از منطقه

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۱۲

افزایش میزان سرمایه‌گذاری ترکیه در قزاقستان

رییس شرکت سرمایه‌گذاری و صادرات ملی قزاقستان از افزایش سرمایه‌گذاری ترکیه در این کشور خبر داد. به گزارش شبکه تی‌آر‌تی ترکیه، بروسبی ژانگورازاف، رییس شرکت سرمایه‌گذاری و صادرات ملی قزاقستان گفت: «با افزایش حمایت قزاقستان از سرمایه‌گذاران ترک، شاهد افزایش روند سرمایه‌گذاری ترکیه در قزاقستان خواهیم شد.» ژانگورازاف گفت: «در 5سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری مستقیم در قزاقستان به 50 میلیارد دلار رسیده و به‌طور متوسط سالانه 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشورمان انجام گرفته است. اکنون نیز اصلاحات زیادی در بخش‌های مختلف صورت گرفته و تمامی شرایط مناسب و مطلوب برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است.» ترکیه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری و اقتصادی قزاقستان بوده و با حمایت از سرمایه‌گذاران ترک به میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه در قزاقستان را افزایش خواهیم داد. لازم به تاکید است که در حال حاضر بیش از 1500 شرکت ترک در قزاقستان فعالیت می‌کنند.


صادرات 100هزار تن گندم از ازبکستان به افغانستان

مقام‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که به زودی یک‌صدهزار تن گندم از ازبکستان وارد افغانستان می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسیا، قرار است امسال 130هزار تن گندم کمک شده هند به افغانستان نیز وارد افغانستان شود. مسوولان وزارت کشاورزی افغانستان می‌گویند که قرارداد خریداری گندم از سوی دولت در چندین مراحل تا سه ماه آینده وارد می‌شود. این گندم‌ها ابتدا در انبارهای غله وزارت کشاورزی در ولایت‌های شمالی کشور جابه‌جا خواهند شد. افغانستان سالانه به 6میلیون تن گندم نیاز دارد که از این میان 4میلیون و 500هزار تن آن در داخل کشت می‌شود و حدود 2میلیون تن گندم دیگر از کشورهای همسایه وارد می‌شود.


درخواست امریکا برای خروج «پ‌ک‌ک» از سنجار عراق

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که حضور پ‌ک‌ک در سنجار عراق، بزرگ‌ترین مانع برای آشتی عمومی و بازگشت مردم این منطقه به خانه‌هایشان است. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت: «ما معتقدیم که حزب کارگران کردستان ترکیه که در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا قرار دارد، نباید هیچ نقشی در سنجار داشته باشد.» اظهارات تونر در حالی مطرح شد که نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هم پیش‌تر به استفاده از نیروهای نظامی برای بیرون راندن نیروهای پ‌ک‌ک از سنجار تهدید کرده بود. تونر در ادامه از همه گروه‌های فعال در سنجار خواست تا روند آشتی سیاسی را تسهیل بخشند، روندی که می‌تواند موجب بازگشت مردم به خانه‌های خود در این منطقه شود. وی افزود که به اعتقاد امریکا، دولت عراق در بغداد نیز نسبت به پ‌ک‌ک و حضورش در سنجار نگرانی‌های مشابهی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر