اخبار کلان

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۰۱

تهیه صورت‌حساب عملکرد بودجه سال 94 پیش از موعد

معاون نظارت مالی و خزانه‌دار کل کشور از تهیه صورت‌حساب عملکرد بودجه سال 1394 پیش از موعد مقرر در این معاونت و ارسال آن توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی به رییس‌جمهوری خبر داد.

به گزارش شادا، سید رحمت‌الله اکرمی افزود: صورت‌حساب مذکور، نخستین صورت‌حسابی است که با توجه به انجام اصلاحات بنیادین در نظام حسابداری بخش عمومی کشور برای اجرای مبنای حسابداری تعهدی (به عنوان پیش نیاز محاسبه دقیق بهای تمام شده فعالیت‌ها، خدمات و محصولات برای استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد) و همچنین با انعکاس عملکرد ابزارهای تامین مالی جدید دولت (شامل اسناد خزانه اسلامی و اوراق صکوک اجاره) توسط اداره کل هماهنگی و تلفیق حساب‌ها و روش‌های حسابداری تهیه شد.

وی صورت‌های مالی دولت را مکمل صورت‌حساب عملکرد بودجه کل کشور برای ایفای مسوولیت پاسخگویی دولت توصیف کرد. به گفته این مقام مسوول، معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور با تکمیل اجرای مبنای حسابداری تعهدی، صورت‌های مالی دولت را نیز ارائه خواهد کرد تا از این طریق زمینه لازم را برای اعتلای مدیریت مالی دولت فراهم کند. پیش‌تر خزانه‌دار کل کشور در اظهارنظری اعلام کرده بود، مطالعات ثابت کرده مبنای حسابداری تعهدی بر اساس استانداردهای حسابداری در بخش عمومی است و با همین استانداردها بهبود تصمیم‌گیری‌ها میسر می‌شود.

وی گفت: شناسایی کامل دارایی‌ها و بدهی‌ها جز با استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد میسر نمی‌شود و باید بدانیم با حسابداری نقدی که تاکنون حاکم بوده است، به اهداف مدنظر نمی‌رسیم. اکرمی تاکید کرد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد جز با تغییر پایه حسابداری از نقدی به تعهدی امکان‌پذیر نمی‌شود.


بخشودگی ۱۰۰درصد

جرایم پیمانکاران مسکن

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از بخشودگی ۱۰۰درصد جرایم قابل بخشش قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران خصوصی به شرط پرداخت اصل بدهی تا پایان سال ۹۵ خبر داد. به گزارش «تعادل» و به نقل از سازمان امور مالیاتی ایران، سید کامل تقوی‌نژاد در دوازدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان که با حضور استاندار، معاونان سازمان امور مالیاتی کشور و فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی در محل استانداری برگزار شد، مقوله عدالت مالیاتی را مهم‌ترین رکن نظام مالیاتی برشمرد.

وی پس از استماع مسائل مالیاتی و دغدغه‌های فعالان اقتصادی این استان خاطرنشان کرد: تمام مباحث ارائه شده و نقطه نظرات بخش خصوصی این استان در برنامه‌های آتی سازمان و در حوزه اجرا مدنظر قرار خواهد گرفت. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تاکید بر رویکرد مودی‌مداری به عنوان اولویت‌دار‌ترین سیاست سازمان، دستور رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده‌های مالیاتی مودیان و قطعی کردن مالیات‌ها را صادر کرد.

تقوی‌نژاد با اشاره به اهمیت رویکرد مودی‌مداری در کلیه مناسبات فیمابین سازمان و جامعه مودیان خواستار توجه جدی همکاران مالیاتی به شأن و جایگاه مودیان شد و گفت: حتی آراستگی فضای فیزیکی و آراستگی همکاران از اهمیت ویژه‌یی برای رضایتمندی مردم برخوردار است.


لزوم ورود وزیر اقتصاد

به حوزه مناطق آزاد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دایره وظایف وزارت اقتصاد با انتقال مناطق آزاد به آن وسیع‌تر می‌شود، گفت: وزارت اقتصاد باید در حوزه سیاست‌گذاری مناطق آزاد وارد شود و پهنه‌های عملیاتی را به ستادهای زیرمجموعه واگذار کند.

محمدرضا پورابراهیمی درگفت‌وگو با خانه ملت، بااشاره به انتقال تمام وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرشورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس این مصوبه تمام ساختار مناطق آزاد حفظ شده و تصمیمات در ذیل وزارت اقتصاد و امور دارایی اتخاذ می‌شود و در واقع رییس منطقه آزاد یکی از مدیران و معاونان وزارت اقتصاد و امور دارایی می‌شود.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با این مصوبه مجلس بخش زیادی از مشکلات مناطق آزاد رفع می‌شود، افزود: به دلیل ارتباطی که حوزه بخش گمرک، مالیات، نظام تعرفه‌گذاری و بانکی با وزارت اقتصاد دارد، می‌توان بخش عظیمی از مشکلات را رفع کرد و پاسخگویی را افزایش داده و وزیر اقتصاد متولی مناطق آزاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با انتقال تمام وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرشورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی سیاست‌های متوازن در توسعه هدف‌گذاری می‌شود، ادامه داد: یک وزیر می‌تواند تمام جهات را با هم رصد کند و در همین راستا جهت‌گیری به سمت مناطق آزاد به معنای یک منطقه نیست، بلکه وزیر همزمان تمام ابعاد را بررسی کرده و تصمیم‌گیری می‌کند. پورابراهیمی یادآورشد: انتقال تمام وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرشورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی پاسخگویی مناطق آزاد را بیشتر کرده و همچنین دایره اختیارات و وظایف آنها را گسترده‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه دایره وظایف وزارت اقتصاد درحال حاضر وسیع بوده و با انتقال مناطق آزاد دامنه اختیارات وزارتخانه وسیع‌تر می‌شود، افزود: وزیر اقتصاد باید تصمیمات ساختاری اتخاذ کند و حوزه تصدی‌گری کاهش پیدا کند و ستادهای کوچک تشکیل شده و وزارت اقتصاد در حوزه سیاست‌گذاری وارد شود و پهنه‌های عملیاتی را به ستادهای زیرمجموعه واگذار کند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه تاکنون در منطقه آزاد شاهد بودیم این است که متاسفانه نقش وارداتی پررنگ بوده که با انتقال مدیریت مناطق به وزارت اقتصاد می‌تواند، نقش صادراتی را پررنگ‌تر کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر