اختلاف بغداد و منطقه کردستان بر سر کاهش تولید نفت

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۲۶

گروه انرژی براساس توافق اعضای اوپک در نشست 30‌نوامبر این سازمان، عراق متعهد شده تا حدود 210هزار بشکه از تولید روزانه نفت خود بکاهد. پرسشی که از همان ابتدا مطرح بود، نحوه مشارکت منطقه خودمختار کردستان در این طرح بود. پیش از این جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق با اعلام این موضوع که منطقه کردستان نیز جزوی از عراق محسوب می‌شود، اعلام کرده ‌بود که شرکت‌های نفتی فعال در مناطق کردنشین نیز توافق کرده‌اند که تولید خود را کاهش دهند. اما به نظر می‌رسد که نظر کردهای عراق چیز دیگری است. اللعیبی که در جریان نشست کشورهای عرب صادرکننده نفت موسوم به OAPEC در مصر سخن می‌گفت، اظهار کرده ‌بود که قاطبه شرکت‌های بین‌المللی نفتی فعال در منطقه کردستان برای عملیاتی کردن توافق اوپک به کاهش صادرات خود تعهد خواهند داد.

به گزارش«تعادل» به نقل از پایگاه خبری روداو، یک مقام رسمی حکومت خودمختار کردستان ادعاها در رابطه با تمایل این منطقه برای پیوستن به توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید را رد کرد. دلشاد شعبان، معاون سرپرست کمیته انرژی و منابع طبیعی در پارلمان کردستان عراق در این رابطه اظهار کرد: «منطقه کردستان عراق همچون گذشته به صادرات نفت خود ادامه خواهد داد و تاکنون تصمیمی برای همراهی با توافق اوپک مبنی بر کاهش صادرات اتخاذ نکرده است.»

این مقام کرد در ادامه به الزام‌آور نبودن تعهدات اوپک برای حکومت کردستان اشاره و بیان کرد که کردستان عراق عضو اوپک نیست و درحال حاضر نیز هیچ توافقی با بغداد در راستای اجبار به پذیرش این توافق صورت نگرفته است. وی افزود:«تنها یک راه برای تعهد حکومت خودمختار کردستان برای کاهش صادرات وجود دارد و آن در صورتی است که توافقی در این راستا با بغداد صورت بگیرد. اتفاقی که البته بعید است، بیفتد.» آخرین داده‌های منتشر شده، نشان می‌دهد که تولید نفت منطقه کردستان عراق در ماه نوامبر به میانگین 587 هزار و 646 بشکه در روز رسیده است. عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک تعهد داده تا معادل 5/4درصد از تولید روزانه خود را بکاهد که در صورت عدم همراهی حکومت کردستان، تمام بار این کاهش بر دوش تولید نفت از جنوب این کشور خواهد افتاد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر