نتانیاهو سفرای کشورهای عضو شورای امنیت را احضار کرد

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۴۲

گروه جهان|

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در تل‌آویو به استثنای سفیر امریکا را احضار کرد. به گزارش شبکه خبری فلسطین الیوم، بنیامین نتانیاهو به مسوولان وزارت خارجه این رژیم دستور داد سفرای کشورهای چین، فرانسه، بریتانیا، مصر، ژاپن، نیوزیلند، اوکراین و اوروگوئه که از قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌ها حمایت کرده بودند را احضار کنند. در این میان تنها سفیر امریکا از سوی نتانیاهو احضار نشده است.

نتانیاهو گفته است:«بدون شک دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا طرفی است که پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌ها را در شورای امنیت مطرح کرده و پشت آن ایستاد و برای تصویب آن تلاش کرد.» شورای امنیت اخیرا قطعنامه‌یی علیه شهرک‌سازی‌ها با ۱۴رای موافق و یک رای ممتنع تصویب کرد.

وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به قطعنامه شورای امنیت گفته، کوتاهی شخص نتانیاهو در تصویب قطعنامه شورای امنیت و محکوم کردن شهرک‌سازی‌ها نقش داشته است. تزیپی لیونی در واکنش به تصمیم نتانیاهو برای لغو دیدار نخست‌وزیر اوکراین گفته است:«اقدامات نتانیاهو باعث انزوای تل آویو در عرصه بین‌المللی می‌شود و طبق این تصمیم باید با همه کشورهایی که به قطعنامه شورای امنیت رای مثبت داده‌اند(روسیه، فرانسه و انگلیس) قطع رابطه کرد.» تصویب قطعنامه شورای امنیت، خشم و نارضایتی مسوولان رژیم صهیونیستی از طرفداران این قطعنامه و کسانی که به آن رای مثبت داده‌اند را به همراه داشته است. نتانیاهو محکومیت رژیم صهیونیستی را «شرم‌آور» خوانده است. وی همچنین دستور توقف حمایت مالی از 5 نهاد بین‌المللی که از پیش‌نویس قطعنامه محکومیت و توقف شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین حمایت کرده بودند را صادر کرد. نتانیاهو همچنین در واکنش به رای مثبت اوکراین، عضو غیردایمی شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه محکومیت رژیم صهیونیستی، برنامه سفر نخست‌وزیر اوکراین به تل‌آویو را لغو کرد. این قطعنامه با 14رأی موافق به همراه یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد. این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در 8 سال گذشته درباره اختلافات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و علیه رژیم تل آویو بوده است. سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر