جزئیات دالان کشف شده در اصفهان

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۶۸


مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان جزییاتی مربوط به دالان تازه کشف شده در مسجد امام اصفهان را مطرح کرد و گفت: این کشف نکته مهمی است که می‌تواند ایده‌های تازه‌یی در مورد مسجد امام به ما ارائه دهد. به گزارش ایلنا، فریدون‌اللهیاری در مورد دالانی که در مسجد امام اصفهان کشف شده است، گفت: این تونل یا دالان مسقف آجری در عملیاتی که همکاران و پیمانکار ما برای ساماندهی وضعیت رطوبت شبستان زمستانی مسجد امام انجام می‌دادند، کشف شده است.

وی ادامه داد: در مورد اینکه کاربری این دالان چیست و ویژگی‌ها و مشخصات نهایی آن چگونه است؛ باید پس از بررسی‌های لازم اعلام نظر کنیم زیرا حدود 15متر از این دالان قابل پیمایش نبوده است و از نظر نوع مصالح هم اظهارنظر قطعی را باید به پس از پاکسازی دالان و انجام آزمایش‌های لازم موکول کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: تاکنون حدود 15متر از این دالان کشف شده و جهت آن به سمت داخل میدان است.

اللهیاری در مورد اینکه گفته می‌شود بخشی از این دالان با فاضلاب پوشیده شده است، اظهار کرد: فاضلاب مسجد امام در گذشته سامانی نداشت و سال گذشته فاضلاب آن را به شبکه فاضلاب شهری متصل کردیم، اما ممکن است پیش از این فاضلاب به آبراهه‌های این دالان نیز راه داشته باشد. اکنون ما حدود 2سال است که در حال شناسایی منشا رطوبت مسجد امام هستیم و در زمینه اصلاح شبکه آبرسانی و فاضلاب میدان امام نیز به توافق‌های خوبی با اداره آب و فاضلاب رسیده‌ایم اما آنچه در مورد این دالان است باید تخلیه و پاکسازی شود و مطالعات جامع روی آن صورت بگیرد زیرا این کشف نکته مهمی است که می‌تواند ایده‌های تازه‌یی در مورد مسجد امام به ما ارائه دهد.

مسجد امام مهم‌ترین مسجد اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر