نخست‌وزیر ژاپن به پرل هاربر رفت

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۱۹

گروه جهان

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، وارد هاوایی شد تا از بندر پرل هاربر دیدار کند. ژاپن در سال ۱۹۴۱ با حمله به پایگاه دریایی امریکا در پرل هاربر باعث شد تا امریکا وارد جنگ جهانی دوم شود. به گزارش رویترز، شینزو آبه سه‌شنبه به همراه باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا از پرل هاربر دیدار کرده و به قربانیان این حمله ادای احترام کرده است. اوباما که متولد هاوایی است هم‌اکنون برای تعطیلات زمستانی در آنجا به سر می‌برد.

رهبران ژاپن امیدوارند روابط خود با امریکا را گسترش داده و به نوعی با گسترش نظامی چین در منطقه مقابله شود. به گزارش سی‌ان‌ان، با سفر شینزو آبه به پرل هاربر او چهارمین نخست‌وزیر ژاپن است که از این محل دیدار می‌کند. اما او نخستین نخست‌وزیر ژاپن است که از یادبود «ناو یواس‌اس آریزونا» بازید کرده است. در جریان غرق شدن «ناو یواس‌اس آریزونا» در حمله ژاپن به پرل هاربر یک هزار و ۱۱۷ ملوان کشته شدند. در جریان حمله غافلگیرانه ژاپن به پرل هاربر در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ دو هزار و ۴۰۳ نیروی امریکایی کشته شدند. گزارش‌ها حاکی است که نخست‌وزیر ژاپن گفته است که سفر او به پرل هاربر در پاسخ به دیدار باراک اوباما از هیروشیماست. این آخرین دیدار نخست‌وزیر ژاپن و رییس‌جمهوری امریکا خواهد بود. دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با سوگند رسمی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا در ۲۰ ژانویه پایان می‌یابد. باراک اوباما تقریبا هفت ماه پیش با حضور در بنای یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما به قربانیان این حادثه ادای احترام کرد.

فایننشیال تایمز پیش‌تر با اشاره به سفر آبه به پرل هاربر نوشته بود: «به نظر می‌رسد که مصلحت‌گرایی غرایز جناح راستی شینزو آبه را که تمایل شدید هشدار‌دهنده برای تجدید نظر تاریخی در قوانین نظامی کشورش دارد، بیدار کرده است... این دیدار همچنین صحنه ایده‌آلی برای تاکید مجدد بر اتحاد ژاپن با امریکا آن‌هم در شرایطی پرنوسان کنونی خواهد بود که دولت ترامپ پیام‌های ضد و نقیضی در مورد تمایلات اسراتژیکش در آسیا ارسال می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر