درخشش عرشه‌های فاز 17 و 18 در بامداد روز یک‌شنبه

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۶۳

تعادل

دیروز، آخرین عرشه‌های فاز 17 و 18 پارس‌جنوبی، در موقعیت سکوی 17B نصب شد. ساعت 2 بامداد روز یک‌شنبه 5 دی، سکویی که چراغ‌های آن در حال نصب روشن بود، پس از اینکه مدتی به واسطه بدی آب و هوا منتظر مانده بود، در موقعیت خود قرار گرفت.

مرتضی درویشی مسوول نصب و راه‌اندازی فازهای 17 و 18 در بخش فراساحل، با انتشار عکس‌هایی به دفتر روزنامه «تعادل»، مراحل مختلف نصب این عرشه‌ها را به تصویر کشیده و عنوان کرد که آنها امیدوار هستند سکو تا 45 روز دیگر به استارت‌آپ برسد. او همچنین گفت که عملیات نصب از ساعت 5 عصر روز شنبه آغاز شده و درنهایت در ساعت 2 بامداد روز یک‌شنبه به پایان رسیده است. همچنین روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبی، با انتشار خبری با اشاره به اجرای دقیق و بدون حادثه نصب عرشه ١٧B در موقعیت مخزن نوشت: از ماه گذشته این عرشه آمادگی کامل برای نصب روی جکت را داشته است، اما به‌دلیل شرایط ناپایدار جوی، اهمیت رعایت الزامات ایمنی و توجه به شاخص‌های استانداردسازی مراحل لیفت و نصب، به محض دریافت گزارش وضعیت پایدار دریا و سرعت جهت باد و موج دریا، این عملیات بامداد (روزگذشته) انجام شده است.

حسن بویری پیشرفت فیزیکی عرشه ١٧B را ٩٨درصد برشمرد و عنوان کرد: نصب این عرشه با ظرفیت تولید روزانه ٥٠٠میلیون فوت مکعب معادل ١٤، ٥میلیون مترمکعب توسط شناور HL5000 شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) انجام شده است.

بویری با اشاره به آغاز فعالیت‌های هوک آپ و اتصالات سکوی ١٧B، در مورد زمان راه‌اندازی این سکو گفت: با راه‌اندازی سکوی 17B تا پایان امسال، فازهای ١٧ و ١٨ در بخش فراساحل و پالایشگاه خشکی با ظرفیت طراحی شده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

وی به انجام همزمان عملیات لوله‌گذاری درون‌میدانی خط لوله ٢٠ اینچ از سکوی 17B به سکوی ١٧A اشاره کرد و گفت: این عملیات توسط شناور سی‌مستر شرکت تاسیسات دریایی تا پایان دی انجام شده و سپس نصب اسپول‌ها و هیدروتست آن هم تا اواخر بهمن به پایان می‌رسد.

مجری فازهای ١٧و١٨ پارس‌جنوبی گفت: سکوی ١٧B‌ همچون دیگر سکوی اقماری این طرح (١٨B) توسط متخصصان توانمند ایرانی در یارد صنعتی ایزوایکو در بندرعباس ساخته شده است.

هم‌اکنون باتوجه به بهره‌برداری از سکوی اقماری ١٨B، مجموع تولیدات فازهای ١٧ و ١٨ به ٤٦میلیون مترمکعب در روز رسیده است. با بهره‌برداری از سکوی ١٧B، تولید گاز این فاز از حوزه فراساحل این فازها به ظرفیت اسمی خود خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر