سوریه، خسارت‌دیده‌ترین اقتصاد جهان

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۴۳


گروه جهان اقتصاد سوریه در سال‌های جنگ حدود ۵۴درصد از ارزش خود را از دست داد و همین مساله سبب شد که اقتصاد سوریه به‌عنوان اقتصادی که بیشتری خسارت را متحمل شده است، جایگاه نخست را در جهان به خود اختصاص دهد.

ایسنا به نقل از سایت سیریا نیوز نوشت، طبق گزارش منتشر شده توسط پژوهشکده مسائل اقتصادی و صلح تحت‌عنوان «ارزش اقتصادی برای صلح ۲۰۱۶»، تاثیرات و عواقب خشونت در منطقه خاورمیانه بر اقتصاد این منطقه از سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ به میزان ۲۱درصد افزایش و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اندکی کاهش یافته است. مردمان سوریه از شرایط ناخوشایند اقتصادی، نبود فرصت‌های شغلی به علت تاثیرپذیری اقتصاد از خشونت و عملیات نظامی، رنج می‌برند و به علاوه، بسیاری از کارخانه‌ها و تاسیسات تعطیل شده، قیمت کالاها افزایش یافته، ارزش لیره در مقابل دلار پایین آمده و مواد سوختی در کشور کاهش یافته است که همه اینها، بار سنگینی بر دوش سوری‌هاست و در همین حین، تحریم‌های اقتصادی، دیپلماتیک و بین‌المللی یک‌جانبه هم به فشارهای موجود افزوده است. طبق این گزارش، رکود اقتصادی سوریه در نتیجه جنگ و بی‌ثباتی افزایش یافته است، به‌طوری که میزان هزینه‌های نظامی این کشور به حدود نیمی از میزان تولیدات اقتصادی برخی کشورهای منطقه برابر با 49.1درصد می‌رسد. اقتصاد سوریه ۵۴درصد از ارزش خود را از دست داده است. سطح هزینه‌ها در زمینه امنیت داخلی به حدود ۱۴ تا ۲۳درصد تولید ناخالص داخلی رسیده و جنگ داخلی برای این کشور تاکنون حدود ۸۴میلیارد دلار هزینه داشته است.

طبق این گزارش، عراق در جایگاه دوم و لیبی در جایگاه سوم قرار دارد. این گزارش به این مساله اشاره می‌کند که میانگین هزینه روزانه جنگ ایالات‌متحده علیه تروریسم به حدود 11.7میلیون دلار می‌رسد. این درحالی است که اقتصاد جهانی حدود 13.6تریلیون دلار خسارت دیده که معادل 13.3درصد از تولید ناخالص جهانی است. هزینه‌های نظامی به‌طور کلی عامل اصلی ایجاد هزینه‌های خشونت به میزان ۴۵درصد از مجموع هزینه‌هاست و از 6تریلیون دلار تجاوز می‌کند. اما هزینه‌های امنیتی در جهان به بیش از 3.5تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ رسید که نزدیک به ۲۶درصد از هزینه‌های جهانی خشونت را تشکیل می‌دهد.

این گزارش بر شاخص‌های تعطیلی شرکت‌ها، کاهش صادرات، افزایش شاخص‌های بیکاری، تورم، عدم تبادلات ارزی، فروپاشی زیرساخت‌ها، افزایش هزینه‌ها، وام‌گیری جهت حمایت مالی از جنگ‌ها و قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی تهیه شده است. اس‌بی‌اس نیوز استرالیا هم در اوایل سال میلادی پیش‌بینی کرده بود که هزینه جنگ در سوریه به حدود ۶۸۵میلیارد دلار می‌رسد که ۱۴۰بار بیشتر از برآورد سازمان‌های وابسته به سازمان ملل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر