بخش خصوصی 5 فرودگاه می‌سازد

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۸۲

گروه راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت 5 فرودگاه جدید در کشور خبر داد و گفت: این فرودگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون استفاده از منابع دولتی ساخته می‌شوند.

رحمت‌الله مه‌آبادی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به ضرورت آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی گفت: از آنجایی که منابع دولتی محدود است و اولویت‌های بسیار زیادی برای این منابع محدود وجود دارد، معتقدم برای عدم وابستگی توسعه فرودگاه‌های کشور به منابع دولتی باید مدل اقتصادی فرودگاه‌ها تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه باید تعرفه‌های فرودگاهی واقعی شود، گفت: باید فرودگاه‌ها متکی به منافع ذی‌نفعان شود.


ساخت فرودگاه توسط بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر پنج فرودگاه جدید در کشور در حال ساخت است، گفت: سیاست دولت این است که فرودگاه‌ها توسط شرکت‌های بخش خصوصی ساخته شوند.

مه‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر شبکه فرودگاهی کشور کامل است و مردم در هر نقطه‌یی از کشور به فاصله 100کیلومتر به فرودگاه دسترسی دارند و معتقدم نیاز به ساخت فرودگاه جدیدی نیست اما در حال حاضر پنج فرودگاه بدون وابستگی به منابع دولتی در پنج استان کشورمان در حال ساخت است و امیدواریم بخش خصوصی در ساخت این فرودگاه موفق عمل کند.

سخنان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در حالی منتشر می‌شود که بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در کشور از تعداد 70 فرودگاه که برخی از آنها بین‌المللی نیز هستند، تنها در یک‌سوم از آنها پرواز انجام می‌شود، اما سایر فرودگاه‌ها (حدود 45 فرودگاه) بدون پرواز و غیرفعال باقی مانده‌اند.

فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه اراک، فرودگاه توحید جم بوشهر، فرودگاه پیام در استان البرز و تعدادی دیگر از فرودگاه‌ها در کشور هستند که در آنها پروازی انجام نمی‌شود و غیرفعال هستند.

علاوه بر این فرودگاه‌ها، فرودگاه همدان نیز به دلایل مختلف تعطیل شده و در زمره فرودگاه‌های بدون پرواز قرار گرفته است.

با نگاهی کوتاه به آمار فرودگاه‌های غیرمسافر و غیرفعال و همچنین با یادآوری صحبت رحمت‌الله مه‌آبادی معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه مردم در هر نقطه‌یی از کشور به فاصله 100 کیلومتر به فرودگاه دسترسی دارند، این سوال به وجود می‌آید که با وجود این تعداد فرودگاه غیرفعال آیا ساخت فرودگاه جدید برای کشور توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟


دلایل ورود بخش خصوصی به فرودگاه‌سازی

در همین رابطه محمد یوسفی کارشناس اقتصاد هوانوردی در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه ممکن است توجیه ساخت این تعداد فرودگاه جدید در کشور، ساخت این فرودگاه‌ها با استانداردهای جدید باشد، گفت: نخستین و شاید تنها توجیهی که برای ساخت 5 فرودگاه جدید در کشور وجود دارد، این است که مدیران بخش خصوصی که ساخت این فرودگاه‌ها را در استان‌های کشور به عهده گرفته‌اند به دنبال ساخت این فرودگاه‌ها بر اساس سیستم‌های ناوبری به‌روز و بر اساس‌ استانداردهای نو جهانی باشند. محمد یوسفی ادامه داد: از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که این فرودگاه‌ها در شهرهایی ساخته شوند که کمتر توسعه یافته‌اند تا به این وسیله و ایجاد پرواز در این شهرها به اقتصاد مردم و ساکنان این شهرها کمک شود.

این کارشناس اقتصاد هوانوردی تصریح کرد: البته احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این است؛ حال که مقامات وزارت راه و شهرسازی و مدیران هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها دنبال نهایی کردن قرارداد خرید هواپیماهای ATR و ورود آنها به کشور هستند و از آنجایی که این نوع هواپیماها، هواپیماهایی باریک و با برد متوسط هستند در نتیجه یکی از احتمالات نیز می‌تواند این موضوع باشد که این فرودگاه‌ها برای حضور این هواپیماها در کشور ساخته می‌شوند.

زیرساخت‌ها بازده تجاری ندارند

معاون وزیر راه و شهرسازی اما در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه منابع شرکت فرودگاه‌ها و درآمد نباید از مجموعه خارج شود، اظهار کرد: تمام منابعی که از محل پروازهای عبوری برای شرکت فرودگاه‌ها به دست می‌آید به حساب خزانه منتقل می‌شود اما دوباره به شرکت فرودگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: اعتراضی که ما داشتیم، این بود که سود سهام نباید از منابع مالی شرکت فرودگاه‌ها خارج شود. همان‌طور که می‌دانید تمام فرودگاه‌های کشور زیانده هستند و زیرساخت‌هایی که ایجاد می‌کنیم در قالب حساب‌های سرمایه ثبت می‌شود و این سرمایه بازده تجاری ندارد و سودده نیست، مالیات و سود سهام اخذ می‌شود که ما به این موضوع اعتراض داریم.


مشکل نقدینگی فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این روند باعث می‌شود، شرکت هزینه‌های لازم برای اداره امور داخلی را نداشته باشد. در حال حاضر تمام فرودگاه‌های کشور با مشکل نقدینگی و سرمایه درگردش مواجه هستند و بسیاری از طرح‌های ما برای اجرا نیاز به منابع مالی دارند و شایسته نیست منابع این زیرساخت‌هایی که در اختیار اقتصاد کشور است از مجموعه خارج شود.

مه‌آبادی ادامه داد: البته در مجلس نهم به تصویب رسید که 100درصد درآمدهای این شرکت‌ها قانونی و به خود شرکت فرودگاه‌ها اختصاص پیدا کند و از مجموعه خارج نشود که امیدواریم این مصوبه اجرایی شود.


دریافت مطالبات شرکت فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین با اشاره به وصول مطالبات این شرکت از ایرلاین‌ها گفت: خوشبختانه در 1.5سال گذشته اجازه ندادیم، میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه‌ها افزایش پیدا کند و ایرلاین‌ها هم برای پرداخت بدهی خود در تلاش هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین گرفتاری ما در بحث وصول بدهی‌ها به شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی برمی‌گردد، گفت: امیدواریم ایرلاین‌های دولتی هم رفتارشان را اصلاح کنند و برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند. مه‌آبادی گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی هوایی تمهیداتی را برای وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها اندیشیده است و مصوبه‌یی به سازمان هواپیمایی کشوری و به همه ایرلاین‌ها ابلاغ شده که براساس آن فرآیند وصول مطالبات سریع‌تر انجام ‌شود.


کاهش پروازهای عبوری از ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده اما نسبت به بازه زمانی طولانی‌تری کاهش داشته است.

وی افزود: تعهداتی برای افزایش راه‌های هوایی در آسمان ایران داشتیم که البته نتوانستیم هنوز بخشی از این تعهدات را اجرایی کنیم. گلوگاه‌هایی در آسمان ایران وجود دارد که باعث کاهش پروازهای عبوری شده است که این گلوگاه‌ها را باید رفع کنیم و برای رفع آن با شورای امنیت ملی مذاکراتی داشته‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر