اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۶۷

معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در آذر کم شد

حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در آذر امسال به ترتیب ۶ و 0.3درصد کاهش یافت. نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در آذر امسال نشان می‌دهد طی 19 روز معاملاتی تعداد 5 میلیارد و 947میلیون ورقه بهادار در 325 هزار نوبت به ارزش 3هزار و 616 میلیارد تومان در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده که به ترتیب از رشد 111، 3 و 67درصدی حجم، دفعات و ارزش معاملات فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

شاخص فرابورس (آیفکس) هم در هشتمین ماه امسال با رشد 35 واحدی، معادل 4درصد افزایش را به ثبت رساند و در پایان این ماه در ارتفاع 868واحد قرار گرفت. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت 1446 میلیون ورقه بهادار به ارزش 354 میلیارد تومان و بازار دوم مبادله 2284میلیون ورقه بهادار به ارزش 632میلیارد تومان را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد 188 و 138درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار اول و افزایش 125 و 121درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با آذر سال 94 است. این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزارهای نوین مالی نیز تعداد 105 میلیون اوراق بدهی به ارزش 2هزار و 231میلیارد تومان معامله شده که از افت 46درصدی حجم و رشد 40 درصدی ارزش معاملات این بازار در آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر 83 میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش 100میلیارد تومان و 87هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش 66 میلیارد تومان در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته که نشان از افت 54 و 23درصدی حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و کاهش 6 و 0.3درصدی حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن دارد.


بستن نماد بانک‌ها در بورس موضوعی استراتژیک است

مهیار بقایی با اشاره به بستن نماد بانکی‌ها در بورس گفت: موضوع بانکی‌ها استراتژیک است و ارتباطی با بورس ندارد زیرا یک سری از قوانین و مقررات همچنین اصول حسابرسی و حسابداری‌شان تغییر کرده که رسیدگی به همه اینها نیازمند زمان است. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بستن طولانی‌مدت برخی نمادها اظهار کرد: نباید واقعیت را پنهان کرد. بورس ما عمق کمی دارد و پول به راحتی در آن جابه‌جا می‌شود و همین موضوع باعث ابهام می‌شود. سازمان بورس برای شفاف‌سازی بیشتر اقدام به بستن نمادها می‌کند همانند شرکت کنتورسازی که با ابهام همراه بود. وی افزود: برخی از سهام‌داران درحال حاضر می‌گویند با بستن نمادها عملا خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و بورس هم تنها جایی برای اوراق بدهی شده است.

بقایی تصریح کرد: باید سیستمی باشد تا پاسخگوی شکایت سهامداران باشد و در صورتی که سهامداران شکایتی داشته باشند مثلا در مورد بسته شدن نمادها باید به راحتی بتوانند به ناشران منتقل کنند. وی با بیان اینکه اقتصاد ما شفاف نیست، گفت: اقتصادی که هر لحظه بالا و پایین می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست اما به نظر می‌رسد در سال‌های 96 و 97 رونق به حوزه املاک بازگردد. البته با برنامه‌یی که بانک‌ها در ارائه وام به مشتریان خود دارند، وضعیت خرید ملک بهتر خواهد شد. وی با بیان اینکه قفل مسکن باز می‌شود، افزود: هم اینک با پرداخت 110میلیون تومان یعنی حدود 30درصد از پول خرید یک خانه 350میلیون تومانی، انگیزه خوبی برای خرید ملک بین مردم به وجود آمده است. بقایی در مورد بستن نماد بانکی‌ها نیز افزود: موضوع بانکی‌ها استراتژیک است و ارتباطی با بورس ندارد زیرا یک سری از قوانین و مقررات همچنین اصول حسابرسی و حسابداری‌شان تغییر کرده که رسیدگی به همه اینها نیازمند زمان است.


تامین مالی از بازار سرمایه جایگزین تسهیلات بانکی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در حاشیه مراسم ورود صنایع کوچک و متوسط به بورس گفت: با توجه به شرایط سخت دریافت تسهیلات بانکی و سود بالای آن برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، فرابورس و بورس کالا می‌توانند جایگزین مناسبی برای صنایع کوچک و متوسط باشند.

امیر طیبی‌نژاد حضور صنایع کوچک و متوسط در فرابورس را ایده و فکری نو و دارای ارزش برای بخش تولید کشور دانست و به تسنیم گفت: در سال جدید با پیگیری‌های مستمر و زمینه‌سازی مناسب سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران SMEها می‌توانند وارد فرا بورس شده تا از این محل بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود در سرمایه در گردش، توسعه واحد و تجهیز واحد تولیدی اقدام کنند. طیبی‌نژاد، مراسم رسمی ورود صنایع کوچک به بورس را سرآغاز فصل جدیدی از فضای حمایت‌های دولت از تولید برشمرد و بیان کرد: واحدهای صنعتی در گذشته برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود صرفا چشم به بانک‌ها دوخته بودند و با این اتفاق مهم می‌توانند برای برطرف کردن نیاز خود برای ورود به بورس تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم، رونمایی از طرح ورود کالاهای صنایع کوچک و متوسط به بورس کالا در ماه گذشته را از دیگر برنامه‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک عنوان کرد و ادامه داد: در کنار بانک‌ها و بورس، واحدهای صنعتی می‌توانند برای فروش کالای تولیدی و تامین منابع مالی مورد نیاز خود به خصوص سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه از تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنایع کوچک و متوسط در بورس کالا استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر