، ادامه داد: بنابراین، اولویت با واحدهایی است که متقاضی دارند و این واحدها به‌طور قطع بخش ساختمان‌شان طبق وعده رییس‌جمهوری تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی درباره سرنوشت واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی گفت: دولت مصوبه‌یی درباره واحدهای بدون متقاضی پروژه مسکن مهر داشته که در این مصوبه شرایط چهارگانه واگذاری واحدها برداشته شده است و متقاضیان می‌توانند بدون شرایط، صاحب این واحدها شوند. می‌توان این واحدها را به صورت گروهی به تعاونی‌های مسکن یا بنیادها واگذار کرد.

طاهرخانی با بیان اینکه برخی از این واحدها با توجه به اینکه شرایط واگذاری هم حذف شده باز هم متقاضی ندارند، تاکید کرد: این عدم تقاضا به جانمایی و مکان‌یابی نادرست ساخت این واحدها در دولت قبل برمی‌گردد. همچنین اینکه محاسبه دقیقی از تقاضا نداشتند و با اتکا بر تسهیلات بانکی دست به ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر بیش از حد تقاضا زده‌اند.

وی گفت: دولت از واگذاری این واحدها به متقاضیان استقبال می‌کند. البته مذاکراتی هم با انجمن‌های خیرین مسکن ساز، کمیته امداد و سایر نهادها برای واگذاری بدون شرایط این واحدها شروع شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر