80 درصد موانع همکاری‌های اقتصادی برطرف شد

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۷۶

رضا نظرآهاری سفیر ایران در ژاپن، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به این کشور و دستاوردهای حضور هیات سیاسی-اقتصادی کم‌نظیری که وزیر خارجه کشورمان را در توکیو همراهی می‌کرد، اظهار داشت که مذاکرات دوجانبه پرثمری میان بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و ژاپن در همه زمینه‌ها صورت گرفت که برای برداشته شدن موانع کار اقتصادی میان دو کشور مفید بود.

وی با بیان اینکه باید مواضع و واکنش سایر کشورها را درخصوص دستاوردهای برجام به‌خوبی درک کنیم، گفت که ژاپن به‌عنوان کشوری نزدیک به امریکا و غرب به‌طور واضح و روشن حمایت خود را از ادامه برجام اعلام کرده است. سفیر کشورمان در ادامه به کمک 2 میلیون دلاری ژاپن به طرح ایمنی هسته‌یی در ایران اشاره کرد و آن را در راستای حمایت ژاپن از برجام دانست.

نظرآهاری در پاسخ به اینکه آیا بانک‌های ژاپن و شرکت‌های بزرگ ژاپنی پیشنهادی برای تامین مالی پروژه‌ها در ایران دادند یا خیر؟ نیز گفت: در اسفند سال گذشته علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد به ژاپن سفری داشت و در خلال آن سفر دو سند بسیار مهم امضا شد. یکی سند حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل و دیگری بحث یادداشت همکاری که بین ایران و ژاپن امضا شد. در یادداشت همکاری بحث استفاده از یک خط اعتباری 10میلیارد دلاری برای شرکت‌های ژاپنی مطرح شد که از منابع مالی جی بیک یا همان بانک همکاری‌های ژاپن استفاده کنند تا شرکت‌های ژاپنی با استفاده از این منابع در ایران در پروژه‌های مختلف ورود کنند. همچنین 80درصد موانع موجود برای این امر با سفر وزیر خارجه کشورمان به ژاپن برطرف شد.


تبادل ین و یورو میان بانک‌های ایران و ژاپن

به گزارش ایلنا، وی در مورد روابط بانکی ایران و ژاپن نیز افزود: ین ژاپن جزو ارزهای بین‌المللی است که ایران و ژاپن از طریق آن با هم تعامل دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بانک‌های ایرانی می‌توانند با بانک‌های ژاپنی با ین تعامل داشته باشند. این تحول در چند ماه گذشته صورت گرفت، اما آنچه ما از ژاپنی‌ها انتظار داشتیم این بود که علاوه بر ین با یورو هم تبادل داشته باشیم. خوشبختانه در این مورد هم ژاپنی‌ها گفتند به‌زودی بحث استفاده از یورو حداقل در یک بانک بزرگ ژاپن محقق خواهد شد.

سفیر کشورمان در ژاپن با بیان اینکه این تحول اهمیت بالایی داشت، افزود: ژاپنی‌ها در سال‌های گذشته مکانیسمی را با استفاده از توافق ژنو در چارچوب مذاکرات هسته‌یی ایجاد کردند که ایران بتواند از درآمدهای نفتی‌اش چه در ژاپن و چه در جاهای دیگر برای پرداخت به کشورهای دیگر استفاده کند. از این جهت ما انتظار بالایی از ژاپنی‌ها در این مرحله نداشتیم چراکه برای استفاده از منافع‌شان در ژاپن با مشکل خاصی مواجه می‌بودیم. بعد از اینکه ین هم به‌‌عنوان ارز قابل معامله مطرح شد ما همت‌مان را گذاشتیم که با یورو هم بتوانیم با ژاپنی‌ها کار کنیم. خوشبختانه در این سفر در ملاقاتی به ظریف گفتند که قرار است به‌زودی یکی از این بانک‌ها کار مبادله با یورو را هم برای ایران راه‌اندازی کند.


معاون نخست‌وزیر ژاپن در راه ایران

این دیپلمات کشورمان درمورد احتمال سفرهای سطح بالا بین ایران و ژاپن در ماه‌های آینده گفت: معاون آقای شینزوآبه شخصیت مهمی از جهت سیاسی در ژاپن است و در حزب حاکم نفر دوم به‌شمار می‌رود. او قرار است دهم ماه ژانویه به ایران بیاید و با مقامات ما دیدار داشته باشد. همچنین سفر آقای آبه در دستور کار ما و آنهاست. تنظیم یک تاریخ مشخص برای این سفر برای ژاپنی‌ها تا حدی به دلایل تحولات داخلی ژاپن مشکل است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 200زندانی ایرانی در ژاپن وجود دارد، گفت: دو سال و نیم پیش قراردادی برای انتقال محکومان میان دو کشور امضا شده و دو طرف در این زمینه همکاری زیادی داشته‌اند. باوجود اینکه این مساله بازتاب رسانه‌یی نداشته، اما یکی از دستاوردهای مهم وزارت خارجه و نمایندگی ایران در ژاپن محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر