ابطال قرارداد 240 هکتاری گل‌شرق در کیش

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۷۷

به فاصله چند روز از پایان سفر رییس‌جمهوری به ارمنستان، اقوان هوسپیان رییس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان راهی تهران شد تا در دیدار با همتایان ایرانی خود بستر حقوقی لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور را بررسی و در فرآیند تصمیم‌سازی‌های آن مشارکت کند. در نشست مشترک هوسپیان با ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور از پیگیری‌های قضایی برای اعاده زمینی به ارزش 20هزار میلیارد تومان در کیش به منطقه آزاد کیش خبر داد، ضمن اینکه در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به سرانجام گزارش سانحه قطار سمنان به این نکته اشاره کرد: «گزارش سانحه قطار سمنان تقدیم رییس‌جمهور شد و ایشان به موقع دستور رسیدگی به این حادثه را صادر کردند.»


گزارش‌های آلودگی هوا روی میز روسای قوای سه‌گانه

رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست مشترک با رییس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان گفت: گزارش سانحه قطار سمنان تقدیم رییس‌جمهور شد و ایشان به موقع دستور رسیدگی به این حادثه را صادر کردند. درخصوص علل حادثه و درصد خطای انسانی باید کارشناس آن را تعیین کند اما هم خطای انسانی و هم بحث آی تی سی بوده است. وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در پیگیری موضوع آلودگی هوا نیز گفت: سه گزارش برای روسای قوا ارسال و اخیرا نیز گزارشی تهیه کردم و در آن گزارش عملکرد دستگاه‌هایی که در بحث آلودگی هوا وظایفی دارند، تشریح شد. سراج در پاسخ به سوالی درباره روابط قضایی ایران و ارمنستان نیز افزود: روابط بسیار خوبی داریم و در بحث استرداد مجرمان هم با همکاری بسیار خوب ارمنستان مواجه بوده‌ایم. رییس سازمان بازرسی گفت: به دلیل مشکلات بانکی برخی مواقع شهروندان ما در مسافرت به ارمنستان وجوه نقد خود را برای ترس از ربوده شدن جاسازی می‌کنند که کشور مقصد برخی اوقات گمان می‌کردند که سرقتی رخ داده است. سراج افزود: به همین علت برخی شهروندان ما دستگیر می‌شدند که با پیگیری‌ها آزادی صورت می‌گرفت.

ابطال قرارداد زمین 240 هکتاری گلشرق کیش

رییس سازمان بازرسی کل کشور از ابطال قرارداد 240هکتاری «گل‌شرق کیش» که در سال 81 در کیش امضا شده بود، خبر داد. وی گفت: این قرارداد میان فردی ایرانی که تابعیت برخی کشورها را داشته با تبعه خارجی منعقد شده است که 240هکتار زمین را به ثمن بخس گرفته بودند و متممی در قرارداد زدند که تقریبا زمین مجانی شد. وی گفت: این زمین مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده بود و حتی نیروهای امنیتی و انتظامی هم حق نداشتند وارد آن شوند. سراج افزود: قرار بود، آن فرد مبلغ سنگینی برای سرمایه‌گذاری وارد کشور کند که نکرد و ملک به اتباع خارجی واگذار شد و این اقدام برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران بود. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بر همین اساس این قرارداد و متمم آن ماه گذشته ابطال شد و 240هکتار زمین به جمهوری اسلامی بازگشت و در آینده نزدیک اجرای احکام این ملک تحویل منطقه آزاد کیش خواهد شد. وی گفت: قیمت این زمین 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سالانه بیش از 100هزار نفر به عنوان جهانگرد یا تاجر به ارمنستان سفر می‌کنند که تعداد بسیار کمی از این افراد به علت اطلاع نداشتن از سیستم حقوقی این کشور بازداشت می‌شوند.


آمادگی برای توسعه روابط قضایی

در ادامه این دیدار، اقوان هوسپیان رییس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان با اشاره به جرایم ارتکابی از سوی ایرانیان در ارمنستان گفت: میزان این جرایم به‌شدت کاهش داشته است. آمادگی دوطرفه برای توسعه روابط قضایی بین دو کشور وجود دارد. در کنار این روابط امکان سپری کردن محکومیت محبوسان در ارمنستان در ایران وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد ایرانی در ارمنستان محبوس هستند و بیشترین جرایم ارتکابی چیست؟ گفت: قاچاق مواد مخدر عمده جرم ارتکابی از سوی ایرانیان است. در کنار این موضوع، تصادفات منجر به جرح و خشونت فیزیکی هم وجود دارد. رییس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 ایرانی در ارمنستان بازداشت هستند و 20نفر هم مجرم شناخته شدند. از هیچ کوششی برای سپری کردن محکومیت ایرانیان در کشور خودشان دریغ نمی‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر