شروع پرقدرت 2017

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۳۴


وال‌استریت ژورنال:

این روزنامه در صفحه اول خود به شروع پرقدرت بازارهای جهانی در نخستین روز 2017 پرداخته است. بر اساس این گزارش، نخستین روز بازارهای جهانی در شرایطی آغاز شد که قیمت نفت، سهام جهانی و شاخص دلار صعود کردند. این در حالی است که در ژانویه 2016 شرایط معکوسی رقم خورد. انتشار آمار ضعیف از اقتصاد چین ابتدا سقوط بازارهای سهام آسیا را رقم زد و در ادامه سایر بازارهای سهام و قیمت نفت کاهش یافت. سال 2017 اما، آمارهای اقتصادی در چین، اروپا و امریکا فراتر از انتظارات بود و باعث تقویت عمده بازارهای سهام و همچنین رشد شاخص دلار شد. بسیاری از سهام‌ها نظیر شاخص فوتسی لندن، S&P و نزدک امریکا، شانگهای چین و شاخص سهام اقتصادهای نوظهور سبزپوش شدند. همچنین شاخص جهانی دلار رکورد جدیدی را در سقف 14ساله به ثبت رساند. همزمان در بازار نفت نیز نشانه‌های مثبتی از کاهش سطح تولیدات برخی اعضای اوپک مشاهده می‌شد که توانست قیمت نفت‌های شاخص را بیش از 2 درصد رشد دهد.

فیگارو:

تیتر یک این روزنامه به افزایش نرخ وام مسکن در فرانسه اختصاص دارد. این روزنامه عنوان کرده است که نرخ وام مسکن در این کشور برای سال‌های متوالی پایین بوده و حالا به یک‌باره با افزایش روبه‌رو شده است. در همین حال برخی کارشناسان معتقدند که کمک‌های دولتی فرانسه به بخش مسکن می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود. پیش از این یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در فرانسه اظهار داشت: «کمک‌های دولتی به بخش مسکن باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود زیرا بخش مسکن چندان سودآور نیست. اکنون ما نیاز داریم این سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی با سودآوری بیشتری صورت گیرد.» این کارشناس افزود: «دولت فرانسه سالانه 40میلیارد یورو در بخش مسکن هزینه می‌کند. با این حال ما به علت کمبود زمین و مسائل دیگر با کمبود مسکن نو مواجهیم و قیمت‌ها همچنان بسیار بالاست.»

ال‌پاییس:

این روزنامه اسپانیایی زبان تیتر یک خود را به تسلیم شدن فورد در برابر تهدید ترامپ اختصاص داده است. بر این اساس ترامپ در توییترش خطاب به جنرال موتورز نوشته بود، شورلت را در امریکا تولید کنید یا اینکه با مالیات‌های سنگین رو‌به‌رو می‌شوید. شرکت خودروسازی فورد امریکا اعلام کرد که برنامه ایجاد کارخانه جدید خودروسازی در مکزیک را لغو می‌کند. این اقدام در واکنش به خواست ترامپ انجام شد. دونالد ترامپ رییس منتخب ایالات متحده امریکا شرکت خودروسازی «جنرال موتورز» را تهدید کرده بود در صورتی که ایجاد کارخانه جدید در مکزیک را لغو نکند و خودروسازی را به داخل امریکا برنگرداند مالیات‌های سنگین علیه شرکت اعمال خواهد کرد. فورد همچنین اعلام کرد: 700شغل جدید در کارخانه‌‌اش در میشیگان امریکا ایجاد شده است. ترامپ به هنگام تبلیغات انتخاباتی، وعده اشتغالزایی و جلوگیری از خروج کارخانه‌ها از امریکا را داده بود. شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها به ویژه دستمزد، به تولید در خارج از امریکا می‌پردازند. فورد چندی قبل از سرمایه‌گذاری 1.6میلیارد دلاری برای ایجاد کارخانه خودروسازی در مکزیک خبر داده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر