توسعه یعنی زندگی بهتر مردم، نه افزایش ثروت کشور

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۶۶

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی: دولت پرداخت یارانه شیر را جدی نمی‌گیرد

گروه اقتصاد اجتماعی

روز گذشته همایشی با عنوان «امنیت غذایی، سلامت و توسعه» در سالن تلاش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد که وزیر کار، رییس سازمان استاندارد، مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشوری و مدیر هلدینگ صنایع غذایی کشور ازجمله مهمانان و سخنرانان آن بودند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش زندگی بهتر مردم را در مقابل افزایش ثروت کشور، شرط توسعه دانست و گفت: «در طول سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده، فقر غذایی کاهش یافته و از 18.5 به 6.8 درصد رسیده است.»

علی ربیعی همچنین گفت: «لازم است تعریفی از توسعه ارائه کنیم؛ نظریه‌یی هست که رشد کشور‌ها و ثروت آنها را معیاری برای توسعه محسوب می‌کند اما نظریه کاملی نیست، اما بر اساس مفاهیم و نظریه جدید توسعه را به مفهوم زندگی بهتر مردم باید بدانیم و حتما رشد اقتصادی بزرگ باعث زندگی بهتر نمی‌شود و باید مداخلاتی انجام داد.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید توسعه را به مفهوم شادتر زندگی کردن در نظر بگیریم گفت: «هدف توسعه باید فقرزدایی باشد. بر این اساس سیاست رفاهی لازمه یک جامعه است که می‌خواهد دینی بیاندیشد و بر مبنای اخلاق انسانی اداره شود.»

به گزارش ایرنا، علی ربیعی افزود: «در دولت یازدهم تلاش شده است سیاست رفاهی نه به عنوان سیاست ضمیمه شده بلکه به عنوان سیاست اصلی دنبال شود. در زیرمجموعه برنامه‌های وزارت کار، نقاط محروم کشور به لحاظ رفاهی در نظر قرار گرفته‌اند. با یک برنامه‌ریزی دوساله، کودکان مناطق محروم شناسایی و برای آنها یک وعده غذایی گرم و لبنیات در نظر و توزیع شده است و این طرح همچنان در سال‌های آتی دنبال می‌شود.»

ربیعی درباره قیمت لبنیات و مشکلات صنایع لبنی نیز گفت: «در میان صنایع، نرخ سود صنایع لبنی بسیار پایین است اما باید تلاش کنیم تولید محصولات لبنی دچار مشکل نشود. در صورتی که قیمت لبنیات افزایش یابد طبقات پایین و ضعیف جامعه که توان خرید ندارند دچار مشکل جدی در این زمینه خواهند شد.»

در همین حال به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مقوله سلامت کودکان به ویژه در هزار روز اول زندگی و اجرای طرح تحول سلامت در دولت اشاره کرد و گفت: «باید از صنایع و دامداران حمایت کنیم و نباید تولیدات دامی دچار خلل شوند. نقد می‌شود که چرا صندوق‌ها، شرکت دارند و فعالیت اقتصادی می‌کنند در حالی که باید توجه کنند اگر حمایت‌های اجتماعی از صنایعی چون شیر پگاه نباشد بخشی از مردم از دسترسی به شیر محروم می‌شوند. این صنایع، صنایع اخلاقی هستند و درآمد اخلاقی و انسانی آنها بیش از درآمد پولی شان است.»

ربیعی ادامه داد: «خوشحالم ‌شاهد تنوع تولیدات در این صنایع هستیم. باید مردم به ویژه کودکان را به سمت مصرف لبنیات به طرق مختلف ترغیب کنیم.»


نباید بسنده کرد

در ادامه رییس سازمان ملی استاندارد در این همایش از اجرا شدن استاندارد ذبح و صید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: از این پس در تمام کشتارها و صید برای خروج از مراکز علاوه‌بر تایید نماینده شرعی ولی‌فقیه امضای استاندارد را نیاز دارد.

به گزارش فارس، نیره فیروزبخت به تلاش کشورها برای ریشه‌کنی فقر غذایی اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر از نگرانی فقر غذایی در کشور عبور کرده‌ایم و اکنون 371 فراورده مواد غذایی مشمول مقررات اجباری استاندارد است، اما فقط نباید به این موضوع بسنده کنیم و قطعا توجه همه‌جانبه به روی استانداردها داشته باشیم.» او به امضای تفاهمنامه‌هایی با سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: «اخیرا در بحث غذای حلال و مبارزه با آلودگی‌ها با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی داشته‌ایم. همچنین استاندارد ذبح و صید با همکاری نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در 10 مرکز اجرایی شده که از این پس علاوه‌بر نظارت شرعی، توجه همه‌جانبه بر نکات استاندارد و بهداشتی هم اعمال می‌شود و دام و صید دو امضا از مراکز خارج می‌شود.»

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین از همکاری با وزارت بهداشت برای کاهش مصرف نمک و شکر در تولید مواد غذایی خبر داد و گفت: «کاهش این اقلام در استانداردها را اعمال کرده‌ایم که گزارش آن به شورای عالی سلامت ارائه شده است.»

به گفته او، همچنین استاندارد نان سنتی با مسوولیت وزارت بهداشت نیز اجباری اعلام شده است. فیروزبخت از تدوین آیین‌نامه توسعه کشاورزی ارگانیک نیز خبر داد و گفت: «همچنین پایش محصولات لبنی از نظر استفاده از چربی گیاهی، صدور مجوز برای آلودگی‌های محصولات کشاورزی و پایش آب شرب مناطق مختلف کشور از موارد دیگری است که به انجام رسانده‌ایم تا حدی که پس از ارائه گزارش ما در زمینه آب شرب که به دولت ارائه کردیم، وزارت بهداشت فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته است. نباید فقط به ایمنی و امنیت غذایی مردم فکر کنیم، بلکه بحث یکپارچه‌سازی هم مهم است که 3مولفه اصالت، کیفیت و ایمنی را در برمی‌گیرد.»

او اصالت‌سنجی را یکی از مواردی برشمرد که باید به آن توجه جدی شود و ادامه داد: «چند سال پیش در بحث پسته کشورهای خارجی برای ما بازی درآوردند و آخرکار حد مجاز اعلامی از سوی ایران را در مورد پسته قبول کردند؛ اما نگرانیم که وقتی از راه سیاسی به جایی نرسند، از اینگونه موارد با کشور ما مقابله کنند. اگر بخواهیم با 36 کشور مسلمان مراوده داشته باشیم، فقط کیفیت مطرح نیست، بلکه باید استاندارد حلال بودن آن را هم جدی بگیریم.»


شیر مدارس قطع شده است

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری که دیگر سخنران این مراسم بود از عدم توزیع شیر در مدارس انتقاد کرد و گفت: «پرداخت یارانه شیر در کشور برای تامین سلامت جامعه و افزایش مصرف شیر لازم است که توسط دولت جدی گرفته نمی‌شود.»

به گزارش ایسنا، علی رومی با اشاره به ضرورت شفافیت‌ در دستگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از ایجاد هرگونه روابط رانتی افزود: «در راستای تحقق امنیت غذایی، زنجیره سلامت در صنایع شیر ایران ایجاد کرده‌ایم. این هلدینگ صادرات به کشور روسیه را آغاز کرده است و مجوز صادرات ماهانه ۱۰ هزارتن انواع محصولات را دارد و در حال حاضر هر ماه ۳۵۰ تن شیرخشک به این کشور صادر می‌کند. هلدینگ ما نیمه اول سال جاری ۴۳ میلیون دلار صادرات به کشورهای عراق، افغانستان داشت و درصدد گسترش بازارهای جدید گرجستان، قزاقستان، تاجکستان، عمان، سوریه، یمن و امارات با هدف توسعه صارات است.»

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این هلدینگ دامنه فعالیت‌های لبنی و غیرلبنی خود را به عرصه‌های جدید تجاری باهدف سودآوری، توسعه داده و استفاده از تسهیلات اعتباری و فاینانس داخلی و خارجی برای کاهش هزینه‌های مالی را اولویت کاری خود قرار داده است، گفت: «شرکت‌های تابعه هلدینگ تخصصی صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی با ایجاد ساختارهای جدید و مبتنی بر سودآوری و تفکر اقتصادی می‌تواند خواست اصلی بازنشستگان به عنوان سهامداران را اجرایی کند. اکنون با افت شدید مصرف شیر و لبنیات در کشور مواجهیم و آمارهای بانک مرکزی موید آن است. آمارهای بانک مرکزی پس از حذف یارانه‌ها نشان می‌دهد که تولید شیر و مشتقات آن بیش از 40 درصد کاهش یافته که در کاهش سرانه مصرف شیر تاثیرگذار بوده است. سرانه مصرف شیر در دنیا حدود 300 کیلوگرم است که برای ایرانیان به 80 کیلوگرم می‌رسد.»

رومی در ادامه از عدم توزیع شیر در مدارس انتقاد کرد و گفت: «پرداخت یارانه شیر در کشور برای تامین سلامت جامعه و افزایش مصرف شیر لازم است که توسط دولت جدی گرفته نمی‌شود. رییس‌جمهور در سال 93 بازدیدی از صنایع شیر ایران داشت و در آنجا توزیع شیر در مدارس را از افتخارات دولت دانست درحالی‌که در سال تحصیلی جاری تاکنون شیر در مدارس توزیع نشده است، آیا رییس‌جمهور از این موضوع مطلع است؟ علت عدم توزیع شیر در مدارس بدهی آموزش و پرورش به صنایع شیر است و در این شرایط پیش بردن کار مشکل می‌شود.»

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین به تبلیغات اقلام مضر در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: «پولی که صدا و سیما بابت تبلیغ اقلام مضر می‌گیرد، برابر با پولی است که بابت تبلیغ مواد غذایی مفیدی چون شیر دریافت می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر