عربستان نمی‌تواند در سوریه منافع تعریف کند

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۹۱

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه‌الیوم اعلام کرد: ما در کنار دولت سوریه و در کنار ارتش سوریه هستیم و هیچ هماهنگی را اساسا با امریکایی‌ها نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت. تنها راه‌حل مساله سوریه، راه‌حل سوری-سوری است. ما فکر می‌کنیم تنها راهی که برای حل مساله سوریه وجود دارد این است که ما کمک کنیم که به یک راه‌حل سوری-سوری برسیم، عربستان نمی‌تواند برای خودش منافعی در سوریه تعریف کند تا بخواهد در قالب مذاکرات به آن برسد.

وی درخصوص اینکه صحبت‌هایی از آتش‌بس کامل در سوریه به گوش می‌رسد و به نظر شما تا چه میزان به این امر نزدیک هستیم، گفت: به روند عمومی پیش‌رو خوشبین هستیم به شرطی که کشورهایی که حامی تروریست‌ها هستند این فضا را بپذیرند و همراهی کنند در غیر این صورت فضا می‌تواند شکننده باشد و تلاش‌هایی که صورت گرفته به نتیجه نرسد. وزیر دفاع همچنین درخصوص نقش ایران بعد از آزادسازی حلب اظهار داشت: ما نیروی ایرانی آنجا نداریم، نیروهای مستشاری هستند، ارتش سوریه وظیفه انجام ماموریت‌ها را دارد؛ جایی لازم باشد، مشورت می‌دهیم.

دهقان در پاسخ به این سوال که آیا نقش ترکیه در سوریه در حال تغییر است، گفت: باید بیشتر بررسی کنیم، ببینیم ترکیه اساسا دنبال چیست؟ آنها یک بهانه‌یی دارند و این را متاسفانه با روس‌ها توافق کردند که ورود پیدا کنند به خاک سوریه و تا «الباب» وارد شوند برای اینکه میان کردهای ترکیه و سوریه فاصله ایجاد کنند این ظاهر قضیه است ولی ما فکر می‌کنیم به اینجا ختم نمی‌شود و اگر ترک‌ها بتوانند آنجا مستقر شوند چند تا پیامد جدی خواهد داشت.

ما با این ورود و حضور آنها اساسا مخالفیم و این را نه به نفع خودشان می‌دانیم نه به نفع ملت سوریه و نه کمک به فرآیند استقرار صلح و ثبات. فکر می‌کنم ترکیه باید به یک سوال جواب بدهد؛ قبل از اینکه بخواهند نسبت به دیگران قضاوت کنند یا خواسته‌یی داشته باشند، آیا ورود آنها به خاک سوریه با درخواست دولت سوریه بوده است؟ یا تصمیم خودشان بوده؟

اگر با درخواست دولت سوریه بوده باید هر زمانی هم که دولت سوریه خواست آنها خارج شوند اگر درخواست دولت سوریه هم نبوده آنها متجاوزند و یک متجاوز نمی‌تواند حقی برای خودش قائل باشد؛ روسیه و ایران به دعوت دولت رسمی حاکم بر سوریه که دولت قانونی، مشروع و دولت منتخب مردم است به آنجا رفتند و هر زمانی که دولت سوریه نیازی به همراهی نداشته باشد ایران و روسیه ادعایی برای ماندن ندارند.

وی در مورد سرنوشت بشار اسد در آینده سوریه نیز گفت: ما اصراری به ماندن اسد نداریم، می‌گوییم کسی حق ندارد به آقای بشار اسد بگوید تو حق نداری کاندیدای ریاست‌جمهوری شوی، یعنی ملت سوریه باید این مساله را تعیین کند.

دهقان همچنین درخصوص استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان اظهار داشت: این‌گونه نیست که ما با روس‌ها قراردادی داشته باشیم که هر وقت خواستند در هر شرایطی و هر کیفیتی از پایگاه هوایی استفاده کنند، برحسب شرایطی که هست اگر طرف روس درخواست کند و نظام اگر ضرورت تشخیص داد، مساعدت خواهیم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر